Particuliere verkoop: risico verzending

sloeberken

Re: Particuliere verkoop: risico verzending

#16 , 19 jan 2016 12:09

Dan moet je alles maar aanvaarden zoals het is.
Je kan er ook uit leren: betaal gewoon uw tracering of aangetekende zending, volgende keer. Kost een paar euro's meer, maar je weet waar je pakje zit. Ik heb er geen probleem mee dat een koper een zo goedkoop mogelijke verzending wenst, ik heb er wel een probleem dat ze daarna bij problemen de verkoper aansprakelijk stellen. Zeker als dit een particulier is die ook gewoon zijn spulletjes wil verkopen op tweedehands zonder te veel zever errond.
Eerste stap klacht indienen bij politie en verkoper in gebreke stellen met een AS.
Tja, kan je doen. Kost allemaal ongelofelijk veel tijd. Ik heb geen idee wat de topic starter per uur verdient en om welk bedrag het ging, maar ik kan me voorstellen dat deze procedure uiteindelijk meer zou kosten dan het bedrag dat ze eventueel kan recupereren...
Dit is muggen zifte, als je iets verkoop met verzending inclusief, moet de verkoper maar zorgen dat het bij zijn koper terechtkomt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#17 , 19 jan 2016 12:56

Dit is muggen zifte, als je iets verkoop met verzending inclusief, moet de verkoper maar zorgen dat het bij zijn koper terechtkomt.
Niet belet de topic starter om die mening te volgen en er een zaak van te maken. Ik vrees alleen dat hij meer tijd (en geld) gaat kwijt zijn dan de waarde van de bonnen... Als hij er geen zaak wil van maken, heeft hij geen enkele mogelijkheid om zijn geld terug te krijgen als hij via overschrijving betaald heeft. Punt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken

#18 , 19 jan 2016 13:21

TS heeft 99% kans dat hij deze rechtszaak wint, dus zal het geen geld kosten. We moeten ons toch niet bij alles gaan neerleggen, nee we zouden meer onze rechten moeten opeisen. Als we een zaak benaderen met een negatief gedachtegoed, zijn we nog slechter bezig, en juichen we mensen toe die het niet nauw nemen met de wetgeving.
TS heeft de nodige informatie reeds gekregen, hij moet de keuze maken.

Reclame

Gebruiker21

#19 , 19 jan 2016 13:53

TS heeft 99% kans dat hij deze rechtszaak wint, dus zal het geen geld kosten.
Tijd kost ook geld. Als ik naar het vredegerecht moet, al is het maar voor een halve dag, kost het mij op zijn minst €60 aan loon. En dan reken ik de verplaatsingskosten nog niet, en de tijd die je er in steekt op zoiets op de rol te laten zetten. Ook het AS niet vergeten dat de topic starter in zo'n geval best stuurt VOOR de zaak aan te spannen. Kost ook weer geld en tijd.

Je moet je inderdaad niet bij alles neerleggen, maar je geeft hier de indruk dat de verkoper moedwillig de topic starter opgelicht heeft, terwijl het de post is die hoogst warschijnlijk in de fout is gegaan. Ook al is "in theorie" de verkoper verantwoordelijk voor de verzending, in praktijk is het de post die de mist in gaat. Topic starter moet inderdaad zelf de keuze maken of hij zijn pijlen op de verkoper wil richten om zo zijn geld terug te krijgen, en ook of hij er al die tijd en moeite wil insteken en voor de vrederechter wil verschijnen, om dat bedrag terug te krijgen...

Misschien moet de topic starter ook eens meedelen over welke bedragen we hier spreken. Als het over een bon van €10 gaat, vrees ik dat de vrederechter niet echt goed gezind gaat zijn als je daarvoor tot bij hem komt (ook al heb je het recht om dit te doen).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken

#20 , 19 jan 2016 14:30

Is niet aan TS om uit te maken wie in de fout is, dit is in de eerste plaats de verkoper. Deze kan op zijn beurt de verzend firma ter verantwoording roepen.
Een zaak staat vast TS heeft betaald wat hij niet ontvangen heeft.

Toch eigenaardig dat iemand die vermogend is, u zelf voor €1 zal ter verantwoording roepen.
Een vrederechter heeft niet te oordelen, over de grote van het bedrag, al ging dit om 20 cent. Nergens staat er in de wet dat €10 niet kan opgeeist worden.
U zienswijze (kost geld) is zowel van toepassing op de verkoper, en een verkoper die een beetje verstand heeft, zal zorgen dat het zover niet komt.

