Eandis heeft gasmeters verkeerd aangesloten apptmnten

Ezra Young
Topic Starter

Eandis heeft gasmeters verkeerd aangesloten apptmnten

#1 , 28 mar 2015 13:10

Beste forumleden,

3 jaar geleden heeft mijn familie een gebouw gezet met 3 appartementen in. Eén groot en twee kleintjes. De huurder van één van de kleine appartementen is onlangs veranderd en de nieuwe huurder liet weten dat zijn gasverbruik onmogelijk kon overeenstemmen met de factuur die hij kreeg, dus zijn we één en ander gaan nakijken en blijkt dat al drie jaar lang, de GASmeters van het grote appartement (4 bewoners) en het kleine appartement (1 bewoner) verwisseld zijn geweest, verkeerd aangesloten maw door Eandis.

Nu heb ik twee vragen: wie zijn verantwoordelijkheid is dit, die van Eandis of van de loodgieter die misschien, maar dit valt onmogelijk te verifiëren, 3 jaar geleden verkeerde plakkertjes op de aansluitingen geplakt heeft? Om de meters juist aan te laten sluiten, moeten we volgens Eandis betalen, klopt dit?

tweede vraag: de huurder van het kleine appartement die een goede kennis is, kan deze het teveel betaalde verbruik op één of andere manier nog terugkrijgen? de huurders van het grote appartement, zullen zij retroactief het hogere verbruik moeten betalen, of blijven de oude facturen wat ze zijn en wordt er gewoon een nieuwe start gemaakt met de nieuwe, correct aangesloten, gasmeters?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 mar 2015 13:23

Waarschijnlijk een administratieve fout waarbij de EANDIS-codes van de twee meters zijn verwisseld.
Ik zie niet in wat er fysisch moet veranderd worden, lijkt me een pure administratieve aangelegenheid.
M.a.w. administratieve fout die moet worden rechtgezet.

Wie het gelag moet betalen van het verkeerd aangerekende verbruik is mij ook een raadsel.
Het is onwaarschijnlijk dat de bewoner dit hoge verbruik eerst vaststelt na drie jaren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 mar 2015 14:52

De gasleidingen ACHTER de meter zijn privatief, en daar blijft Eandis af. Ofwel is het dus een louter administratieve fout, of een fout van de loodgieter, die de verkeerde leiding op de verkeerde meter heeft aangesloten.

Reclame

Terug naar “Andere”