Heeft een bedrijf het recht uw ID kaart te vragen ?

pgovaere
Berichten: 43

Re: Heeft een bedrijf het recht uw ID kaart te vragen ?

#16 , 03 aug 2013 12:13

2. Neen, je bent niet verplicht deze te geven (maar dan is de winkel ook niet verplicht aan jou te verkopen).

Ben je daar zeker van ? Kan een winkel je weigeren als klant omdat je geen IK wenst te tonen ? Ik betwijfel dat ten zeerste !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15940
Juridisch actief: Nee

#17 , 03 aug 2013 12:26

Een handelaar is nooit verplicht aan u te verkopen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

pgovaere
Berichten: 43

#18 , 03 aug 2013 20:04

Een handelaar is nooit verplicht aan u te verkopen.
Waarop baseert u deze uitspraak ?

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#19 , 03 aug 2013 22:41

Een handelaar is nooit verplicht aan u te verkopen.
Waarop baseert u deze uitspraak ?
Er is pas een contract (en verkoop is dit ook) als beide partijen dit willen sluiten.

Terzijde, als er geen goede reden is om niet te willen verkopen, denk ik niet dat een gewone handelaar zomaar kan weigeren om te verkopen, dit zou wel eens kunnen vallen onder de uitgebreide definitie van discriminatie. En als de reden het weigeren is om aan een onwettige eis te voldoen, vermoed ik hetzelfde.

denlowie
Berichten: 15940
Juridisch actief: Nee

#20 , 04 aug 2013 08:14

Ik heb aan veel mensen en firma's geweigerd om te leveren, zelfs heb ik ooit de waren onmiddellijk terug opgeladen dit was in Blankenberge op een 21 juli, die man heeft vele telefoons gedaan maar ik heb nooit meer geleverd.

De klant is koning, maar de leverancier(handelaar) is nog altijd de keizer !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

pgovaere
Berichten: 43

#21 , 04 aug 2013 12:35

Een handelaar is nooit verplicht aan u te verkopen.
Waarop baseert u deze uitspraak ?
Er is pas een contract (en verkoop is dit ook) als beide partijen dit willen sluiten.
Dat is hier toch het geval: de winkelier biedt te koop en de klant wenst te kopen

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#22 , 05 aug 2013 09:10

Dat is hier toch het geval: de winkelier biedt te koop en de klant wenst te kopen
Neen, de klant wenst NIET te kopen aan de voorwaarden van de winkelier. De winkelier biedt aan: "U kan dit goed kopen tegen deze prijs, op voorwaarde dat ik uw ID mag zien." Dit is de overeenkomst die aangeboden wordt. De klant kan niet zomaar een deel van die overeenkomst accepter en een deel niet.

Een winkelier kan volgens mij nooit verplicht worden te verkopen, als er nog geen overeenkomst over de koop gesloten is. Meer nog: als de koper expliciet een voorwaarde van de verkoop weigert, weigert hij in principe héél de verkoop en is er dus helemaal geen overeenkomst (het aanbod is zelfs verworpen door de klant).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki
Berichten: 6870

#23 , 05 aug 2013 09:12

Maar een winkelier kan ook niet als voorwaarde stellen dat de klant zijn ID kaart moet tonen (tenzij in specifieke gevallen).

denlowie
Berichten: 15940
Juridisch actief: Nee

#24 , 05 aug 2013 09:19

Maar een winkelier kan ook niet als voorwaarde stellen dat de klant zijn ID kaart moet tonen (tenzij in specifieke gevallen).

Waarom kan dan niet iedereen bij de makro of metro kopen ?

Daar moet je ook je ID kaart laten zien als men zich inschrijft, en zelfs een uittreksel van het KBO hebben !

In vele winkels, teveel om namen te noemen, waar men korting geeft moet je altijd ingeschreven zijn en heb je u ID kaart moeten tonen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Turaki
Berichten: 6870

#25 , 05 aug 2013 10:29

Bij makro heb ik geen kaart of iets anders moeten tonen, gewoon online ingeschreven.

Een kortingskaart behoort niet tot de gewone zaken die een winkel verhandelt, u kan perfect alles kopen zonder. Als u uw ID-kaart niet wil tonen, is dit dan ook geen probleem, u heeft alleen geen recht op korting of gespaarde punten.

Fore
Berichten: 1298

#26 , 05 aug 2013 12:08

Als u naar de winkel gaat, staan de artikelen vaak met prijsaanduiding.

Dus er is een overeenkomst over het goed en de prijs, de verkoper kan dan niet zomaar extra 'regeltjes' toevoegen aan de kassa.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#27 , 05 aug 2013 16:25

Wat een gezeik over het tonen van een ID kaart... mensen toch... Dat al diegenen die menen dat een winkelier MOET verkopen, dan maar naar de rechtbank stappen en de winkeliers een proces aandoen omdat ze niet willen verkopen als je je ID kaart niet toont.

Moest ik winkelier zijn, ik zet in mijn voorwaarden: "Ik verkoop uitsluitend aan + 18 jarigen, en behoud mij het recht voor het ID bewijs van iedere klant op te vragen. Bij weigering de ID kaart te tonen, zal ik niet overgaan tot welke verkoop dan ook." Voila, en ik ben ingedekt om IEDEREEN zijn ID kaart op te vragen, ook van mensen boven de 70, want sommigen zien er ouder uit dan ze zijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

pgovaere
Berichten: 43

#28 , 05 aug 2013 17:03

Wat een gezeik over het tonen van een ID kaart... mensen toch... Dat al diegenen die menen dat een winkelier MOET verkopen, dan maar naar de rechtbank stappen en de winkeliers een proces aandoen omdat ze niet willen verkopen als je je ID kaart niet toont.

Moest ik winkelier zijn, ik zet in mijn voorwaarden: "Ik verkoop uitsluitend aan + 18 jarigen, en behoud mij het recht voor het ID bewijs van iedere klant op te vragen. Bij weigering de ID kaart te tonen, zal ik niet overgaan tot welke verkoop dan ook." Voila, en ik ben ingedekt om IEDEREEN zijn ID kaart op te vragen, ook van mensen boven de 70, want sommigen zien er ouder uit dan ze zijn...

Sterke argumentatie.

Moest u winkelier zijn, dan moest u zich aan de wetten houden.

Turaki
Berichten: 6870

#29 , 05 aug 2013 17:44

Yep, voorwaarden die ingaan tegen wetten van bindend recht, zijn nietig. U kan ook in uw voorwaarden zetten dat u alleen verkoopt aan blanken, maar als u dat wil doordrukken zal u snel een klacht wegens racisme aan uw been hebben.

Turaki
Berichten: 6870

#30 , 05 aug 2013 17:45

Om aan te vullen, uw weigering van de verkopen aan -18 zou wel al eens voldoende kunnen zijn voor een klacht, tenzij dat u enkel sterke drank en lottoformulieren verkoopt.

Terug naar “Andere”