kan fitness u laten doorbetalen ookal is er medisch attest?

milemarker
Topic Starter
Berichten: 15

kan fitness u laten doorbetalen ookal is er medisch attest?

#1 , 28 mar 2014 12:13

M'n vriendin kan niet maar de fitness wegens medische redenen, en kreeg van de dokter een attest.

Ze zeggen daar dat het maandelijks toch wordt afgehouden in de maanden dat er niet gegaan kan worden....

Volgend jaar als ze erboven op is gratis wel, "om in te halen". m.a.w. ze moet blijven betalen ookal kan ze nu niet gaan.

...Maar er is een medisch attest.

Is dit legaal om lidmaatschap zo te behandelen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lekiqi nathalie
Berichten: 12

#2 , 28 mar 2014 12:16

Normaal kan er alleen onder contract uitgegaan worden met medisch attest. Dus normaal kan ze eronderuit.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 mar 2014 12:42

Normaal kan er alleen onder contract uitgegaan worden met medisch attest. Dus normaal kan ze eronderuit.
Ik ben benieuwd wat de juridische grondslag hiervoor kan zijn.

http://www.juridischforum.be/forum/view ... it=fitness" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

lekiqi nathalie
Berichten: 12

#4 , 28 mar 2014 13:15

Dit ben ik te weten gekomen omdat ik dit zelf heb voorgehad. En je kan dit mss ook terugvinden tussen de kleine letters op hun site

milemarker
Topic Starter
Berichten: 15

#5 , 28 mar 2014 13:51

Bedankt voor de reacties. Ik laat hier weten wat het verdict is ! :)

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 mar 2014 14:33

Dit ben ik te weten gekomen omdat ik dit zelf heb voorgehad. En je kan dit mss ook terugvinden tussen de kleine letters op hun site
Niet elk fitnesscentrum heeft dezelfde contractvoorwaarden. Het is niet omdat het ene fitnesscentrum in haar voorwaarden bepaalt dat als je niet meer kan komen en dit staaft met een medisch attest niets meer moet betaald worden, dit ook zo is bij het fitnesscentrum van de topic starter.

milemarker
Topic Starter
Berichten: 15

#7 , 31 mar 2014 19:17

ze buigen niet.. blijven betalen ookal is er een medisch attest

m´n neef die bij fitnesscentrum werkte zeggen dat ze bij hun dit ook vaak niet deden.

milemarker
Topic Starter
Berichten: 15

#8 , 31 mar 2014 19:19

ze buigen niet.. blijven betalen ookal is er een medisch attest

m´n neef die bij fitnesscentrum werkte zeggen dat ze bij hun dit ook vaak zo was.

milemarker
Topic Starter
Berichten: 15

#9 , 28 apr 2014 14:13

dit is het contract... het lijkt me onduidelijk wat ze bedoelen wanneer medisch attest geleverd wordt:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door milemarker op 28 apr 2014 21:04, 3 keer totaal gewijzigd.

Asterx
Berichten: 155

#10 , 28 apr 2014 15:07

Misschien dat U beter de persoonsgegevens die op de brief staan beter volledig onleesbaar maakt?
Ik kan namelijk perfect alles lezen, zoals naam en voornaam, lidnummer en postcode & huisnummer en geboortedatum.
Personen met minder goede bedoelingen hebben heel wat aan die informatie.

milemarker
Topic Starter
Berichten: 15

#11 , 28 apr 2014 20:54

Scherpe ogen ;) Aangepast en bedankt voor de opmerking!

VDG2
Berichten: 785

#12 , 28 apr 2014 21:14

Wat er in het contract staat: bij het afleveren van een geldig medisch attest blijf je doorbetalen. Vervolgens wordt de termijn waarvoor het attest werd afgeleverd toegevoegd na de minimum looptijd van het contract. Een voorbeeld:

Minimumduur contract is 1 jaar. Je bent ziek en geeft een medisch attest van 1 maand af. Tijdens deze maand betaal je het abonnementsgeld gewoon verder en kan je niet gaan sporten. Na de termijn van 1 jaar wordt de maand "schorsing" erbij geteld en kan je nog 1 maand gaan sporten. Deze maand is reeds betaald gezien er geen onderbreking in de betaling is geweest.

Zo begrijp ik het.

Verder is er geen wetsbepaling die dergelijke werkwijze verbiedt. Overmacht kan m.i. niet worden ingeroepen gezien de uitvoering van het contract niet onmogelijk is. De prestatie bestaat erin dat u het lidgeld betaalt, daartegenover geeft de fitness u toegang tot de faciliteiten. Het is niet omdat u ziek bent dat u niet kan betalen. Er is dus niks die de uitvoering van uw deel van de overeenkomst in de weg staat tijdens de ziekte.

Terug naar “Andere”