waarborg dakwerken

Michell
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

waarborg dakwerken

#1 , 18 mei 2016 15:04

Twee jaar terug heb ik mijn dak volledig laten vernieuwen en isoleren.
Dat het zeven maanden geduurd heeft vooraleer de werken beeindigd waren en dat de werken zelf meer dan zeven weken geduurd hebben neem ik er nog bij.(het is een gewoon dak van een rijtjeshuis, geen grote villa)
Vorig jaar echter is een stuk zij-afwerking losgekomen.(men plakt alles, geen nagel of andere manier van vastmaken)
Ik heb de aannemer gemaild, sms gestuurd en getelefoneerd ( één keer opgenomen, daarna nam hij zelfs de telefoon niet meer op) .
Ik heb hem een aangetekend schrijven gestuurd : zelfs dat is hij niet gaan ophalen bij de post !
Uiteindelijk heb ik persoonlijk een brief bij hem in de bus gaan steken (natuurlijk niet thuis!) met de dreiging om hem in gebreke te stellen.
Toen is hij langsgekomen, op een ogenblik dat ik niet thuis was en heeft hij, volgens ooggetuigen, zeer vlug de nodige herstelling uitgevoerd en vlug vertrokken.
Dit jaar is het weer van hetzelfde, er is weer een (ander) stuk isolatie losgekomen.
Kunnen jullie mij zeggen welke wettelijke manieren er zijn om hem toch aan het werk te krijgen ? (Er is contractueel tien jaar waarborg op de werken !) en dat liefst zo vlug mogelijk.
Bij regen of stormweer is er kans op schade.
Kan ik alle eventuele schade (nu en naar de toekomst toe) voortvloeiend uit dit gebrek op hem verhalen?
Hoe lang heeft de aannemer de tijd om de nodige werken uit te voeren ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie

#2 , 18 mei 2016 15:08

Als men je niet antwoord op je mails en je aangetekende brieven, stel hem ingebreke, aangetekend en per gewone post en geef hem nog 15 dagen de tijd, en dan als hij niet reageert moet je hem dagvaarden bij de vrede rechter
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Michell
Topic Starter

#3 , 21 mei 2016 09:04

Bedankt voor de raad.

Het herstelwerk kan hooguit 10 minuten duren en 10 euro kosten.
Maar blijft onder waarborg uit te voeren.
Ik vraag mij af indien het tot een rechtszaak zou komen wie alle kosten betaalt (gerechtskosten, schadevergoeding enz...), ook die van mijn (eventuele) advokaat
Als ik zelf mijn advokaat moet betalen is het sop eigenlijk de kool niet waard tenzij dat kan via mijn brandverzekering.

Reclame

mava105

#4 , 21 mei 2016 09:33

Wat was de oorzaak van het loskomen? Is het door een storm, dan is aannemer niet verantwoordelijk. Contacteer daarom uw brandverzekering, en hun expert zal wel zien wat de juiste oorzaak was. Gelijk heb je ook een soort attest van de expert die die oorzaak zal vastleggen op papier en dat je aan aannemer kan tonen.

sloeberken

#5 , 21 mei 2016 09:37

RPV kan je vragen en dat doet een advocaat altijd, dit moet de verliezende partij betalen, maar dit dekt niet alle kosten van u advocaat.
Maar zoiets kan je makkelijk zelf pleiten zonder advocaat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Michell
Topic Starter

#6 , 25 mei 2016 13:32

Oorzaak van loskomen ?
Zeker geen storm of weersomstandigheden.
Gewoon moderne techniek : plakken !
En dan laat de lijm los als het niet goed gedaan is.

Zoiets kan ik zeker makkelijk zelf pleiten:
Volgens mij heeft de aannemer geen been om op te staan: waarborg geldt, duidelijk bewijs, genoeg (en wettelijke) aanmaning enz...
Hij ZOU mij persoonlijk contacteren nog deze week !
Ik wacht af.

Bedankt voor alle reacties.

Michell
Topic Starter

#7 , 29 mei 2016 16:20

Oef !!!
Na nog een paar telefoontjes.....die hij toch opnam,
is hij uiteindelijk langs geweest.
"slechte lijm" als uitleg.
alles terug gelijmd (goede lijm?)
Hopelijk geen problemen meer.