incassobureau

bartpostbode
Topic Starter

incassobureau

#1 , 07 sep 2015 15:10

1 jaar geleden verkocht ik mijn huis. Na enkele maanden krijg ik een factuur in mijn bus voor het plaatsen van een container en het ledigen ervan op een stortplaats. Blijkt dat de nieuwe eigenaar een container heeft laten plaatsen, herstellingswerken heeft uitgevoerd etc. en de factuur van meer dan 600 euro aan mij heeft laten opsturen. Natuurlijk weiger ik te betalen. Nu wordt ik al enige tijd lastig gevallen door een incassobureau uit de streek van Lokeren. De eerste brief die ik kreeg was al een aanmaning. Bij contact met die firma loog men mij voor dat ze reeds twee brieven hadden gestuurd. Niet waar dus. Dan volgden enkele mails, die ik steeds minder beleefd antwoordde, en een aangetekende brief waarin men zegt dat bij niet betaling, mijn dossier naar hun juridische dienst zal worden gestuurd. Let wel, ik bestelde nooit telefonisch of schriftelijk een afvalcontainer. Maar ik ben het beu lastig gevallen te worden. Ik ben dan ook van plan klacht in te dienen bij de FOD economie, afdeling privacycommissie. Zijn er nog mensen die zo geduveld worden door incassobureaus, en zo ja, wat is de beste manier om hiermee om te gaan.
Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 07 sep 2015 15:12

Hebt u de factuur schriftelijk geprotesteerd?

k.b.

#3 , 07 sep 2015 15:16

Heb je ooit de factuur aangetekend geprotesteerd bij deze containerfirma ?
Indien niet ... doe het dan alsnog en geef iedereen die zich komt aanbieden bij U een copij van deze ingebrekestelling .

Eénmaal dat gedaan is enkel de vrederechter nog bevoegd en zullen incassobureau's snel opgeven ... eventuele deurwaarders ( die in België bevoegd zijn om niet geprotesteerde facturen te innen) zullen akte nemen dat u deze factuur protesteerde en de opdrachtgever inlichten dat alleen de rechter nog bevoegd is ...

k.b.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 sep 2015 22:14

Wie heeft de bestelbon getekend.
De firma/incasso zullen moeten bewijzen dat u die bestelling hebt geplaatst

http://economie.fgov.be/nl/consument/Sc ... /index.jsp
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1

Turaki

#5 , 08 sep 2015 08:08

Dus factuur betwisten (via AS), en om bewijsstukken vragen dat u deze container besteld zou hebben, en anders beleefd "eisen" dat men u gerust laat.

WP002

#6 , 09 sep 2015 11:47

Dus factuur betwisten (via AS), en om bewijsstukken vragen dat u deze container besteld zou hebben, en anders beleefd "eisen" dat men u gerust laat.
En er aan toe voegen dat u bij verdere pogingen tot onrechtmatige incasso niet zal nalaten om klacht neer te leggen wegens stalking. Uiteraard op voorwaarde dat u inderdaad geen container hebt besteld.

bartpostbode
Topic Starter

#7 , 14 sep 2015 13:07

Besten, bedankt om de reacties. lijkbaar dacht ik verkeerdelijk dat ik een mailtje zou krijgen als er iemand reageerde. Blijkbaar niet dus, en mijn excuses indien ik op de zere tenen van iemand getrapt heb. Toch kan het mij nog schelen hoor.
Ik heb de eerste factuur, van de containerverhuurder, via email geprotesteerd. Ik zocht op internet, en daar las ik dat het eigenlijk niet nodig was, maar ik deed het toch. De volgende 'aanmaningen' van het incassobureau heb ik ook via email geprotesteerd. Twee keer, maar zonder effect blijkbaar, want toen kreeg ik een aangetekende aanmaning. Die heb ik weer via email geprotesteerd, met een sterke hint dat ze mij beter gerust zouden laten omdat ik nooit of te nimmer enige bestelbon tekende, of nooit of te nimmer telefonisch een container bestelde.
Normaal stap ik woensdag binnen bij rechtshulp op het lokale Vredegerecht en vraag ik nog eens raad aan hen.
Nogmaals bedankt voor de raad.

bartpostbode
Topic Starter

#8 , 14 sep 2015 13:10

Fransiscus, ik heb die link die jij doorstuurde ook, toen ik de aangetekende brief van het incassobureau kreeg, meegestuurd in mijn antwoord.
Merci

Redrum

#9 , 14 sep 2015 14:03

Het kan de TS blijkbaar niet veel meer schelen, gezien hij niet meer reageert. Mijn buikgevoel zegt me dat TS gewoon de factuur in de vuilbak heeft gesmeten en ze niet heeft geprotesteerd. Wat baten onze raadgevingen hier dan nog?
Je bent als particulier nu eenmaal niet verplicht om te protesteren. De firma zal wel degelijk moeten aantonen dat TS de container heeft besteld.

Terug naar “Andere”