Beste forumleden,
Ik vraag jullie raad omtrent een probleem van mijn schoonmoeder. Zij betrok 10 jaar geleden een sociale woning die voorzien was van verwarming met een mazoutketel. Ze liet deze verwijderen en vroeg een gasaansluiting aan. Eandis heeft het huis aangesloten op het gasnetwerk en mijn schoonmoeder kon dus naarstig aan de slag met haar gaskachel,gasfornuis, ... Haar elektriciteit en gas had ze toen bij electrabel. Op een bepaald ogenblik is zij overgeschakeld voor electriciteit op een budgetmeter. Vandaag kwam eandis langs om de buizen van de gasaansluiting aan te passen (algemene werken aan alle gebouwen in de woonwijk) hierbij waren de werklui erg verbaasd dat mijn schoonmoeder nog een werkenn de gasaansluiting had. Ze stond immers niet meer geregistreerd als gasafnemer. Toch heeft zij de afgelopen jaren gas blijven gebruiken. Ze hebben mijn schoonma meteen aangeraden om zich aan te sluiten bij een nutsbedrijf (ze heeft dit vandaag gedaan bij eni). Bij eandis kon men niet meteen een uitleg geven wat er fout is gelopen en wat we nu wel of niet moeten betalen. Volgens mij is bij de overstap naar de budget zowel electriciteit als gas geschrapt geweest bij electrabel, maar is dit niet goed doorgekomen bij eandis. Toch is de gasaansluiting bij eandis open gebleven. Een factuur van gas bij electrabel hebben wij nooit meer ontvangen de afgelopen jaren. Electrabel heeft vandaag ook bevestigd dat er geen openstaande facturen zijn en dat we de afgelopen jaren ook geen klant meer bij hen waren.
Wat mogen wij nu verwachten? Zullen wij extra kosten moeten betalen, buiten het gewone gasverbruik van de afgelopen jaren? Mijn schoonmoeder leeft van een klein weduwepensioen en heeft niet veel spaarcenten opzij staan. We zitten hier dus even met de handen in onze haren en niemand die ons echt kan vertellen wat we mogen verwachten ...
Hopelijk kan iemand ons een beetje advies geven. Ik dacht dat we misschien best is bij de woonwinkel langs gaan en daar ons probleem voorleggen. Omdat de problemen volgens mij ontstaan zijn bij de overstap naar de budgetmeter.
Groeten