Beste,
Onlangs heb ik deelgenomen aan een wedstrijd waarbij men aan de hand van het spelen van een online spel een zo hoog mogelijke score diende te behalen. De persoon met de hoogste score zou dan een prijs worden toegekend.
Ik heb deze wedstrijd gewonnen, aangezien ik de hoogste, geldige score heb behaald (er waren namelijk enkele deelnemers die bedrog hadden gepleegd met onwaarschijnlijk hoge scores). Toch heeft een reclamebureau, dat ik niet bij naam zal vernoemen, beslist de prijs toe te kennen aan een persoon met een lagere score dan mezelf. Toen ik navroeg welke redenering hierachter schuilde vertelde men me - en ik citeer - "... omdat je jammer genoeg geen geldig adres hebt ingegeven."
Dit antwoord kan echter onmogelijk nog verder van de waarheid liggen. Ik heb wel degelijk een geldig adres doorgegeven waarop ik zelfs ben gedomicilieerd en heb dit meermaals gecontroleerd. Toen ik het reclamebureau hiervan op de hoogte bracht werd er me verteld dat "Naast twijfels over geldigheid van het adres zijn er nog enkele andere redenen waarom wij aannemen dat je deelname niet geldig is. Conform het wedstrijdreglement (in bijlage) hebben wij besloten je daarover niet meer informatie te geven."
Ik vind dit allemaal heel erg bizar en vind het bijzonder frustrerend dat ik ten onrechte wandelen word gestuurd omwille van vage redenen die men me niet wilt meedelen. Ik ben geen slechte verliezer en aanvaard het als ik verlies om een goede reden, maar dit vind ik gewoon een erg vreemde gang van zaken. Ik heb erg veel tijd aan deze wedstrijd besteed en wil het daarom ook niet zomaar vergeten.
Nu heb ik de volgende vragen:
- Kan ik de uitslag van deze wedstrijd betwisten? Bij welke instantie kan ik daarvoor terecht?
- Kan de wedstrijdorganisatie zich effectief beroepen op het wedstrijdreglement om te weigeren mij te informeren over het beslissingsproces? Kan
- Kan het wedstrijdreglement mij het recht ontzeggen om de resultaten van deze wedstrijd te betwisten?
Ik citeer hiervoor de belangrijkste paragrafen uit het wedstrijdreglement:
"Door hun deelname aan de wedstrijd verbinden de deelnemers zich tot de onvoorwaardelijke en volledige aanvaarding van het huidige reglement. Elke deelnemer wordt geacht de inhoud van dit reglement gelezen te hebben, te begrijpen en zonder enige beperking te aanvaarden. Hoe dan ook is iedere betwisting omtrent het reglement, het verloop van de wedstrijd en de keuze van de winnaar uitgesloten."
en
"Er wordt geen correspondentie gevoerd over de deelname aan en het verloop van de wedstrijd, over het wedstrijdreglement of het mechanisme van de wedstrijd, noch telefonisch noch schriftelijk. De aanduiding van de winnaar (één) kan geen voorwerp uitmaken van betwisting. Huidig reglement is onderworpen aan het Belgisch recht. De Hoven en Rechtbanken van Leuven zijn uitsluitend bevoegd."
Hartelijk dank