Schade door misloping belastingvoordeel

AnVer
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Schade door misloping belastingvoordeel

#1 , 17 nov 2018 11:11

Ik schets snel de situatie.

Mijn dochter gaat naar de plaatselijke crèche, ondernemingsvorm VOF (vennootschap onder firma). Vooraf werd er beslist om door middel van domiciliëring te betalen. Er werd hiervoor ook een document ingevuld en getekend.
De eerste domiciliëring ging proper door, en we kregen ook een overzicht per mail van de kosten en waar ze vandaan kwamen.

Dit was echter meteen de laatste keer dat de domiciliëring doorging.
Elke maand kregen we een overzicht met de betaling, met als expliciete vermelding "deze betaling wordt via domiciliëring geregeld", zonder verdere betalingsinstructies of dergelijke. In het najaar (ik weet het, vrij veel tijd is erover gegaan) vermeldde ik dat we het idee hadden dat er geen geld werd afgehouden voor de overzichten die we kregen. Een van de vennoten zei dat ze het ging bekijken. Daarna werd er niet meer over gesproken.
In februari echter kregen we plots de rekening van het volledige jaar. Dit ging dan ook om 2500+ euro. Ondanks dat dit natuurlijk een hele grote som is hebben we dit binnen de 30 dagen betaald.

Maar dan kwam de aap uit de mouw... om een fiscaal voordeel te kunnen krijgen moeten de betalingen natuurlijk in het fiscaal jaar liggen en niet enkel de overzichten van rekeningen. Dit gaat om een belastingvoordeel van een 950 euro.
We kunnen dit voordeel niet als extra bijvoegen in fiscaal jaar 2018, aangezien de limiet per dag al bereikt is.

Nu wil ik de vennoten aansprakelijk stellen voor deze geleden schade.
Ik ben echter niet zeker aan wie de verantwoordelijkheid is om de effectieve betalingsverbintenis door te voeren.

Aan de ene kant werd er natuurlijk wel een domiciliëring goedgekeurd waardoor er de actie van het betalen dus niet rechtsreeks door ons zou moeten worden gedaan. Daarbij is er sprake van een grove nalatigheid van het vennootschap aangezien ze op geen enkel moment een notie hebben gegeven van niet-betaling, geen facturen hebben voorzien met betalingsinstrucites of aanmaningen.
Integendeel, ik was degene die het in eerst instantie aanhaalde.

Aan de andere kant is er van onze kant natuurlijk ook nalatigheid. Ik denk aan het "obliegenheit"-principe waarbij wij ons voordeel verliezen door het nalaten van onze rechtmatige verplichtingen.

Wat denken jullie. Een zaak of geen zaak?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 nov 2018 11:18

het overzicht met de betaling dat je elke maand kreeg is dit een factuur of rekening, of is dit maar een vodje papier zonder naam en adres ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

AnVer
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 nov 2018 11:31

het overzicht met de betaling dat je elke maand kreeg is dit een factuur of rekening, of is dit maar een vodje papier zonder naam en adres ??
Dit document werd per mail verstuurd. Het is in officieuze stijl opgemaakt.
Het adres en btw-nummer staan er op, en een overzicht van de gepresteerde dagen. Er staat ook een rekeningnummer in de gegevens, maar op de bodem de zin
"Dit overzicht wordt aan de hand van domiciliëring betaald".

Ook geen strook met financiële gegevens, geen opdracht tot betaling.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 nov 2018 11:47

het overzicht met de betaling dat je elke maand kreeg is dit een factuur of rekening, of is dit maar een vodje papier zonder naam en adres ??
Dit document werd per mail verstuurd. Het is in officieuze stijl opgemaakt.
Het adres en btw-nummer staan er op, en een overzicht van de gepresteerde dagen. Er staat ook een rekeningnummer in de gegevens, maar op de bodem de zin
"Dit overzicht wordt aan de hand van domiciliëring betaald".

Ook geen strook met financiële gegevens, geen opdracht tot betaling.
Dit geld als factuur, ben met deze materie niet zo vertrouwd maar ik denk dat je toch een fiscaal attest had moeten krijgen van het dagverblijf of van kind en gezin.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”