Ex betaalt lening niet meer.

Milanay5
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ex betaalt lening niet meer.

#1 , 20 jun 2018 15:39

Hoi allen
In 2012 gingen mijn ex en ik uit elkaar, we waren niet getrouwd en ook niet wettelijk samenwonend. We hadden al een tijdje een lening lopen, waarvoor beide hebben getekend. Van die lening werd een auto gekocht maar die heeft hij verkocht een jaar nadat we uit elkaar gingen. Vanaf de eerste maand dat hij wegging heeft hij de lening niet meer betaald want dat zou hij doen omdat hij het grootste inkomen had en ik voor de kinderen zou betalen. Hij heeft loonbeslag gekregen tot ergens in 2014 en daarna is hij naar Nederland verhuisd.
Maar nu komen ze dus bij mij aankloppen terwijl ik geen inkomen heb. Ik heb geen recht op een uitkering.
Ik ben wettelijk samenwonend met mijn partner en hij brengt alle inkomsten binnen.
Wat kan ik hieraan doen en wat doet een incassobureau/deurwaarder om toch hun geld te krijgen?

Vriendelijke groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 20 jun 2018 15:54

Hoi allen
In 2012 gingen mijn ex en ik uit elkaar, we waren niet getrouwd en ook niet wettelijk samenwonend. We hadden al een tijdje een lening lopen, waarvoor beide hebben getekend. Van die lening werd een auto gekocht maar die heeft hij verkocht een jaar nadat we uit elkaar gingen.
Was dit een autolening ? Of een "gewone" persoonlijke lening ?
Vanaf de eerste maand dat hij wegging heeft hij de lening niet meer betaald want dat zou hij doen omdat hij het grootste inkomen had en ik voor de kinderen zou betalen.
Hij "zou" dat doen... heb je dat op papier ?
Hij heeft loonbeslag gekregen tot ergens in 2014 en daarna is hij naar Nederland verhuisd.
Maar nu komen ze dus bij mij aankloppen terwijl ik geen inkomen heb. Ik heb geen recht op een uitkering.
Ik ben wettelijk samenwonend met mijn partner en hij brengt alle inkomsten binnen.
Als jullie, zoals ik vermoed, beiden hoofdelijk aansprakelijk zijn (gezien jullie samen tekenden), heeft de maatschappij die de lening toestond, het volste recht om, als de ene niet (meer) betaalt, bij de andere aan te kloppen voor de volledige openstaande schuld.

Er is een verschil tussen een incassobureau (of een deurwaarder die een incasso-opdracht uitvoert) en een deurwaarder die met een gerechterlijk vonnis jouw spullen in beslag kan komen nemen. Wees je ervan bewust dat in het laatste geval de deurwaarder (bijna) alles uit het huis waar je nu woont kan in beslag nemen waarvan je niet zwart op wit kan bewijzen (faktuur, ...) dat het van je huidige vriend is ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 21 jun 2018 19:52

En zelfs dan kan hij alles in beslag nemen. Het is dan aan u om via beslagrechter de goederen terug te eisen.
U kan wel indien u betaald daarna een procedure beginnen tegen uw ex.
Hoe zit het met alimentatie?
Weet u hem wonen... gezien hij de wagen heeft verkocht..al niet goed bezig.

Reclame

Milanay5
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 jun 2018 10:29

Hij heeft nooit alimentatie betaald terwijl daar wel een vonnis voor geweest is. Ik weet zijn adres in Nederland maar ik weet niet of hij daar gedomicileerd staat.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 22 jun 2018 13:50

Hem op dat adres al in gebreke stellen.
Hier in BE aangifte doen bij politie wegens niet betalen alimentatie.
Daar kan dan een veroordeling uit volgen.
Maar ook een BE vonnis kan in NL uitgevoerd worden - best via een advocaat.

Heeft de firma van de lening zijn adres in NL dan zeker doorgeven.
http://www.elfri.be/juridische-informat ... everlating
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 39#p420939

Terug naar “Andere”