Woekerintresten

Summer Joy
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Woekerintresten

#1 , 11 jun 2016 08:34

Beste forumleden,

Mijn moeder en vader hadden een aantal jaren geleden een persoonlijke lening geopend bij het toenmalige x. Het was voor een bedrag van laat ons zeggen 20000 euro. Van dat bedrag hadden ze een nieuwe auto gekocht en nog wat spullen. Een 2- tal jaar later zijn ze dan gescheiden. Mijn vader zou de auto houden en zelf de lening verder afbetalen. Dit gebeurde echter niet regelmatig waardoor de schuldeiser (x) de schuld terug kwam verhalen op mijn moeder. Dit was nochtans bij de notaris beschreven dat mijn vader de lening zou moeten verder betalen bij de scheiding.
Mijn moeder heeft dan een afbetalingsplan geregeld en elke maand braafjes het aflossingsbedrag betaald.

Ook het vakantiegeld en al de rest werd steeds ingehouden en ging naar de schuldeisers. Ook het vakantiegeld van mijn vader natuurlijk. Mijn moeder zou hier niet onderuit gekunnen hebben doordat zij mee de leningsakte ondertekend had.

Nu, enkele jaren later, is de lening afbetaald maar komt x met woekerintresten. Namelijk in totaal zijn er aan 25000 euro intresten bij gekomen omdat mijn vader zich dus niet aan het afbetalingsplan hield. (Mijn moeder deed dat wel). Op de nationale bank staat er geen schuld meer open, dus de lening is eigenlijk volledig afbetaald. X zegt nu dat er nog steeds 14000 euro aan intresten open staan. Mijn moeder had hiervoor al een pro deo advocaat aangesteld, en deze zei dat dit niet wettelijk zou zijn. De advocaat probeert ook in gesprek te komen met x maar krijgt geen gehoor. Ze sturen enkel brieven met aanmaningen tot betalen. Gisteren heeft mijn moeder zelfs een sms gekregen waarin staat dat ze dringend de som van 448 euro moet betalen omdat er nog voor 14000 euro openstaat.

Kan dit zomaar??
Wat kunnen we doen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie

#2 , 11 jun 2016 09:15

In welk jaar is de lening afgesloten en in welk jaar is je moeder beginnen te betalen ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Summer Joy
Topic Starter

#3 , 11 jun 2016 10:02

De lening is afgesloten in 2002.
Vanaf 2004 is ze begonnen met het afbetalingsplan.

Reclame

sloeberken

#4 , 11 jun 2016 10:21

Wat is er uitgesproken in het vonnis van de scheiding.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Summer Joy
Topic Starter

#5 , 11 jun 2016 10:29

Dat mijn vader de lening verder zou betalen en hij dan de auto mocht houden. Maar ondertussen is het gehele bedrag al lang terugbetaald + intrest. Maar bank zegt dat er nog steeds 14000 euro aan intrest betaald moet worden, terwijl bij de nationale bank niets meer openstaat van schulden. Dit klopt toch niet volgens mij.

sloeberken

#6 , 11 jun 2016 10:54

Best eens laten nakijken door een advocaat.

Summer Joy
Topic Starter

#7 , 11 jun 2016 11:03

Ja mijn moeder heeft een pro deo advocaat genomen, maar die doet niet veel. Er zit geen schot in de zaak en ik heb het gevoel dat die pro deo advocaat er niet veel interesse in heeft.

denlowie

#8 , 11 jun 2016 11:08

In consumenten kredieten ben ik niet zo thuis, maar ik denk dat men je maar voor 5 jaar interesten mag rekenen , natuurlijk komen daar nog veel kosten bij deurwaarders enz..

sloeberken

#9 , 11 jun 2016 11:18

Bij OCMW kan je ook advies krijgen.

Summer Joy
Topic Starter

#10 , 11 jun 2016 11:45

De intrest bedroeg op een moment meer dan 25.000 euro, dat is meer dan het ontleende bedrag. De lening is afbetaald maar er zou nog 14000 euro betaald moeten worden aan intresten. Kan dit wettelijk wel als dit niet op de nationale bank vermeld staat? Dat vraag ik me ook af.
Nog een bijkomende vraag, kan bank dit ook nog op mij en mijn zus verhalen? het lijkt gewoon of de bank dit gewoon als extra inkomsten aanziet of dit nu wettelijk is of niet. Ze reageren niet op mails of brieven, ze sturen enkel aanmaningen en gisteren dus een aanmaning per sms. Volgens mij zijn dit wanpraktijken.

denlowie

#11 , 11 jun 2016 11:58

Ze staat niet meer op de zwarte lijst van de nbb, en dit omdat het al meer dan 10 jaar is, je kan maar voor één en de zelfde lening maar 10 jaar op de lijst staan !

Summer Joy
Topic Starter

#12 , 11 jun 2016 12:17

Aah zo, dat wisten wij niet.

Summer Joy
Topic Starter

#13 , 12 jun 2016 09:05

Nog iemand die ons hier advies in kan geven?

Bedankt.

denlowie

#14 , 12 jun 2016 09:14

Best even een andere pro deo advocaat zoeken of ga eens tot een Rechtswinkel voor juridische hulp !

Als je googeld vind je wel een adres bij u in de buurt.

Summer Joy
Topic Starter

#15 , 12 jun 2016 09:33

Dat zal ik zeker is opzoeken. Bedankt!

Terug naar “Andere”