Valse zoekertjes op advertentiewebsites

giserke
Topic Starter

Valse zoekertjes op advertentiewebsites

#1 , 23 feb 2012 02:06

Ik zoek al een tijdje naar een tweedehands Macbook Pro.
Hiervoor loop ik verschillende websites af met zoekertjes.

Ik zal niet overdrijven, 3/4 van de advertenties bestaan uit valse aanbiedingen.
Je weet wel, ze wonen in Londen en na betalen sturen ze je het gekochte product op. Wat natuurlijk oplichting is.
Er kunnen altijd een paar valse advertenties tussen zitten, maar als je zoekt op termen als Macbook pro, Iphone is zeker 3/4 vals.
Dit wijst op zijn minst op wanbeheer door de websites.

Dat die advertenties oplichting zijn, weet ik ook. Maar mijn vraag: voor hoeverre zijn websites mede verantwoordelijk voor het aanbieden van valse advertenties?
Als systematisch valse zoekertjes verschijnen, voor hoever zijn die websites niet medeplichtig?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 feb 2012 11:27

En waarom zouden die advertenties oplichting zijn? Overal op internet moet je vooraf betalen en pas bij ontvangst wordt het produkt verzonden. Er zitten waarschijnlijk wel een paar oplichters tussen, maar het is zeker geen meerderheid.
Wil je zeker zijn, koop uw zaak dan in een degelijke winkel, je betaald iets meer, maar je bent zeker.

artemis

#3 , 23 feb 2012 12:32

Er zitten zeker oplichters tussen en niet alle verkoopsites hebben een degelijk feedback systeem waarbij je de slechteriken er min of meer kan uitfilteren.
Mijn man is hier de ervaringsdeskundige door zijn hobby en dit gebeurde onlangs:
Hij stelt een object te koop op ebay.fr, met foto. Hij krijgt een bericht van één van de bieders dat die zijn identieke advertentie + dezelfde foto op een andere franse verkoopsite heeft gezien. De link werd erbij gevoegd. Manlief heeft niks met die andere advertentie te maken dus iemand probeert daar duidelijk op te lichten door iets te koop aan te bieden dat er niet is en met een 'gestolen' advertentie. Hij contacteert de andere verkoopsite met de valse advertentie waarop die verwijderd wordt.
Men kan zich afvragen hoe vaak dit gebeurt en wat er was gebeurd indien mijn man nooit van die valse en gedupliceerde advertentie op de hoogte was gebracht.

Reclame

giserke
Topic Starter

#4 , 23 feb 2012 14:17

@mava105 dit is mijn vraag niet.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 feb 2012 15:27

, voor hoever zijn die websites niet medeplichtig?
Dan wordt het hoogtijd dat je er de algemene voorwaarden van die sites er eens op naleest.
Gewoonlijk zijn ze niet verantwoordelijk voor de geplaatste zoekertjes.

giserke
Topic Starter

#6 , 27 feb 2012 10:37

Zij kunnen in hun "algemene voorwaarden" zetten wat ze willen. Daarom zijn ze wettelijk nog niet in orde.
Dat is dezelfde waarde als een document laten ondertekenen, waarin je aan de verkoper vraagt of de goederen die hij verkoopt niet gestolen zijn. :)

tombe

#7 , 01 mar 2012 01:08

Ik verkoop ook in het buitenland en laat - zeker dan - vooraf betalen. Lijkt me nogal kort door de bocht dat allemaal op een lijn te zetten. Heb ook al behoorlijk wat gekocht via het net en heb eigenlijk nog nooit echt met oplichting te maken gehad, op een keer na (maar toen wou men van mij kopen en had ik het tijdig door).

Je kan ook niet verwachten dat een zoekertjessite dit kan controleren.

Terug naar “Andere”