De Post en niet aangekomen pakket ??

pixel
Topic Starter

De Post en niet aangekomen pakket ??

#1 , 13 jun 2012 08:52

Goede morgen ,

Als we een verplicht leesboek nodig hebben voor school bestel ik deze via het net en na max 2dagen zit deze in de bus .
Nu hebben we jammer genoeg onze laatste bestelling niet ontvangen en na onderzoek van de uitgever zou hij op bestemming aangekomen zijn .

Nu ik heb daarvoor al een klacht lopen bij de Post en nu ik weet dat het boek op bestemming zou aangekomen zijn ook een klacht tegen
onbekende doen bij de politie .

Onze postbode deed wel heel raar als ik hem aansprak over de levering van het boek en zegde aja hij zal gestolen zijn uit je brievenbus maar ik weet niet zeker of ik hem er in heb gestoken en doordat je brievenbus niet reglementair is en dat ieder er zomaar iets kan uitnemen kunnen wij daar niets aan doen ???

Nu er zijn problemen met post stukken hier en het is niet de eerste maal dat ik moet bellen om een copy van een factuur te krijgen :evil: en daarom spotten we de postbode en zitten de post stukken max 10 min in de bus .

- Wat zijn de regels i.v.m brievenbussen als die er zijn ???

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 13 jun 2012 09:02

Zie PB.

Turaki

#3 , 13 jun 2012 09:09

Verzender is verantwoordelijk voor pakket tot u het ontvangen heeft. Stel hen aangetekend in gebreke, dat u uw pakket nooit ontvangen heeft, en dat u verwacht binnen x dagen (redelijke termijn, rekening houdend met de normale leveringstermijn) dit boek te ontvangen.

Dat onderzoek bij de uitgever aantoont dat dit aangekomen zou zijn, maakt niets uit, tenzij ze dit kunnen bewijzen (en dit is in de praktijk enkel mogelijk door een document waarop u getekend heeft voor ontvangst).

Wetgeving betreffende brievenbussen:
Ministerieel Besluit van 20 april 2007 houdende reglementering van de particuliere brievenbussen.

TITEL I. - Reglementaire normen inzake brievenbussen.

Artikel 1. § 1. Iedere brievenbus moet een opening van ten minste 23 cm bij 3 cm hebben. De onderste rand van de opening moet zich bevinden op een hoogte van ten minste 70 cm en de bovenste rand van de opening moet zich bevinden op ten hoogste 170 cm boven de plaats van waarop men normaal toegang heeft tot de brievenbus, volgens het model bijgevoegd als bijlage I bij dit besluit.
§ 2. In bijzondere gevallen mag die hoogte worden uitgebreid, maar de onderste rand van de opening moet zich bevinden op een hoogte van ten minste 40 cm en de bovenste rand van de opening moet zich bevinden op ten hoogste 180 cm boven de plaats van waarop men normaal toegang heeft tot de brievenbus, volgens het model bijgevoegd als bijlage II bij dit besluit.
§ 3. De brievenbus moet voldoende groot zijn om een ongevouwen zending in C4-formaat (229 mm bij 324 mm) met een dikte van 24 mm zonder beschadiging te ontvangen, maar deze verplichting is niet van toepassing voor de bijzondere gevallen.
§ 4. Ingeval het huisnummer niet leesbaar is vanop de plaats waar de brievenbus zich bevindt, dient het huisnummer duidelijk leesbaar vermeld te worden op of nabij de brievenbus. Indien aan één huisnummer meerdere busnummers zijn toegekend, moeten de busnummers duidelijk zichtbaar en leesbaar vermeld worden op of nabij de overeenkomstige brievenbus.
§ 5. De toegang tot de brievenbus, alsmede de opening van de brievenbus moeten vrij, gemakkelijk en zonder gevaar zijn voor de uitreiker.
§ 6. Als " bijzonder geval " waarvan sprake in § 2 en § 3 van dit artikel komen in aanmerking :
- een batterij brievenbussen van minstens vier brievenbussen aan of in een appartementsgebouw;
- brievenbussen voor personen met een handicap;
- een brievenbusopening in de gevel van een geklasseerd gebouw;
- een brievenbusopening in de gevel van een bestaand gebouw, met name een gebouw in gebruik genomen voor 31 december 2007;
- een brievenbusopening in de deur van een bestaand gebouw, met name een gebouw in gebruik genomen vóór 31 december 2007.

Art. 2. § 1. De brievenbussen moeten aan de grens van de openbare weg geplaatst zijn.
Het eerste lid geldt niet :
1° voor personen met een handicap vastgesteld door de terzake bevoegde overheidsdienst en die het gevolg is van een beperkte mobiliteit of visuele beperking;
2° voor appartementsgebouwen met een batterij brievenbussen van minstens vier brievenbussen.
§ 2. Wanneer een woning meer dan vier brievenbussen heeft, mogen die bussen ofwel aan de huisdeur, ofwel op de benedenverdieping, op een goed verlichte plaats, worden aangebracht. Zij worden met duidelijk zichtbare cijfers in volgorde genummerd. Het volgnummer, voorafgegaan door de vermelding "Bus", wordt in het postadres vlak achter het huisnummer vermeld.

