Ruitenwissers kapot - diagnose

Caridina
Berichten: 137

Re: Ruitenwissers kapot - diagnose

#16 , 29 dec 2012 21:21

Zoals ik reeds eerder schreef: door al dat ik wil het gratis gedoe van de consument zal die consument zichzelf de das gaan om doen en zal men in een situatie terecht komen waar je eerst mag betalen vooraleer men iets doet of dat ge gewoon uwe plan kunt trekken.
Ge moet al die tralalala eens verkopen aan uw tandarts of dokter
Ja, ge moet maar eens naar uw tandarts gaan en zeggen dat ge andere valse tanden wilt en eens wilt weten wat dat kost.
Die bekijkt uw huidig gebit eens en eens vluchtig en uw mond en zegt dan dat dat 300€ is, aan u de keuze.

En sanderendaags een factuur in de bus van de tandarts, diagnosekosten 35€

Net het feit dat je bij verschillende mensen/handelaars een offerte kan krijgen maakt een vrije economie.
Iedereen heeft het recht zich te laten informeren voor dat hij tot aankoop overgaat en mijns inziens hoort dit gratis te zijn (tenzij de betreffende handelaar hiervoor een externe 3de partij dient te raadplegen, dan dienen deze kosten uiteraard betaald te worden.)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#17 , 29 dec 2012 21:38

ik vind het niet kunnen.
men gaat binnen met een vraag om eens te kijken.
garagist moet dan kenbaar maken dat hij kosten wil maken/aanrekenen om een professioneel nazicht te doen en klant mag/moet hiermee akkoord zijn.

anders kan je dit ver doortrekken. Je zal maar gaan kijken voor een andere gsm,televisie,droogkast,wasmachine,....... bij een handelaar, en na de nodige uitleg krijg je een factuur van de (terecht gepresteerde) uren van de verkoper.
"Kijken " kost idd. niets . "Nakijken " ( technisch onderzoek ) is een totaal andere zaak .De technicus kost geld aan de werkgever .

Gaan kijken voor een nieuw product is dan weer een andere zaak , nl. met de bedoeling eventueel een aankoop te doen . Het "loon " van de verkoper /handelaar zit vervat in de prijs van het product .
Hoe moet het loon van de technicus die een nazicht doet gerecupereerd worden , als de klant gewoon verdwijnt .
Op nieuwe producten zit een winstmarge ; niet op het loon van de technicus .
Dan nog had handelaar/garagist haar eerst op de hoogte moeten stellen van het feit dat er kosten aan verbonden zijn voor 'het nazien".
Wanneer de handelaar/garagist hiervoor een externe 3de partij voor nodig had gehad, zijn de kosten verantwoord, anders mijns inziens niet.
Veel handelaars met een technische afdeling , afficheren in de zaak : dat kosten voor bestek zo of zoveel bedragen , al of niet bij herstelling . Nog nooit op gelet ?

Uw "inziens " is niet het inziens van de handelaar , en is commercieel gezien ook niet logisch .
Er is enerzijds de klant , anderzijds als tweede partij de handelaar / garage , en als derde partij de technicus die betaald wordt door de garage .
Die derde partij is net hetzelfde als zou de garage beroep doen op een externe technicus of deskundige .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

ganapathi tantre
Berichten: 453

#18 , 29 dec 2012 22:12

Paar maanden terug heb ik klein beetje tandpijn eigenlijk gewoon een vervelend gevoel. Diagnose= tand gebroken en afgestorven.
Voorstel van tandarts: ge kunt daar nog jaren mee rondlopen zenuw is toch dood. Andere oplossing is tand uittrekken en of nieuw
implantaat. Wel ik heb die man gewoon de consultatie betaalt en meteen ook gevraagd wat wat ging kosten. Uitleg gekregen en op mijn leeftijd hoeft zo'n bigperfectsmile niet meer. Even overlegd met de achterban en nieuwe afspraak gemaakt voor uitvoeren heelkunde. Terwijl dat dit niet eens hoefde.

Als ik morgen hem bel en ik vraag mag ik eens langskomen want ik wil wel een nieuw gebit dan zal hij mij geen kosten aanrekenen denk ik

Reclame

witchqueen
Berichten: 183

#19 , 29 dec 2012 22:50

Wij moeten heel vaak eerst bestek opmaken voor eventuele herstellingen, die dan niet doorgaan wegens 'te duur'.
Moesten we de klanten daar telkens iets voor aanrekenen, we zouden niet veel klanten meer overhouden denk ik...
Ook bij het opvragen van prijzen aan derden hebben we nog nooit moeten betalen...
Dit zal waarschijnlijk wel gebruikelijk zijn bij grote ketens, waar het niet op een klant meer of minder komt (bij Eldi doen ze dat ook dacht ik), maar als kleine zelfstandige kun je dat niet maken vind ik.

ganapathi tantre
Berichten: 453

#20 , 29 dec 2012 23:14

hoe komt het dat ik daar nu ééns niks van geloof ?

freelance
Berichten: 2615

#21 , 29 dec 2012 23:29

Wij moeten heel vaak eerst bestek opmaken voor eventuele herstellingen, die dan niet doorgaan wegens 'te duur'.
Moesten we de klanten daar telkens iets voor aanrekenen, we zouden niet veel klanten meer overhouden denk ik...
Ook bij het opvragen van prijzen aan derden hebben we nog nooit moeten betalen...
Dit zal waarschijnlijk wel gebruikelijk zijn bij grote ketens, waar het niet op een klant meer of minder komt (bij Eldi doen ze dat ook dacht ik), maar als kleine zelfstandige kun je dat niet maken vind ik.
Het staat iedere zelfstandige /handelszaak vrij om al of niet kosten aan te rekenen voor een bestek . Sommigen doen het , en anderen niet .
Het is niet onwettelijk om dit te doen , mits de klant op de hoogte is ( op welke manier dan ook , en volgens specifieke wetgeving ) .
Een kleine zelfstandige doet het meestal niet ( tja , die is toch gewoon van gratis te werken nietwaar ? -- is commercieel gezien dikwijls ook de beste oplossing , zoals je zelf zegt ) .
Zaken die met personeel werken zijn in veel gevallen tegenwoordig veel kwetsbaarder . Technisch personeel in een merkgarage kost handenvol geld , en het technische werk geeft nauwelijks financiële meerwaarde ( maar moet blijven bestaan vanwege de "service " aan de klant ).
Langs de andere zijde , de verkoop van wagens waar wel een winstmarge opzit , gaat sterk achteruit .
Van waar moeten dan de inkomsten komen ? Van gratis bestekken opmaken waar de klant dan niet op ingaat ?

Het staat ook de klant vrij van daar in mee te gaan of niet ( vrije markt ) , maar de klant schijnt maar niet te beseffen dat dit "verhaal " van gratis niet lang meer houdbaar is in de huidige economische constellatie .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#22 , 30 dec 2012 08:39

Ik denk dat hierbij de juridische vraag wel opgelost is, de rest mag in praatcafé wie wil.

Terug naar “Andere”