motor wagen kapot door fout advies garage

Bjorn1307
Topic Starter

motor wagen kapot door fout advies garage

#1 , 02 apr 2013 16:24

Beste,

Verleden week reed mijn vrouw naar haar werk en hoorde een vreemd geluid in de motor, ze is dan naar de dichtsbijzijnde Renault garage gereden. Daar hebben ze vastgesteld dat de lagerschalen van de wagen kapot waren maar men verklaarde dat ze hier nog gerust mee mocht rijden naar onze eigen garage 25 km verder. Dat heeft mijn vrouw dan ook gedaan maar eens aangekomen in onze eigen garage zei men dan we met deze wagen nooit hadden meer mogen rijden alvorens de schade was gemaakt. Nu was de schade zelfs nog groter en moet er een nieuwe motor in onze wagen gestoken worden. Dit kost ons nl. 6.000€. Onze garagist zei dat we Renault België hiervan op de hoogte moesten brengen, dat heb ik ook gedaan maar zij weigeren om in deze herstelling tussen te komen. Renault België komt alleen tussen als we een nieuwe wagen bij hen kopen. Ik heb ook terug gebeld naar de eerste garage waar ze ons het foute advies hebben gegeven om hen nog eens te laten bevestigen dat wij toch mochten rijden met de wagen, dat hebben ze nog eens bevestigd en ik heb dit gesprek ook op tape kunnen vastleggen. Dus nu is mijn vraag, kan ik de eerste garage in gebreke stellen op basis van het foute advies? Of wat zijn mijn rechten nu? Alvast bedankt, Bjorn

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 04 apr 2013 10:07

“Art.1382.Elke daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).
‘Een bank begaat een fout in de zin van art.1382 B.W. wanneer zij aan een sociaal secretariaat,dat een volmacht had op de rekening van haar cliënt voor de uitbetaling van de lonen van de werknemers van die cliënt,telefonisch laat weten dat er voldoende provisie was voor de uitbetaling van die lonen,terwijl dat manifest onjuist was’[Brussel 29 april 2003(NV I.B.B./VZW SD),R.W. 2005-06,1343-1347 met verwijzing naar LAVEYT,K.,Foutieve informatie en zuivere vermogensschade:Een rechtsvergelijkend onderzoek,R.W.2005-06,1321-1335].

‘Daar hebben ze vastgesteld dat de lagerschalen van de wagen kapot waren maar men verklaarde dat ze hier nog gerust mee mocht rijden naar onze eigen garage 25 km verder. Dat heeft mijn vrouw dan ook gedaan maar eens aangekomen in onze eigen garage zei men dan we met deze wagen nooit hadden meer mogen rijden alvorens de schade was gemaakt.’

Indien u dit bewijzen kan en indien de bewering van uw eigen garagist juist zou zijn,dan maant u de eerste garagehouder aan uw meerschade te vergoeden binnen een redelijke termijn die u zelf daarin bepaalt. Geeft hij hieraan geen afdoende en tijdig gevolg daag hem dan voor de rechter. Geef kennis van de feiten aan uw rechtsbijstandverzekeraar indien u deze hebt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Andere”