misleidende reclame? opleiding zonder aankondiging verlengd

lode
Topic Starter

misleidende reclame? opleiding zonder aankondiging verlengd

#1 , 03 mei 2012 12:06

Ik schreef mij in voor een tweejarige vakopleiding bij een opleidingscentrum voor volwassenen, waar als resultaat een diploma werd aangeboden.

In de loop van het eerste jaar werd mondeling meegedeeld dat de opleiding gewijzigd werd tot 3 jaar.
Dit betekent dus 1,5x het normale inschrijvingsgeld en 1,5x de normale duur.
Nooit werd dit schriftelijk meegedeeld, noch op de website meegedeeld.

Het opleidingscentrum gaat er van uit dat zij dit zomaar kunnen wijzigen, terwijl bij het inschrijven niemand op de hoogte was, en dus niet alle informatie had om te beslissen tot de inschrijving.

Bovendien blijkt het derde jaar slechts op 1 plaats georganiseerd te worden - ver van onze huidige leslocatie en voor sommigen van mijn jaar onbereikbaar binnen de lesuren.

Voor deze mensen is een diploma dus plots niet meer haalbaar, en is bijgevolg de gevolgde 2 jaar opleiding een verloren zaak - zowel financieel als de verloren tijd.

Is dit misleidende reclame?
Kunnen we hier iets tegen ondernemen?

Mvg, Lode

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 mei 2012 23:16

Een diploma is een wettelijk document.
Gaat het dus over een door de overheid erkende opleiding of iets privé

Oude Belg

#3 , 03 mei 2012 23:30

Een diploma is een wettelijk document.
Gaat het dus over een door de overheid erkende opleiding of iets privé
Een wettelijk diploma wel. Een zgn "wetenschappelijk" diploma dan weer niet. We moeten ons dus afvragen om het wel dan niet over een wettelijk diploma gaat. Privé of overheid is niet relevant.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 mei 2012 23:34

Juist natuurlijk....

lode
Topic Starter

#5 , 04 mei 2012 09:58

Bedankt voor reactie

Het gaat om diploma voor fietsenmaker - nodig om een eigen zaak te beginnen

Ze maken nu plots onderscheid tussen een getuigschrift van het opleidingscentrum (dat we na 2 jaar wel zouden ontvangen) - maar waar we geen eigen zaak mee zouden kunnen beginnen
en een diploma, dat na 3 jaar wordt verleend, waarmee je wel een zelfstandige zaak sou kunnen beginnen.

Lode.

JPV
Juridisch actief: Ja

#6 , 04 mei 2012 11:48

heb je een bewijs dat je voor een diplomatraject van 2 jaar ingeschreven stond en niet voor dat getuigschrift-traject?

afaik is het al lang zo dat voor vele van die opleidingen er een getuigschrift traject bestaat van 2 jaar en een diplomatraject van 3 jaar;

lode
Topic Starter

#7 , 04 mei 2012 12:35

ik ga eens op zoek of dit zwart op wit staat...

zeker is dat dit niet in hun opleidingenaanbod stond, noch op hun website, en dat zelfs de leerkrachten of de opleidngscoördinator hier niet van afwisten.
en nu twee jaar verder is er nauwelijks geweten wat het bijkomende jaar zou inhouden... enkel met een mondelinge toelichting van de opleidingscoördinator tijdens een van de laatste lessen hebben we het moeten stellen.

Terug naar “Andere”