garantie harde schijf terug zenden privacy

FreelancerIT

Re: garantie harde schijf terug zenden privacy

#16 , 12 mar 2013 17:11

In alle eerlijkheid snap ik het probleem niet.... Zolang ze geen paswoorden of keyfilles kunnen bekomen kunnen dat soort documenten toch weinig kwaad? Of ben ik nu zo naïef?
Een goede "social engineer" kan zelfs met enkel de inhoud van uw vuilzak u financieel schade berokkenen. Je moet voor de lol eens naar je eigen sociaal secretariaat bellen met de vraag: "Ja, ik ben persoon X, personeelsnummer YYYYY van bedrijf Z. Ik had een vraagje...." De kans dat je antwoord krijgt op die vraag, zonder dat men echt controleert of je persoon X bent, is groot. Dus enkel en alleen met de inhoud van een loonbrief, kan men persoonlijke informatie van jou achterhalen. Stel dat ik mijn documenten niet wis, dan staan volgende zaken op de PC die ik binnenlever:

1. Rekeninguittreksels (= al mijn bankrekeningnummers en nummers van bankkaarten)
2. Loonbrieven (= al mijn personeelsgegevens + gegevens over wat ik verdien en gekocht heb)
3. Agenda (= data wanneer ik eventueel niet thuis ben)
4. Enz...

Normaal is mijn schijf versleuteld met BitLocker, maar als de PC voor reparatie binnen moet, kan je deze moeilijk met een versleutelde schijf binnengeven, hé. Dan mag je er zeker van zijn dat je een geherformatteerde PC terug krijgt, en da's ook niet de bedoeling...

Met andere woorden: iemand met slechte bedoelingen in de PC winkel weet perfect wat ik in huis heb wat het stelen waard is, weet ook waar ik woon (= mijn klantgegevens bij de PC boer) + wanneer ik van huis ben. Neen dank u, die info geef ik dus liever niet vrij. Ik begrijp nog altijd niet dat mensen op facebook even voor héél de wereld verkondigen wanneer hun huis een week leeg staat omdat ze op verlof gaan.... En dan maar klagen over hun "recht op privacy". Begrijpe wie begrijpen kan...
MJa.... Ik blijf het overdreven vinden. :-)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#17 , 13 mar 2013 13:34

Tja, misschien ben ik wel "miskweekt" op het bedrijf waar ik werk. Data in onze databases is hier zo gevoelig dat security een "major issue" is. En wie bij de hond slaapt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

FreelancerIT

#18 , 13 mar 2013 23:26

Tja, misschien ben ik wel "miskweekt" op het bedrijf waar ik werk. Data in onze databases is hier zo gevoelig dat security een "major issue" is. En wie bij de hond slaapt...
Dat zou een mogelijke verklaring zijn, of... wat me dan weer waarschijnlijker lijkt, ik ben wat te laks als het op dergerlijke zaken neerkomt.

Versta me niet verkeerd:

- Al mijn "gevoelige" informatie wordt geëncrypteerd.
- Ik werk al jaar & dag met data disks die ik er uithaal als mijn PC/MAC binnenmoet.
- ...

Ik vraag me alleen al een tijdje af waar het probleem eigenlijk zit. De bruikbaarheid van veel documenten, zoals loonbrieven, rekeninguittreksels, e.d. is toch erg beperkt? Klopt, je kan je idd. telefonisch uitgeven voor iemand anders, maar wijzigingen doorvoeren lijkt me dan nog steeds onmogelijk. Of vergis ik me hier in?

In alle eerlijkheid is mijn kennis betreffende de wettelijke bepalingen wel vrij beperkt:

1. Zijn er bepaalde types documenten die je moet encrypteren?
2. Heb je in België bepaalde restricties op dat niveau?

En ga zo maar verder.

Natuurlijk, dat heeft op zich allemaal niets met deze topic te maken, eerder "a stray thought". :-)

Reclame

Hawkee

#19 , 16 mar 2013 07:52

defecte harde schijf in master/slave combi zetten en zo proberen die te formatteren, is misschien nog een optie voor TS.

ub4b

#20 , 16 apr 2013 15:17

oude schijf kan je altijd wissen met het gratis programma dban

wel opletten dat je geen autonuke doet en zorg ervoor dat andere schijven die niet gewist dienen te worden, niet geselecteerd worden
best de andere schijven loskoppelen van het systeem

nog een oplossing is het programma Heidi Eraser, en de bestanden die je wil wissen met dit programma deleten, maar programma kan falen als er schrijffouten optreden of de bestanden niet meer toegankelijk zijn

andere optie als de kapotte schijf nog zichtbaar is als een drive-letter, alle bestanden op deze drive te deleten met bvb windows explorer, en nadien het volgende programma als administrator in een command shell te draaien:

cipher /w:x

waarbij x de driveletter is van de defecte schijf

dit programma kan je ook laten lopen op je c schijf, bvb je delete een aantal bestanden, maakt de prullebak leeg, dan staan ze fysiek nog op schijf, maar volgens het filesystem mogen deze blocks overschreven worden. cipher overschrijft deze zogezegd lege block met random data zodat de file niet met achterhaalbaar is met forensische tools

Terug naar “Andere”