Jarenlang te veel betaald door kapotte teller Eandis.

rudy.speltincx
Berichten: 1

Re: Jarenlang te veel betaald door kapotte teller Eandis.

#16 , 18 okt 2012 00:37

Deze post heb ik gisterenavond op het forum van Test-Aankoop geplaatst alwaar ik werd doorverwezen naar dit forum.
http://www.test-aankoop.be/forums-topic ... 545845.htm
Ik tracht dit zo beknopt mogelijk te houden :

Toen ik tien jaar geleden op mijn twintigste alleen ging wonen in het kleine appartementje waar ik heden nog steeds verblijf, betaalde ik gemiddeld € 100 per maand aan elektriciteit, gas en water. Elk jaar moest ik een opleg betalen bij mijn eindafrekening en elk jaar steeg mijn maandfactuur lichtjes. Pas na enkele jaren kwam ik langzaam tot het besef dat ik toch wel wat veel betaalde aan elektriciteit.

In 2007 diende ik voor het eerst klacht in bij Eandis en stapte over van het dure Electrabel naar Nuon. Veel goedkoper was dit echter niet.

Dure jaarafrekeningen en een jaarlijkse stijging van mijn voorschotfactuur met gemiddeld € 20 noopten mij sporadisch tot telefoons met klachten over mijn hoge facturen bij Nuon, Eandis en mijn huisbaas, helaas zonder veel succes; "er was niets aan de hand, alles is normaal, hier, een overzichtje, met een statistiekje".

In augustus 2010 kreeg ik een aangetekende brief van Eandis. Hierin stond dat er een onregelmatigheid was vastgesteld bij mijn meteropname en of ik hen zo snel mogelijk kon contacteren. Zonder aarzelen heb ik direct gebeld en toen via de telefoon mijn correcte meterstand doorgegeven. Blijkbaar kwamen ze een cijfer te kort of stond de komma verkeerd. Ik vroeg nog of dit enige invloed zou hebben op mijn factuur (ik betaalde toen al maandelijks € 231,82 !). Er werd mij verteld van niet en moest dit alsnog het geval zijn dan zou het om enkele luttele euro's gaan.
Een weekje later kreeg ik een telefoontje van de Nuon klantendienst. Na een herberekening van mijn verbruik de voorbije 3 jaar werd mij een extra rekening van € 1900 aangewreven.

Ik belde Eandis, die gaf me het standaard antwoord ("niets aan de hand") en stuurde mij een overzicht van mijn verbruik de afgelopen 3 jaar ("hier, een statistiekje"). Ik vroeg Nuon om een herberekening en kreeg een tussentijdse jaarafrekening. Mijn maandfactuur daalde naar € 185, nog steeds veel voor een klein appartement dat verwarmd wordt met gas. Maandelijks betaalde ik daarbovenop nog € 197 om die factuur van € 1900 af te betalen. Eind april 2011 was ik daar eindelijk vanaf.

Helaas viel toen mijn nieuwe eindafrekening in de bus en mocht ik nogmaals +/- € 500 betalen. Op zich was ik dat soort bedragen intussen gewend... maar mijn maandfactuur steeg met € 120. Sinds mei 2011 diende ik maandelijks € 306,22 te betalen.

Na lang aandringen heeft mijn huisbaas dan toch eindelijk een elektricien aangesteld om mij te helpen. In juni 2011 belde die me op met de vraag dagelijks mijn meterstand te noteren en dit na een weekje door te mailen. Hij zou me dan vertellen of dit een normaal of abnormaal verbruik was. Zo gezegd, zo gedaan, niets meer van gehoord. Een tijdje later vroeg ik via de huisbaas naar zijn bevindingen. Alles was normaal.

Omwille van de hoge kosten kreeg ik financiële problemen, ik kon de rekeningen van Nuon niet meer betalen. Na herhaalde klachten omtrent mijn factuur stelden zij mij voor om de meterstand rechtstreeks aan hen door te geven en opnieuw om een herberekening te vragen. Ik vroeg de klantendienst of zij adhv. mijn dossier konden zien of ik werkelijk zo'n abnormaal verbruik had en of dit werkelijk zo'n hoge facturen kon verantwoorden. Daar kon de persoon geen antwoord op geven. Uiteindelijk ben ik dit zelf gaan uitzoeken.