Art. 3. Brievenbussen met een opening van 22 cm alsook brievenbussen die onvoldoende groot zijn om een ongevouwen C4-formaat (229 mm bij 324 mm) met een dikte van 24 mm zonder beschadiging te ontvangen blijven als geregulariseerd beschouwd op voorwaarde dat het daaraan verbonden gebouw in gebruik is genomen voor 31 december 2007.

Reclame

artemis

#4 , 13 jun 2012 10:42

Hebben jullie dan nooit verwittigingen van de post gekregen dat jullie brievenbus niet reglementair is?

Een oude buurvrouw van me had een brievenbus die veel te laag was. Naar haar eigen zeggen had ze al een paar berichten van de post gekregen dat ze haar brievenbus moest aanpassen wat ze steeds negeerde. Tot ze een ultiem bericht in de bus kreeg dat ze haar post niet meer zou krijgen waarop ze eindelijk een nieuwe en reglementaire brievenbus heeft gemaakt.

WP002

#5 , 13 jun 2012 10:46

De Post gebruikt dit al te makkelijk als alibi om haar eigen incompetentie te verdoezelen. Mijn brievenbus is ook een paar millimeter te klein maar mijn huis dateert van in de jaren 50, en het is niet zo makkelijk om een sleuf in de graniet verder uit te boren. De hopen en hopen pakjes die ofwel achteloos op de stoep worden gelaten, ofwel gestolen, ofwel niet bezorgd, zouden sowieso toch ook niet in een reglementaire bus gepast hebben.

pixel
Topic Starter

#6 , 13 jun 2012 16:25

Alvast bedankt voor jullie reacties .

Als ik lees van hoe het moet zijn zijn de brievenbussen ok maar de gleuf is ongeveer 10 cm breed en daar kunnen veel handjes tussen hé , als ik zie wanneer de levering is gedaan hebben ze pech ik was thuis die dag en bellen heeft hij niet gedaan .
Wat ik wel raar vind is dat onze postbode soms een week later als hij iemand ziet vraagt of hij / zij het pakketje heeft terug gevonden , en als ik 4 dagen later de vraag stel van heb je een pakketje in mijn bus gestopt is het van oei ik weet het niet maar dat kan en er zijn problemen in Gent X ???

In de bus paste het pakje wel we hebben al meerdere malen een verplicht leesboek voor school besteld via de zelfde uitgever , ik heb de Post het volg nr gegeven van het pakje en de melding gedaan dat ik ook een klacht tegen onbekende zal neer leggen bij de politie !

dit zal dus een verhaal worden met een vervolg pffff

Turaki

#7 , 13 jun 2012 16:34

Alvast bedankt voor jullie reacties .

Als ik lees van hoe het moet zijn zijn de brievenbussen ok maar de gleuf is ongeveer 10 cm breed en daar kunnen veel handjes tussen hé , als ik zie wanneer de levering is gedaan hebben ze pech ik was thuis die dag en bellen heeft hij niet gedaan .
Wat ik wel raar vind is dat onze postbode soms een week later als hij iemand ziet vraagt of hij / zij het pakketje heeft terug gevonden , en als ik 4 dagen later de vraag stel van heb je een pakketje in mijn bus gestopt is het van oei ik weet het niet maar dat kan en er zijn problemen in Gent X ???

In de bus paste het pakje wel we hebben al meerdere malen een verplicht leesboek voor school besteld via de zelfde uitgever , ik heb de Post het volg nr gegeven van het pakje en de melding gedaan dat ik ook een klacht tegen onbekende zal neer leggen bij de politie !

dit zal dus een verhaal worden met een vervolg pffff
Eerste stuk van mijn post niet gelezen: verzender is verantwoordelijk om het pakketje bij u te krijgen, dus u moet de uitgeverij in gebreke stellen.

Klacht indienen bij en tegen de post kan ook, maar de uitgeverij is als verzender degene die het pakketje bij u moet krijgen.

pixel
Topic Starter

#8 , 17 jun 2012 06:33

@ Turaki ; sorry dat ik zo laat reageer
ja hoor ik had het gelezen maar de uitgever heeft mij al gezegd dat ze het boek zouden terug betalen dus zij zijn geen punt op dit moment .
Heb vrijdag een brief van de post gekregen de afzender moet aanspreken voor vergoeding en dat zij de afzender zullen vergoeden .

Maar wat met alle poststukken die zomaar spoorloos geraken ?? het is toch niet meer normaal dat ik nu heel belangrijke stukken ga laten leveren waar er een andere postbode zijn ronde doet !!??
Ik moet hier al mijn maandelijkse facturen in het oog houden als ik deze weer niet ontvang mag ik weer beginnen bellen pfffff

Terug naar “Andere”