Incasso bureau rekent niet gespecificeerde kosten aan

Lapetus
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Incasso bureau rekent niet gespecificeerde kosten aan

#1 , 16 mar 2018 10:38

Hallo,

Ik ben bijna aan het einde van een aflossing van een energiefactuur.

Volgens het incassobureau staat er een groter bedrag open dan volgens mijn berekeningen.

Het volgende wordt nog aangerekend:

Kapitaal - Een restant bedrag, duidelijk.

Kosten - Op mijn vraag wordt niet gereageerd en uitgelegd om welke kosten het gaat

Strafclausule - In de algemene overeenkomst met de energieleverancier wordt nergens een strafclausule genoemd. Op mijn vraag wordt niet gereageerd en uitgelegd om welke strafclausule het dan wel zou gaan.

Tot nu toe werd voornamelijk via email gecommuniceerd maar op mijn vragen werd nooit antwoord gegeven.

Volgens mij heb ik recht op een antwoord wanneer ik vraag om de 'kosten' en de 'strafclausule' te verklaren. Mijn vragen worden echter volkomen genegeerd.

In een brief die ik afgelopen week ontving wordt gedreigd met verdere juridische stappen.

Ik wil nu een aangetekende brief terugsturen -met daarin nogmaals mijn vragen- maar vraag me tegelijkertijd af of dat de beste oplossing is.
Klopt het dat ik recht heb op uitleg?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 mar 2018 10:55

Je heeft recht op een uitleg !

Incasso's gaan tegenwoordig zeer snel naar de vrederechter, en daar hangt altijd een meer kost aan, de deurwaarder en de eventuele gerecht kosten, en het fabeltje dat een incasso niks kunnen dit is al lang achterhaalt, zij werken in opdracht van de schuldeiser, en gaan dan ook als het moet via een advocaat naar de rechter, en dit kost alleen maar geld.

Een incasso is eigenlijk de bemiddelaar tussen de schuld eiser en de schuldenaar.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lapetus
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 mar 2018 13:38

Inmiddels heb ik een aangetekende brief verstuurd. Daarin nogmaals de vraag om het betalingsverzoek te verantwoorden, met afdoende bewijs.
Zal een vervolg posten wanneer ik antwoord heb.

Reclame

Lapetus
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 mar 2018 17:01

Ik ontving een antwoord van het incasso bureau, met daarin slechts een verwijzing naar de Algemene Voorwaarden.

Het gaat hier om ENI, de energieleverancier.

In deze Algemene Voorwaarden vind ik geen 'Strafclausule' of 'Kosten'
Wel wordt er gesproken over andere bedragen zoals 'schadevergoeding' en 'interesten' (die al waren gefactureerd).

Daarom heb ik het vermoeden dat het incassobedrijf zelf deze kosten aanrekend.

Overigens heb ik ENI om opheldering gevraagd, maar nog geen antwoord ontvangen.

Inmiddels betaal ik wel de overige bedragen, zijnde het restant van de hoofdsom en de interesten.

Wat zou ik nu nog kunnen doen?

Bij voorbaat dank.

.
.
.
.
.
Dit zijn de algeme voorwaarden:

