Wagen verkoop voor export?

Dewiro
Topic Starter

Wagen verkoop voor export?

#1 , 03 apr 2016 17:14

Ik overweeg mijn autootje te verkopen. Het is een oude wagen, maar wel nog zeer degelijk. Wij zijn onlangs naar de stad verhuisd ... ik gebruik nu veel vaker openbaar vervoer/fiets omdat dat makkelijker is. Ook heeft mijn man sinds kort een bedrijfswagen en dus omwille van al die redenen gebruik ik mijn wagen zo goed als nooit meer. Verkopen dus. Ik heb echter geen tijd, noch geld en zin om ermee naar de controle te gaan, carpass e.d. Daarom overweeg ik verkoop voor export, ik heb mij laten vertellen dat men dan de wagen koopt zonder dat die "in orde" moet zijn?? Enfin, de wagen is in principe wel in orde, alleen wil ik liever geen tijd en geld steken in het bekomen van de papieren die nodig zijn voor verkoop aan particulier, dit ook mede omdat het al een oude wagen is, van 1999. Ik verwacht er geen hopen geld voor te krijgen.

Er bestaan zo van die websites waarop je makkelijk voor export kan verkopen. Je moet enkele gegevens invullen en dan geven ze je een marktprijs, vervolgens kan je dan een afspraak maken en ik vermoed dat ze dan je wagen bekijken en een bod doen dat uiteraard wat lager ligt dan die marktprijs. Als je akkoord gaat kan je de wagen meteen daar laten en hij is verkocht.

Is dit betrouwbaar? Vaak is het wel georganiseerd en heeft men enkele vestigingen verspreid over het land, tenminste toch het bedrijf dat ik op het oog heb. Moet ik ergens specifiek op letten als ik een overeenkomst voor verkoop onderteken?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 03 apr 2016 17:17

Wel op de factuur vermelden dat uitsluitend voor export of onderdelen is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 apr 2016 19:50

Pas op met die websites. Zitten soms grote bedriegers tussen, die u uiteindelijk maar een fractie van de werkelijke waarde betalen.

Reclame

Dewiro
Topic Starter

#4 , 03 apr 2016 21:42

Pas op met die websites. Zitten soms grote bedriegers tussen, die u uiteindelijk maar een fractie van de werkelijke waarde betalen.
Ok, bedankt, daar vreesde ik al een beetje voor ...
Maar, ik ben tot niets verplicht als ik eens naar daar ga een kijkje nemen, toch? Ik heb een minimumprijs in mijn hoofd (lager dan hun marktprijs) en als ze als snel gek beginnen doen dan merk ik dat wel en dan zal ik snel weg zijn ...

Sianna

#5 , 03 apr 2016 21:57

Lees de voorwaarden heel erg goed, want niet alle websites zijn 'vrijblijvend'. Als je niet ingaat op hun aanbod, kan er voor jou ook nog eens een schadevergoeding aan vasthangen...

Ik zou er een dagje werk insteken: ga langs enkele tweedehands autohandelaars en laat prijs maken. Je verkoopt hem aan de hoogste bieder. Duurt een dag maar je hebt er geen miserie mee en je bent er die dag van ook ineens vanaf.

sloeberken

#6 , 03 apr 2016 22:05

Gewoon een zoekertje plaatsen op onze 2 belgische tweedehands websites.

Dewiro
Topic Starter

#7 , 03 apr 2016 23:26

Gewoon een zoekertje plaatsen op onze 2 belgische tweedehands websites.
Dat dacht ik ook eerst te doen, maar moet ik dan niet eerst allerlei paperassen in orde brengen? Ik bedoel daarmee, onderhoud, controle, keuring, carpass of dergelijke?

De wagen is proper en rijdt :-). Laatste keuring was van september 15, goedgekeurd tot september '16. Laatste groot onderhoud was twee jaar geleden. Een jaar geleden nog eens een onderdeel laten vervangen. Carpass dateert van wanneer ik de wagen kocht, een zestal jaar geleden. En ik zou er liefst verder niets aan doen maar gewoon iemand vinden die 'm zo wil kopen.

sloeberken

#8 , 04 apr 2016 07:47

Je zet in u zoekertje verkoop voor export of handelaar.

Dewiro
Topic Starter

#9 , 06 apr 2016 00:48

ok bedankt!

Terug naar “Andere”