Verhuizer doet spullen verdwijnen bij verhuis

NuWave
Topic Starter
Berichten: 3

Verhuizer doet spullen verdwijnen bij verhuis

#1 , 09 jul 2014 17:51

Laatst ben ik verhuisd van Antwerpen naar Los Angeles.

Tijdens de verhuis is mijn NAS (centrale server) zoekgeraakt. Het is nooit aangekomen. Dit centrale opslagsysteem bevatte al mijn persoonlijke en professionele data, van aangekochte muziek (circa 10.000 titels), duizenden werk- en familie-foto’s (sommige daterend van 1972 en niet recupereerbaar), officiële documenten (mailverkeer, diploma’s, rekeninguittreksels, juridische verslagen en info, persoonlijke documenten, bankeninformatie, etc...), geripte DVD- en BluRay- filmcollectie, tot mijn volledige facturatie en fiscale documenten sinds meer dan 10 jaar. Ik had links en rechts nog wel wat kleine backups genomen, maar 70% van de data (ongeveer 10TB) is verloren.

De verhuizer weigert nu zijn verantwoordelijkheid te nemen en beweert dat ik de NAS heb weggegeven aan de verhuizers zelf. Hoe gek kan je het bedenken? Hij weigert de peperdure verzekering van 1.000 EUR die ik heb betaald voor de verhuis aan te spreken.

De NAS met de 4 interne harde schijven begroot ik op een kleine duizend euro, maar het dataverlies is voor mij onbetaalbaar.

Heeft er iemand een soortgelijk probleem meegemaakt of kan er iemand mij wat advies hierover verschaffen?

Dankuwel.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 09 jul 2014 19:54

Hoe groot is zo'n toestel? Indien het zo belangrijk voor u was, waarom het dan niet afzonderlijk verhuizen met een soort van verzekering of waarborg, Of het zelf meedragen indien draagbaar?
Nu heb je een voor u zeer waardevol iets gewoon op een container laten zetten.

Sirkii
Berichten: 5445

#3 , 11 jul 2014 11:42

... Wat de NSA hier mee te maken heeft is mij een raadsel ;-)

Verhuizer per AS in gebreke stellen met het verzoek de server alsnog terug te bezorgen of anders u schadeloos te stellen. Aangeven dat u binnen 1 of 2 weken aangifte van diefstal/verlies gaat doen (niet dat dit veel gaat opleveren maar je weet maar nooit) Als alternatief vriendelijk zijn en zelfs een vergoeding beloven indien de NAS terugkomt met intakte gegevens.

Dat je geen deftige back-up genomen hebt dient helaas gecatalogeerd te worden onder de noemer "nalatigheid". Ik hou van m'n gegevens back-up's bij in een rotatiesysteem die op verschillende plaatsen bewaard worden.

Reclame

Veebee
Berichten: 565

#4 , 11 jul 2014 11:50

@Sirkii, zijn NAS was zijn backup, je kan ook niet oneindig blijven backuppen e :)
De verhuizer is hier in de fout gegaan door de NAS kwijt te spelen uiteindelijk.

Sirkii
Berichten: 5445

#5 , 11 jul 2014 12:13

@Sirkii, zijn NAS was zijn backup, je kan ook niet oneindig blijven backuppen e :)
De verhuizer is hier in de fout gegaan door de NAS kwijt te spelen uiteindelijk.
Moest de NAS de back-up geweest zijn dan was de poster nu zijn data niet kwijt. :(

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 11 jul 2014 13:10

Heeft u de bewering dat u de NAS server hebt weggegeven op mail?

NuWave
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 31 jul 2014 16:06

@Vandenbos Ja, dat heb ik.

@Sirkii Een NAS is vooral een centrale opslagplaats die je ook als backup kan gebruiken. Het toestel was ingesteld met een RAID-configuratie waardoor dataverlies bij faling van één of meerdere harde schijven bijna onmogelijk was. De noodzaak om 12TB (4 harde schijven van 3TB) nog eens te backuppen is daarmee klein, tenzij je nog een 2de NAS aanschaft. Zo kan je blijven doorgaan.

@mava105 Het toestel heeft ongeveer de grootte van een halve PC. Door het gewicht en de breekbaarheid onmogelijk om die onder je arm mee te nemen in je handbagage. Aangezien ik sowieso al veel electronisch materiaal moest verhuizen, had ik ook een speciale verzekering afgesloten voor deze verhuis. Het is de verhuizer die nu talmt om deze verzekeringsovereenkomst aan te spreken.

NuWave
Topic Starter
Berichten: 3

#8 , 31 jul 2014 16:08

Blijkt dat er nu ook een subwoofer ontbreekt, maar om dat nog te melden zijn we jammer genoeg wat laat...

dc-soft
Berichten: 31

#9 , 31 jul 2014 16:45

@Sirkii Een NAS is vooral een centrale opslagplaats die je ook als backup kan gebruiken. Het toestel was ingesteld met een RAID-configuratie waardoor dataverlies bij faling van één of meerdere harde schijven bijna onmogelijk was. De noodzaak om 12TB (4 harde schijven van 3TB) nog eens te backuppen is daarmee klein, tenzij je nog een 2de NAS aanschaft. Zo kan je blijven doorgaan.
Van een Raid systeem neem je sowieso best altijd een backup. Wat indien hij wordt gestolen of verloren gaat in een brand?
Of verloren raakt zoals in uw geval.

giserke
Berichten: 2434

#10 , 01 aug 2014 14:34

... Wat de NSA hier mee te maken heeft is mij een raadsel ;-)

Verhuizer per AS in gebreke stellen met het verzoek de server alsnog terug te bezorgen of anders u schadeloos te stellen. Aangeven dat u binnen 1 of 2 weken aangifte van diefstal/verlies gaat doen (niet dat dit veel gaat opleveren maar je weet maar nooit) Als alternatief vriendelijk zijn en zelfs een vergoeding beloven indien de NAS terugkomt met intakte gegevens.

Dat je geen deftige back-up genomen hebt dient helaas gecatalogeerd te worden onder de noemer "nalatigheid". Ik hou van m'n gegevens back-up's bij in een rotatiesysteem die op verschillende plaatsen bewaard worden.
Hij kan misschien aan de NSA een backup opvragen :mrgreen:

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 13 aug 2014 13:12

Voor de duidelijkheid: de verhuisfirma is toch een Belgische firma en geen Amerikaanse?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”