Aanmaning incasso maar verhuisd

LisaDL
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Aanmaning incasso maar verhuisd

#1 , 23 feb 2018 22:49

We zijn nu 6 maanden verhuisd. We woonden boven een bank die eveneens onze huisbaas was. Nu hebben ze voor de eerste keer in 6 maanden tijd de brievenbus leeggemaakt. Nu blijken er brieven in te zitten van een incassobureau voor een onbetaalde brandverzekering. We hebben 2 jaar daar gewoond en bij de aanvang van het tweede jaar hebben we gevraagd om de brandverzekering met een jaar te verlengen. Op het contract staat er dat het met stilzwijgen automatisch verlengd wordt. We waren ons hier echter niet van bewust aangezien we gevraagd hadden om slechts een jaar te verlengen. Het incassobureau is echter blijven brieven sturen naar een adres waar wij al een half jaar niet meer wonen en heeft ons nooit via mail of telefoon proberen te bereiken om ons te wijzen op deze schulden. Nu is mijn vraag wat wij juist zullen moeten betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 23 feb 2018 22:57

Hoe komt het dat u zelf de brandverzekering niet hebt gemeld dat u verhuisd was... tenslotte had u in uw andere verblijfplaats toch ook een verzekering nodig.

LisaDL
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 feb 2018 23:05

We hebben bij iemand anders een verzekering genomen omdat we er vanuit gingen dat de andere verzekering automatisch afliep aangezien we gevraagd hadden om slechts voor 1 jaar te verlengen

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 24 feb 2018 00:02

En hoe moest die verzekering volgens contract worden opgezegd?

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 24 feb 2018 08:52

Alle brandpolissen die ik al gelezen heb voorzien in een automatische verlenging tenzij je drie maand voor vervaldatum opzegt of als houder overlijdt. Geen van beide voorwaarden is vervuld dus t zal betalen worden. Wel niet vergeten opzeggen. Een huurdersbrandverzekering is dan weer ook niet zo duur. t Enige wat je nog kan doen is op een gunst rekenen van de verzekeraar om de polis versneld op te zeggen (maar de kans dat dat lukt is klein als je met je nieuwe polis bij een andere maatschappij zit.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 24 feb 2018 12:34

In het vervolg beter uw contracten lezen, en de adresveranderingen doorgeven. Ook uw post nog 6 maanden door bpost laten nazenden. Allemaal zaken die jij blijkbaar hebt nagelaten, met alle gevolgen van dien.

LisaDL
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 feb 2018 16:10

In het vervolg beter uw contracten lezen, en de adresveranderingen doorgeven. Ook uw post nog 6 maanden door bpost laten nazenden. Allemaal zaken die jij blijkbaar hebt nagelaten, met alle gevolgen van dien.
Ja zo ver was ik ook al. Maar dit forum dient denk ik niet om een ander de les te spellen. Het lijkt mij logisch dat we iets gaan moeten betalen maar het is niet logisch dat er 6 maanden brieven worden gestuurd waar ze geen respons op krijgen en dat ze ons niet eens opbellen om het recht te zetten. Voor hetzelfde geld werd de brievenbus nooit leeggemaakt.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 24 feb 2018 17:14

Buiten een aangetekende brief zijn ze tot niets verplicht.Dus niet verplicht u de bellen, te mailen, rappels te sturen. Als de rekeningen, niet betaald zijn kunnen ze DW of incasso sturen op uw kosten

LisaDL
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 feb 2018 19:03

Dat is het juist. Een aangetekende brief hebben we ook niet ontvangen anders waren we al vroeger op de hoogte.

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 24 feb 2018 19:18

Was uw adres doorgegeven aan Bpost zodat alles kon doorgestuurd worden?

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 24 feb 2018 19:45

Was uw adres doorgegeven aan Bpost zodat alles kon doorgestuurd worden?
Die vraag had ik ook al gesteld, maar ik krijg geen antwoord op deze vraag, maar wordt er wel van beschuldigd hen de les te spellen.
Ik ga er dan ook van uit dat ze dat geen adreswijzigingen hebben doorgegeven.

bosprocureur
Berichten: 6854

#12 , 24 feb 2018 21:06

Ze moeten geen adreswijziging doorgeven, ze moeten er een ontvangen. Van u. En een polis stopzetten, dat moet u ook zelf doen, of laten doen door uw makelaar, liefst aangetekend.

LisaDL
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#13 , 24 feb 2018 22:44

Nee inderdaad niet doorgegeven aan Bpost. De situatie is ook wat ingewikkelder omdat niemand van ons gedomicilieerd was op dat adres aangezien het als kot werd gebruikt. Wij waren op dat moment nog allemaal studenten en dus bij onze ouders gedomicilieerd. Een adreswijziging doorgeven bij Bpost leek ons dan ook niet nodig aangezien er op dat adres nooit persoonlijke brieven toekwamen omdat het slechts een kot was. Ik weet dat we dat we dit beter hadden moeten regelen maar mijn belangrijkste vraag is hoeveel ze kunnen eisen . Het volledige bedrag van de brandverzekering of slechts de helft omdat we nu stopzetten? En de incassokosten waarschijnlijk maar hoeveel bedraagt dit ongeveer?

Franciscus
Berichten: 38592

#14 , 24 feb 2018 23:04

Wat denkt u nu zelf - er is am gezegd lees eens uw verzekeringscontract?
Vermoedelijk is het een jaar contract dus betaald u een jaar. En zegt u nu op anders hebt u volgens jaar terug een betaling aan uw been.
En staat er in de polis dan niet dat u gedomicilieerd bent op adres x - maar adres Y verzekerd.

Stel bij een 2de verblijf gaat het betalingsattest en de polis ook niet naar dat 2de verblijf maar het domiciliëringsadres ... en in ons geval een eenvoudig telefoontje en mailtje was voldoende om het na overlijden ouders naar een van de kinderen te sturen net zoals alle facturen nutsvoorzieningen of briefwisseling met de gemeente.

Bij overlijden werd na de verkoop uiteraard de polis gestopt en restitutie van de rest van het jaar ...

Terug naar “Andere”