factuur ontvangen - werken nog maar deels uitgevoerd

GlenH
Topic Starter

factuur ontvangen - werken nog maar deels uitgevoerd

#1 , 10 mei 2013 15:30

Ik ondertekende een offerte bij een aannemer voor het plaatsen en invoegen van een terras achteraan mijn woning.
Er werd nooit over de betaling van een voorschot gesproken.
Nadat de terrastegels geplaatst werden vroeg ik de werkmannen wanneer mijn terras ingevoegd zou worden.
Als antwoord kreeg ik dat de zaakvoerder mij zou contacteren om dit verder af te spreken.
De dag erna krijg ik plots een sms(!?) dat maandag a.s. de factuur voor de reeds geleverde werken verstuurd zou worden en dat hij pas nadat het bedrag op zijn rekening zou staan, hij mij enkele data zou voorstellen om het terras in te voegen.
Ik heb hem dan ook gemeld dat ik verbaast was over zijn sms bericht, daar we niet overeengekomen waren om met facturen in schijven te werken.
Desalniettemin wilde ik hier geen problemen over maken en heb ik hem ook gemeld dat ik bereid was die factuur reeds te betalen indien hij mij per kerende een datum zou geven waarop het terras verder afgewerkt zou worden.
Nadat ik een onbeschoft smsbericht van hem kreeg met daarin de vraag of zijn bericht soms niet duidelijk genoeg was voor mij, heb ik hem telefonisch gecontacteerd in de hoop dit met hem te kunnen bespreken, doch ik werd enkel uitgescholden en moest die factuur maar betalen voor ik nog iets zou horen.
Nadat de factuur toekwam heb ik, in een laatste poging om tot een overeenkomst te komen, hem een e-mailbericht gestuurd met de vraag of hij ermee akkoord kon gaan dat ik de reeds uitgevoerde werken zou betalen, maar het invoegen dan wel voor mijn rekening zou nemen. Ik heb hem gevraagd mij te willen meedelen of hij akkoord kon gaan met mijn voorstel, of of hij erop stond de overige werken nog uit te voeren.
Na een kleine week geen antwoord gekregen te hebben, heb ik een rappel verstuurd.
Als antwoord kreeg ik: ik heb gemerkt dat de factuur nog steeds niet betaald is, gelieve hiervoor zo spoedig mogelijk het nodige te doen. Na ontvangst van de gelden zal ik u terug ter woord staan....
Ik vind deze mannier van werken alles behalve professioneel.
Kan ik per aangetekend schrijven de betaling van de factuur weigeren totdat de werken volledig afgewerkt zijn of totdat hij een antwoord op mijn vraag gegeven heeft ivm de verdere afwerking?
Ik heb immers geen contract getekend waarin we overeen gekomen zijn om de werken in schijven te factureren...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 12 mei 2013 08:45

“Art.1650.De hoofdverplichting van de koper bestaat in het betalen van de prijs op de dag en op de plaats bij de koop bepaald. Art.1651.Indien bij het aangaan van de koop niets daaromtrent bedongen is, moet de koper betalen op de plaats en op het tijdstip voor de levering bepaald.”(Burgerlijk Wetboek).
Voornoemde wetsbepalingen gelden evenzeer voor aanneming van werken.

‘dat maandag a.s. de factuur voor de reeds geleverde werken verstuurd zou worden en dat hij pas nadat het bedrag op zijn rekening zou staan, hij mij enkele data zou voorstellen om het terras in te voegen’

Bij ontbreken van andersluidende bepalingen in de overeenkomst dient betaald bij voltooiing van de levering.
“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in MINNELIJKE SCHIKKING),zelfs mondeling verzoekt,worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om...te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald."(Gerechtelijk Wetboek).
Indien de aannemer de levering niet voltooit spijts aangetekende aanmaning,roep hem dan op in minnelijke schikking bij de rechtbank van koophandel.
Komt geen minnelijke schikking tot stand,dagvaard hem dan voor diezelfde rechter,met vordering de werken te voltooien onder verbeurte van een dwangsom en met schadevergoeding.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Turaki

#3 , 12 mei 2013 09:48

Maar zeker wel aangetekend de factuur betwisten, op basis van bovenstaande artikelen, anders kan dit geïnterpreteerd worden dat u akkoord gaat, maar gewoon niet betaald. Fout ligt dan bij u, niet bij aannemer. En ook vragen in hetzelfde schrijven dat u binnen de 10 dagen een afwerkingsdatum voorgesteld krijgt, dat u anders bovenstaande procedure gaat opstarten.

Reclame

Sirkii

#4 , 12 mei 2013 11:49

Ik zou pragmatisch bv 85% betalen zodat je je goeie wil toont en aangeeft zonder stribbelen te betalen voor de reeds goed uitgevoerde werken. Die 15% betaal je dan nadat er gevoegd is. Je kan wel niet door een andere firma laten voegen zolang hij niet ontheven is van z'n opdracht : je hebt immers een overeenkomst met hem.

Terug naar “Andere”