Gebruiker21

#21 , 19 jan 2016 14:47

Is niet aan TS om uit te maken wie in de fout is, dit is in de eerste plaats de verkoper. Deze kan op zijn beurt de verzend firma ter verantwoording roepen. Een zaak staat vast TS heeft betaald wat hij niet ontvangen heeft.
Beweert de TS... Jammer genoeg kan de verkoper nooit bewijzen dat iemand iets WEL gekregen heeft in zo'n geval (zie mijn verhaal).
Toch eigenaardig dat iemand die vermogend is, u zelf voor €1 zal ter verantwoording roepen.
Deze zin begrijp ik niet echt. Verklaar u nader?
Een vrederechter heeft niet te oordelen, over de grote van het bedrag, al ging dit om 20 cent. Nergens staat er in de wet dat €10 niet kan opgeeist worden.
Een vrederechter is een mens als alle andere en kan geïrriteerd worden. En wees maar zeker dat hij geïrriteerd zal zijn als iemand voor 20 cent een zaak aanspant. Hij kan hier uiteraard weinig aan doen, maar u kan een rechter ook niet beletten zich te ergeren.
U zienswijze (kost geld) is zowel van toepassing op de verkoper, en een verkoper die een beetje verstand heeft, zal zorgen dat het zover niet komt.
Niet noodzakelijk. De verkoper hoeft helemaal niet op te dagen als hij dat niet wil. Zal dan bij verstek veroordeeld worden om bijvoorbeeld €10 aan bonnen terug te betalen.

Afin, topic starter reageert niet meer. Vermoedelijk waren de bonnen dus niet van goud en is het sop de kool niet waard...

WP002

#22 , 19 jan 2016 15:24

Als het zoals in Toms voorbeeld om één dvd'tje gaat, is de kost voor track'n'trace zodanig belachelijk hoog dat niemand je schijfjes meer zal kopen. Ik heb het één keer voorgehad dat een zending niet was aangekomen; ik heb de koper toen volledig vergoed, maar het ging zelfs niet over 10 euro.

Maar ik ga eens advocaat van de duivel spelen. Stel dat de bestemmeling de bonnen wél heeft aangekregen, maar zegt dat dat niet zo is omdat hij dan 2x kan incasseren... uiteraard valt zoiets niet te bewijzen. Het tegendeel echter ook niet.

Gebruiker21

#23 , 19 jan 2016 16:07

Maar ik ga eens advocaat van de duivel spelen. Stel dat de bestemmeling de bonnen wél heeft aangekregen, maar zegt dat dat niet zo is omdat hij dan 2x kan incasseren... uiteraard valt zoiets niet te bewijzen. Het tegendeel echter ook niet.
Jammer genoeg zijn er meer en meer "kopers" die verkopers er op die manier proberen inluizen. Als je in zo'n geval betaald bent met PayPal, kunnen ze perfect hun geld terugeisen, aangezien je geen bewijs van verzending kan voorleggen...

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#24 , 19 jan 2016 16:21

Probleem is dat Bpost ook niet echt helpt met hun producten: ofwel kan je juridisch de ontvangst (en bijgevolg ook verzending) bewijzen met een aangetekende zending maar die kan maar verzekerd worden tot een vrij laag bedrag, ofwel kan je verzekeren voor het volle bedrag tegen beschadiging of verlies en krijg je een tracking nummer dat goed is om de verzending te bewijzen maar geen juridisch bewijs van ontvangst door de geadresseerde vormt.

Verzekering voor vrij hoge waarden én aangetekend lukt hen blijkbaar niet.....
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken

#25 , 19 jan 2016 16:22

Ik kocht via tweedehands een aantal bonnen aan van een particulier.
De aankoop was inclusief verzending.

Na twee weken zijn deze nog steeds nog aangekomen en de persoon wil het gestorte bedrag niet terugbetalen.
Wie draagt het risico van verzending als de verkoop inclusief verzending is en tussen particulieren?

En dit was de vraag van TS, hier op het juridisch forum.

Als er nu wél iets anders afgesproken is, wat dan? In veel gevallen zal er in de advertentie staan “ik stuur het op” of iets dergelijks, waar je uit mag afleiden dat de verkoper het zijn taak vindt om het product te versturen. In die situatie is de verkoper aansprakelijk: ten eerste omdat de plaats van aflevering dan “ter plaatse van de koper” is, en ten tweede omdat contractueel afgesproken is dat de verkoper gaat bezorgen en het niet-aankomen dan wanprestatie is.

Gebruiker21

#26 , 19 jan 2016 16:53

Probleem is dat Bpost ook niet echt helpt met hun producten: ofwel kan je juridisch de ontvangst (en bijgevolg ook verzending) bewijzen met een aangetekende zending maar die kan maar verzekerd worden tot een vrij laag bedrag, ofwel kan je verzekeren voor het volle bedrag tegen beschadiging of verlies en krijg je een tracking nummer dat goed is om de verzending te bewijzen maar geen juridisch bewijs van ontvangst door de geadresseerde vormt.

Verzekering voor vrij hoge waarden én aangetekend lukt hen blijkbaar niet.....
Verzenden naar buitenland is nog erger. Verzekerde waarde naar de US is gewoon niet mogelijk...

Terug naar “Andere”