Lening auto

Vanessa vdm
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Lening auto

#1 , 14 okt 2018 20:12

Beste,

Vorig jaar leende mijn vriend mij het bedrag om een tweedehands auto te kopen. Er werd een schriftelijke overeenkomst gemaakt met maandelijkse afbetalingen, die stipt worden nageleefd. De auto staat ingeschreven op de naam van mijn vriend, alsook de verzekering, hier sta ik wel aangeduud als hoofdbestuurder. Oo deis opvereenkomst staat wat, na volledige betaling van het bedrag, de auto wordt ingeschreven op mijn naam.

De laatste weken verloopt de relatie erg stroef. Kan mijn vriend mijn auto zomaar komen halen???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 14 okt 2018 21:01

Wie heeft de wagen op zich gekocht (en heeft dus de factuur in bezit)?
Deze persoon heeft het recht om de wagen op te eisen.

Indien geen factuur meer voorhanden, zal het uw vriend zijn die als eigenaar aanzien zal worden.

Vanessa vdm
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 okt 2018 22:01

Beste,

Ondanks dat er een leningsovereenkomst bestaat voor dit voertuig?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38590

#4 , 14 okt 2018 23:20

Lening zegt niets over eigendom van auto.
Enkel de factuur en wie betaald zijn de belangrijkste elementen.
Inschrijving ( lees dit bewijs eens) en wie er voor de verzekering hoofdbestuurder zijn hebben geen juridische waarde.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 15 okt 2018 09:39

Beste,

Ondanks dat er een leningsovereenkomst bestaat voor dit voertuig?
Inderdaad.
Tenzij er een soort hypotheek is opgenomen is die overeenkomst (zoals bij kredietinstellingen die een lening geven voor een wagen).
Maar dit kun je normaal niet opnemen als particulier in een overeenkomst, dacht ik.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#6 , 15 okt 2018 19:52

Blaatpraat

Er bestaat ook bij banken geen 'soort hypotheek' op wagens.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 15 okt 2018 23:24

Blaatpraat

Er bestaat ook bij banken geen 'soort hypotheek' op wagens.
Het noemt dan ook een 'beding van eigendomsvoorbehoud' als je correct wilt zijn...
Komt in de praktijk op hetzelfde neer.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#8 , 16 okt 2018 23:30

Blaatpraat

beding van eigendomsvoorbehoud bestaat bij mijn weten niet bij banken die kortlopend krediet verschaffen. Zeker niet bij de grootbanken.
Het bestaat wel bij 'verkopen op afbetaling'. die meestal gebeuren door paar automerken. (hoewel het overgrote deel werkt met een paar grote kredietleveranciers - genre Alpha credit - die achterliggend ook tot een grote bankgroep behoren. Dat type krediet bedraagt ongeveer 10 % van het totaal volume aan kortlopende kredieten. Dus eerder beperkt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Andere”