Niet nakomen van een onderhoudscontract

Dave G.
Topic Starter

Niet nakomen van een onderhoudscontract

#1 , 06 mar 2016 12:03

Beste forumleden,
Ik heb sinds 2013 een overeenkomst afgesloten met een liften firma om een huislift te onderhouden. Prijs per jaar bedraagt een 450 euro. Hierin zit 1 onderhoud en depannages (geen wisselstukken)
Elk jaar in juni of juli word de lift gesmeerd. Het contract loopt telkens van juni/juni
Nu de laatste factuur voor onderhoud werd betaald eind juni begin juli 2015, de maand waarin ook het onderhoud diende plaats te vinden. Na talloze telefoontjes is er nog geen onderhoud uitgevoerd.
In augustus 2015 gebeld, het ging in orde komen... sept... hetzelfde verhaal... oktober gebeld, kwam in orde... november gebeld! Niets...heel frustrerend. December ging het ook in orde komen!
Het laatste onderhoud was van 29/07/2014!! De excuses bleven komen. Nota: ik heb nooit beroep moeten doen op hun depannage dienst. Ze zijn niet meer bij mij geweest sinds 29/07/2014. De betrokken firma is gevestigd in Antwerpen, ik in Limburg, de verre verplaatsing zal hier wel in meespelen!

In Januari heb ik dan een mail gestuurd met mijn ongenoegen...

Geachte heer, mevrouw

Graag had ik bij dit schrijven mijn ongenoegen uitgedrukt over mijn onderhoudscontract.
Deze onderhoudsbeurten zijn altijd voorzien in de maand juni of juli.
Na reeds verschillende malen telefonisch contact genomen te hebben, is er tot op heden nog
geen reactie gekomen van (firmanaam), doch werd er beloofd dit in orde te brengen.

De laatste keer onderhoud van mijn Domuslift werd uitgevoerd op 29/07/2014!!
Ik heb steeds mijn facturen correct betaald, ik verwacht nu hetzelfde van jullie.
Gelieve dan ook zoals telefonisch afgesproken een creditnota te maken van de laatst betaalde factuur en deze op bovenstaand
rekeningnummer terug te storten.
Een nieuw onderhoudscontract kan opgemaakt worden, dit mag starten op 01/01/2016 tot 01/01/2017.
Dit was tevens ook het voorstel van (firmanaam), het ging mij per mail verstuurd worden. Jammer genoeg is er
tot op heden niets binnengekomen!
Indien u dit in orde kan brengen, had ik graag een nieuwe afspraak ingeboekt om
mijn Domuslift van een onderhoud te voorzien! Jaarlijks wil ik dan een onderhoud in januari zonder uitzondering!

Indien u graag meer informatie wenst omtrent mijn mail, kan u mij steeds bereiken op bovenstaande gegevens!
Als er reeds actie werd ondernomen met betrekking tot mijn mail, gelieve mij dan te verontschuldigen!

Met vriendelijke groeten,

Het antwoord hierop was het volgende:

Beste,

Onze excuses voor dit ongemak.

Ik zal u een nieuw contract opmaken dat ingaat vanaf 01/02/2016.
En het bedrag laten terugstorten door onze boekhouding.

Nogmaals onze excuses en gaan er voor zorgen dat dit in de toekomst niet meer zal
Voorvallen.

Telefonisch werd mij ondertussen medegedeeld dat de boekhouder de biezen had genomen en
dat het daarom zolang zou aanslepen...

Dit is alweer meer dan 2 maanden geleden en nog steeds geen onderhoud laat staan creditnota ontvangen.
Ook een nieuw contract werd niet gemaakt! Ik ben dit danig beu en wil deze praktijken niet meer!
Mijn vertrouwen in deze firma is compleet zoek geraakt en ik zou het contract willen ontbinden wegens het niet
nakomen van afspraken. In het contract zag ik wel staan dat dit minstens 3 maand op voorhand dient te gebeuren.
Het contract start telkens op 1 juni... jaarlijks en word stilzwijgend verlengd.
Dus een opzegbrief had op 1 maart bij hun moeten zijn. Kan dit een probleem zijn?
Ik voel me bedrogen door deze firma!

Wat vinden jullie ervan en hoe kan ik dit het best opzeggen en mijn geld terugvragen (wat ze ook beloofd hebben)

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 mar 2016 12:22

Niet slim om een nieuw contract met die firma aan te gaan. Je hebt de kans om te verbreken laten voorbijgaan.
Best een onderhoudsfirma dicht bij huis nemen. Het technische gedeelte van die liften is bijna overal hetzelfde, dikwijls met stukken van dezelfde fabrikant.

Dave G.
Topic Starter

#3 , 06 mar 2016 12:26

Ook als ze hun contract niet nakomen... en ze zelf voorstellen dit terug te storten? Is dit geen vorm van de fout toegeven!
Ik heb een firma kort bij huis gevonden die (sinds kort) dit soort liften onderhoud!
Dus als zij mij een nieuw contract sturen, dan is het oude toch niet meer geldig niet?
Het nieuwe contract ga ik toch niet meer ondertekenen!

Reclame

j.demoor

#4 , 08 mar 2016 11:48

“Art.1610.Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ontbinding van de koop ofwel inbezitstelling te vorderen, indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is. Art. 1611. In elk geval moet de verkoper tot schadevergoeding veroordeeld worden, indien de koper schade lijdt doordat de levering niet op het bedongen tijdstip heeft plaatsgehad.”(Burgerlijk Wetboek =B.W.).

Analogisch kan u voornoemde bepalingen ook in dit geval toepassen;

Vooraf kan u ook toepassing maken van :“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in minnelijke schikking), zelfs mondeling, verzoekt, worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om binnen de gewone termijn van dagvaarding te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald.Art.733.Van het verschijnen tot minnelijke schikking wordt proces-verbaal opgemaakt. Indien een schikking tot stand komt, worden de bewoordingen ervan opgetekend in het proces-verbaal, waarvan de uitgifte wordt voorzien van het formulier van tenuitvoerlegging.”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Dave G.
Topic Starter

#5 , 14 mar 2016 09:09

Hoe kan ik dit dan het best aanpakken??

sloeberken

#6 , 14 mar 2016 09:24

In gebreke stellen met een AS, geen reactie naar de vrederechter.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Dave G.
Topic Starter

#7 , 14 mar 2016 11:06

Bedankt, ben eens benieuwd hoe ze daar op gaan reageren...

Terug naar “Andere”