8. Betaling
8.1
Iedere betaling gebeurt via overschrijving, domiciliëring of
kredietkaart.
8.2
Iedere factuur moet worden betaald binnen een termijn van
vijftien dagen vanaf de datum van kennisgeving. In het geval van
Algemene voorwaarden van Eni gas & power nv (“Eni”) bij een Overeenkomst voor de levering van elektriciteit
en/of aardgas in België aan consumenten en klein-professionele klanten
(versie 18/04/2016)
Eni gas & power nv/sa
Correspondentie: Postbus 5400 - BE-1800 Vilvoorde - Tel. 078 15 28 28 - Fax 070 22 40 03 - klantendienst@be.eni.com - www.eni.be
Maatschappelijke zetel: Medialaan 34 - BE-1800 Vilvoorde - BTW BE 0476.201.605 - RPR Brussel
een domiciliëring nemen wij het bedrag op vanaf de vijftiende dag
volgende op de Datum van kennisgeving.
8.3
Wanneer u, na verrekening van eventuele onbetaalde facturen, een
tegoed heeft, betalen wij u binnen de vijftien dagen indien wij uw
rekeningnummer kennen. Bij een laattijdige terugbetaling of in het
geval van foutieve facturatie en op voorwaarde dat u niet onder
een andere compensatieprocedure viel, kunt u ons vragen om u de
bedragen te betalen waarnaar in dit artikel wordt verwezen.
8.4
Indien u uw factuur niet binnen de vermelde termijn betaalt of indien
de betaling per domiciliëring mislukt, bijvoorbeeld omdat u deze hebt
geweigerd of omdat er niet genoeg geld staat op uw rekening, dan
bent u interesten verschuldigd vanaf de vervaldatum van uw factuur.
Deze interesten worden berekend op basis van de wettelijke rente
indien u een Consument bent of aan de rente van de wet betreffende
de bestrijding van betalingsachterstand bij handelstransacties
van augustus 2002 in de andere gevallen. Wij kunnen u ook een
forfaitaire schadevergoeding vragen die gelijk is aan 10% van het
onbetaalde bedrag, met een minimum van 25 euro.
8.5
Voor iedere herinnering wordt u 8 euro en voor iedere
ingebrekestelling 15 euro aangerekend indien u Consument bent.
Voor Klein-professionele klanten zijn de aangerekende bedragen
afhankelijk van het factuurbedrag.
8.6
Indien u uw factuur betwist, stuurt u ons de nodige documenten
binnen de twaalf maanden volgend op de Datum van kennisgeving
van de factuur. Na deze termijn aanvaardt u op definitieve en
onvoorwaardelijke wijze onze schuldvordering.
8.7
Wanneer wij een factuur moeten rechtzetten, beschikken wij
eveneens over twaalf maanden om dit te doen. Indien de rechtzetting
kan worden toegeschreven aan een derde partij, meer bepaald de
netbeheerder, dan is deze beperking van twaalf maanden niet van
toepassing.
8.8
Als Consument kunt u ons vragen om de jaarafrekening of de
eindfactuur uit te sluiten van betaling door domiciliëring. Indien u
zich overeenkomstig de wet van 10 december 2009 betreffende de
betalingsdiensten verzet tegen de betaling van een factuur door
domiciliëring, zal u hiervoor geen enkele kost worden aangerekend.
8.9
Vlaanderen: de wettelijke bepalingen in geval van wanbetaling
zijn vastgelegd in het Energiedecreet van 8 mei 2009 en zijn
uitvoeringsbesluiten, waaronder het Besluit van de Vlaamse Regering
van 19 november 2010 houdende algemene bepalingen over het
energiebeleid. Meer informatie op www.vreg.be.
8.10
Wallonië: de wettelijke bepalingen in geval van wanbetaling zijn van
toepassing, meer bepaald de plaatsing van een budgetmeter voor
de Consument. Het geheel van deze maatregelen kunnen worden
geraadpleegd op de website van de Waalse regulator www.cwape.be
(elektriciteitsdecreet van 12 april 2001, Gasdecreet van 19 december
2002 en hun uitvoeringsbesluiten, meer bepaald de Besluiten van
de Waalse Regering van 30 maart 2006 betreffende de openbare
dienstverplichtingen op de elektriciteits- en gasmarkt).
8.11
Brussels Hoofdstedelijk Gewest: wij delen u mee dat de reglementaire
bepalingen voor beschermde klanten en wanbetaling zijn vastgelegd in
de Ordonnantie betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt
van juli 2001, de Ordonnantie betreffende de organisatie van
de gasmarkt van 1 april 2004 en hun uitvoeringsbesluiten. Meer
informatie op www.brugel.be

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 29 mar 2018 17:09

Denk jij dat die mensen GRATIS werken?
Hoe het ook genoemd wordt: schadevergoeding, boete of kosten: gratis is het niet

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 mar 2018 21:45

Men kan u enkel de kosten zoals wettelijk voorzien (interesten vanaf ingebrekestelling) of in de algemene voorwaarden vastgelegd, aanrekenen. Deze kosten mogen dan nog niet de vorm van een straf aannemen - in dat geval zou je ze kunnen aanvechten en matiging vragen. (Maar wellicht is dit bedrag te laag om hiervoor naar een rechtbank te stappen).

Je hebt zelf geen overeenkomst met het incassobureau dus bent niet gebonden door hun (aanvullende) voorwaarden.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Lapetus
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 mar 2018 10:43

Dankje Bart. Ik zal het even afwachten tot de laatste betaling is gedaan en dan zien we verder.
Denk jij dat die mensen GRATIS werken?
Hoe het ook genoemd wordt: schadevergoeding, boete of kosten: gratis is het niet
Deze mensen werken natuurlijk niet gratis, zij worden door de client (de schuldeiser) betaald. Daarbij moet men zich wel houden aan wettelijke bepalingen en de overeenkomst met de klant (mijzelf). Je mag als incassobureau niet zomaar kosten aanrekenen buiten deze overeenkomsten.

Lapetus
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 apr 2018 11:46

Heeft iemand nog feedback alstublieft?

Zowel ENI als het incassobureau komen niet met een verklaring. Nogmaals 'Kosten' en 'Strafclausule' worden niet de de algemene overeenkomst genoemd. Ik kan het zelf althans niet ontdekken.

Met overige bedragen (interesten etc.) ben ik akkoord en heb ik grotendeels (met veel moeite) al betaald.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 apr 2018 15:28

Heeft u al een aangetekende brief gestuurd? Zoniet, doe dat dan met de eis om een gedetailleerde uitleg van deze kosten en dat u geen verdere communicatie meer wenst zonder deze uitleg.
Indien u nadien nog briefwisseling krijgt klaagt u hen aan voor stalking.

Lapetus
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 apr 2018 22:23

Dankje voor het idee Lanox. Ik had al een aangetekende brief verstuurd maar kreeg een email terug met daarin slechts een verwijzing naar de Algemene Voorwaarden.

Terug naar “Andere”