Op twee dagen tijd noteerde ik een verbruik van 5 kWh. Daarna ontkoppelde ik de koelkast en de kleine elektrische boiler onder mijn gootsteen.. die volgende ochtend had ik een verbruik van 8 kWh. Dit klopt niet. Obsessief begon ik (opnieuw) mijn meterstanden te noteren.

Ik contacteerde mijn huisbaas en die speelde mijn meterstanden opnieuw door naar zijn elektricien. Die beweerde dat ik een normaal verbruik had. Ik vergeleek de nieuwe meterstanden met de meterstanden van juni. De schommelingen per dag waren mijns inziens toch markant, maar wist ik veel.

Op aanraden van schuldbemiddeling ('t is otss. zo ver gekomen) ben ik vorige week maandag in een Eandis kantoor een energiemeter gaan lenen. Gelukkig heb ik daar nogmaals mijn verhaal verteld. De dame die mij te woord stond kon inderdaad bevestigen dat ik reeds lange tijd regelmatig klachten had geuit tegen Eandis. Haar computer vertelde haar ook dat ik in augustus 2010 een nieuwe verbruiksmeter had gekregen. Wat ik onmiddellijk ontkende want dat was niet zo.
Aangezien mijn huisbaas twijfelde aan de correctheid van de naar hem doorgestuurde meterstanden had ik de week daarvoor foto's getrokken van mijn meter. Die stonden nog op mijn gsm. Daarop konden we deels het meternummer lezen en vergelijken.

De nummers kwamen niet overeen dus werd aangenomen dat mij sinds augustus een verkeerde meter werd aangerekend... Terwijl ik daarvoor reeds maandfacturen ontving van meer dan € 200.
De volgende voormiddag kon reeds iemand langskomen om mijn meternummer te controleren.

Ik heb een zeer oude meter (bouwjaar 1962) en we hadden het verkeerde nummer vergeleken. Dus mijn meternummer klopte. De technicus stelde wel direct vast dat mijn meter doordraait. Het laatste cijfer stond op een tussenstand tussen 7 en 8 en de meter draaide alsof er een heel pretpark op was aangesloten.
[sarc] Wie heeft er nu geen rollercoaster in zijn woonkamer ? srsly [/sarc]

Jarenlang kloeg ik de excessieve facturen aan bij verschillende instanties maar werd ik steeds afgewimpeld en genegeerd. Door een stom toeval en een verkeerdelijk aangenomen fout komt hier na al die tijd eindelijk iemand van Eandis de boel controleren en blijkt mijn meter overduidelijk stuk.
Diezelfde dag kreeg ik toevallig opnieuw een mail van de door mijn huisbaas aangestelde elektricien waarin hij mij opnieuw vertelde dat er niets mis was met mijn meterstanden. Ik heb in de periode tussen juni en oktober van dit jaar (= 3 (drie!) zomermaanden) een verbruik van meer dan 1000 (duizend!) kWh. Het feit dat mijn meter op het laatste cijfer in de rij vaak een tussenstand tussen cijfers toonde, wat volgens de Eandis technicus een duidelijk teken van falen is, werd gedocumenteerd in de naar mijn huisbaas opgestuurde meterstanden.

Deze morgen heb ik een aangetekende brief verstuurd naar Eandis waarin ik hen in gebreke stel. Ook mijn huisbaas krijgt deze week zo'n brief waarin ik hem formeel op de hoogte stel van de vastgestelde fout.

Augustus/september/oktober 2011 heb ik mijn energiefactuur, op aanraden van mijn schuldbemiddelaar, NIET betaald, wat neerkomt op een achterstallig bedrag van € 950. Begin november (volgende week) wordt ik afgesloten door Nuon, dit omdat ik drie maanden niet heb betaald, ik kom op de zwarte lijst van wanbetalers en krijg een budgetmeter van .. Eandis. ಠ_ಠ
De Eandis technicus heeft mijn meter (gelukkig) laten hangen omdat ik anders alle bewijzen kwijt ben en niks zou kunnen terugvorderen...
Maarrrrr als Eandis niet snel met een oplossing komt dan zal ik omwille van die budgetmeter zeer snel zonder stroom vallen. Ik heb steeds braaf gewerkt en een degelijk loon verdiend. Het beetje dat ik moeizaam bij elkaar heb kunnen sparen is als sneeuw voor de zon verdwenen. De voorbije jaren leefde ik onder de armoedegrens.

