stabiliteitsingenieur vraagt faktuur voor niet geleverde prestaties

mariootje
Topic Starter

stabiliteitsingenieur vraagt faktuur voor niet geleverde prestaties

#1 , 13 jan 2016 08:25

een stabiliteitsingenieur stuurt ons een faktuur voor niet geleverde prestaties
hij beweert dat hij moest samenzitten met de architect voor de plannen te bekijken en dat hij een prijsofferte heeft gemaakt en daar tijd in gestoken en dat hij al begonnen was met het plan te schetsen , maar dat kon niet want hij had nog niet alle gegevens van ons , hij wist nog niet of wij predallen of gewelven zouden nemen, maar de architect is familie en schuift veel naar hem toe, we besloten hem ook een kans te geven, en prijsofferte te vragen
wij hebben die prijsofferte nooit getekend ,want die lag aan de heel hoge kant, hij vroeg het dubbel van een ander bureau.

nu beweert hij op basis van een halve mail dat wij mondeling akkoord hebben gegeven
hij dreigt om naar de rechtbank te stappen

kan dit zomaar? en hebben wij dan geen rechten, moeten wij zomaar betalen voor iets dat wij niet gevraagd hebben, hij moest niet aan die schets beginnen , wij wilden een prijsofferte, de zaterdagavond kwam hij dan binnen met de prijsofferte en wou dat we onmiddellijk tekenden omdat hij aan de schets was begonnen , wij weigerden , en wilden het contract eerst lezen , dan vertelde hij dat zijn vrouw moest bevallen en dat hij binnen 14 dagen minder tijd zou hebben en dat wij nu moesten tekenen , anders zou het lang duren eer hij verder kon doen met de stabiliteitsstudie, we hebben dan gezegd dat wij niet tekenden en er nog bureaus waren die stabiliteit doen

2 weken later kregen wij een ereloon kostennota van 424 euro omdat hij zogezegd al aan de schets was begonnen

wat nu? hij zegt ook als we nie betalen dat hij gerechtelijke stappen ga ondernemen omdat we een mondelinge overeenkomst hadden , omda hij een mail bezit waarop sta , we hadden toch afgesproken dat u de stabiliteitsstudie zou doen ?

wat kunnen wij hier aan doen, betalen? naar het gerecht stappen , wachten tot hij zelf naar het gerecht stapt, heeft hij een drukkingsmiddel door die mail , heeft hij gelijk ? is een mondelinge overeenkomst geldig, ook al vroegen wij een prijsofferte ?

dank voor het antwoord

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 13 jan 2016 09:17

Aangetekende brief sturen (met kopie per gewone brief) waarin je de factuur protesteert omdat je géén bestelling geplaatst hebt. Het is dan aan hem om te bewijzen dat je wel een bestelling plaatste en die bewijzen heeft hij volgens uw informatie niet. Het is aan hem om te bewijzen dat u een mondeling akkoord zou gegeven hebben ;-) Die AS is belangrijk. Daarna moet hij maar een process opstarten ...

Zijn mail "we hadden toch afgesproken dat ..." is waardeloos tenzij je een bevestiging zou teruggemailed hebben. Zijn argumenten "'k Ben er al aan begonnen" en "m'n vrouw is zwanger" zijn irrelevant.

LeenW

#3 , 13 jan 2016 10:30

Post eerst die "halve mail" eens, dan hebben we een beter beeld van wat er concreet gezegd is.

Reclame

Milo72

#4 , 13 jan 2016 12:02

wat nu? hij zegt ook als we nie betalen dat hij gerechtelijke stappen ga ondernemen omdat we een mondelinge overeenkomst hadden , omda hij een mail bezit waarop sta , we hadden toch afgesproken dat u de stabiliteitsstudie zou doen ?
Als hij effectief een mail heeft (van jou naar hem, en niet omgekeerd zoals Sirkii interpreteerde) waarin u zegt "we hadden toch afgesproken dat u de stabiliteitsstudie zou doen", staat hij mijns inziens heel sterk in zijn schoenen...

Mss inderdaad wat heel exacte letterlijke info geven ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 jan 2016 12:38

En hoe denk je dat een ingenieur een prijsofferte kan opmaken zonder eerst iets op papier te hebben gezet.

mariootje
Topic Starter

#6 , 13 jan 2016 13:49

ik begrijp niet wat je bedoelt mava? met en hoe denk je dat een ingenieur een prijsofferte kan opmaken zonder eerst iets op papier te hebben gezet?
hij had een plan zogezegd al gedeeltelijk gemaakt van de stabiliteit en nog geen prijsofferte, hij ging er van uit dat wij zouden akkoord gaan, en dat wij mondeling waren overeengekomen, en dat dat voldoende was , wij eisten een prijsofferte, nu beweert hij dat wij die mail gestuurd hebben, ik heb zelf die mail niet, waar in staat dat "wij afgesproken hadden dat u de stabiliteitsstudie zou maken" en hij kon de stabiliteit nog niet maken want we wisten nog niet of wij predallen of gewelven zouden gebruiken, in een later mail dat we wel bewaard hebben op onze pc schrijft hij zelf ook ik kon nog niet aan de stabiliteit werken want ik wist nog niet of het predallen of gewelven gaan worden, hij spreekt zichzelf ook tegen in ander mail toen wij hem duidelijk gemaakt hadden dat we iemand anders zouden nemen omdat hij dubbel vraagt van een ander bureau stuurde hij onmiddellijk een mail terug , met de woorden, ik ben aan een schets begonnen en heb de kolommen en balken en fundering al uitgerekent , hoe kan dat dan als hij nog niet wist of we predallen of gewelven wilden, hij stuurde die mail gewoon met het gedacht nog efkes munt uit te slaan en dan een dure ereloonkostennota te sturen voor iets dat hij niet gedaan heeft

Terug naar “Andere”