Het enkele weken geleden door Test-Aankoop uitgebrachte energie-dossier is zeer boeiend maar kwam in mijn geval ettelijke jaren te laat. Waarschijnlijk draait mijn meter reeds door sinds ik hier 10 jaar geleden kwam wonen. Ik kan dit niet bewijzen, wel heb ik nog een aantal facturen uit die tijd en kan ik adhv. mijn bankgegevens nagaan wat ik gedurende mijn verblijf hier maandelijks betaalde. Ik kan echter slechts 5 jaar teruggaan om een invordering van het te veel betaalde bedrag te verkrijgen. De extreemste facturen vielen hier weliswaar pas de laatste jaren in de bus en hopelijk kan ik daar een substantieel bedrag van terugvorderen maar dit valt natuurlijk nog af te wachten. Een schrale troost.

Dit is slechts een deel van het verhaal en ik heb veel weggelaten om het overzichtelijk te houden. Dit weekend heb ik het webdomein http://www.ikbentebraaf.be geregistreerd waar ik binnenkort uitvoerig verslag zal uitbrengen omtrent de voorafgaande geschiedenis en de verdere verwikkelingen in deze zaak. Op aanraden van vrienden post ik alvast deze thread.

Met het oog op een eventuele rechtszaak; heeft iemand nog goede raad voor mij ? Ik kan het zeker gebruiken nu.


Opstellen Antwoord Antwoord iedereen Stuur door Verwijder
Vorige Volgende
Alle adressen aan het adressenboek toevoegen.
Datum :
Maandag 13 Augustus 08:00
Van :
Klacht Ombudsman Energie
Aan :
rudy.speltincx@skynet.be
Onderwerp :
RE: kapotte electrischiteitsmeter

Dit bericht afdrukken.

De Ombudsdienst voor Energie heeft uw bericht goed ontvangen.

Indien het een klacht betreft, zal de Ombudsman zich uiterlijk binnen de 20 werkdagen na ontvangst van dit bericht uitspreken over de ontvankelijkheid ervan.

Bevat uw bericht een vraag om informatie, dan zal de Ombudsdienst zo snel mogelijk met u contact opnemen.



Gelieve niet te antwoorden op dit bericht.



Van: rudy.speltincx@skynet.be [mailto:rudy.speltincx@skynet.be]
Verzonden: zondag 12 augustus 2012 21:07
Aan: Klacht Ombudsman Energie
Onderwerp: kapotte electrischiteitsmeter



klacht eandis dossiernummer KO2012080900052

beste , wij wonen al 28 jaar op ons adres (eigen woonst ) , namelijk Dijkstraat 8 sint-Lenaarts ; wij hebben onze electriciteitsmeter al die tijd hangen , ik heb een vermoeden dat we al die jaren een kapotte electischiteitsmeter hebben gehad want we betalen voor een doorgaans gezin ( 2 volwassenen en 3 kinderen ) wij betalen al vele jaren 169 euro per maand wat neer komt op 557 kw,( vroeger hadden we zelfs rekeningen van 189 euro per maand )

met onze oude meter , maar sinds 30 mei 2012 heeft eandis een nieuwe meter komen plaatsen en na 2 maanden heb ik vast gesteld dat we per maand nu 250 kw in plaats van vroeger met de oude (uitgeloterde kapotte )meter 558 kw per maand gebruikte , vorig jaar had ik een totaal gebruik van 6684 kw over 12 maanden (oude meter) dus gedeeld door 12 is 557 kw per maand en nu 514 over 2 maanden( juni en juli 2012 ) dus nu 257 kw per maand

ik kan dit allemaal bewijzen aan de hand van bankuitreksels en afrekeningen

nu is mijn vraag wat ik hier kan terug vragen (terugvorderen , want ik betaal al jaren veel te veel
rudy.speltincx@skynet.be
gsm: 0477687615

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sonshine
Berichten: 22

#17 , 19 dec 2012 18:04

Graag update in dit dossier, hier namelijk een gelijkaardig verhaal met enorm hoge facturen (boven de 350 euro per maand!!!!) - teruggave op foute rekeningnummer en deels terug gefactueerd achteraf ook door belabberde communicatie en beroerde infoverstrekking.

Ook hier als "tegemoedkoming" uiteindelijk 2.5 jaar terug gekregen alwaar het om +10jaar ging ...
Vandaar ook mijn intresse in dit dossier en het verdere verloop bij beiden!

MVG - SON (Z-W-VL)

PS toevalliger wijs ook hier eandis en nuon ...

Reclame

Terug naar “Andere”