Incasso en kosten

Turaki

Re: Incasso en kosten

#16 , 20 nov 2011 11:17

Klopt, deze termijn moet 15 dagen zijn (wet van 20/12/2002 betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument, artikel 6 § 3).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
infogirl

#17 , 01 dec 2011 16:54

Plain and simple: betaal gewoon de hoofdsom van de factuur en daarmee uit.
Alhoewel de kosten (meestal) conform de algemene voorwaarden aangerekend worden zal geen enkel bedrijf/instelling u verder in vervolging stellen hiervoor.

Turaki

#18 , 01 dec 2011 23:19

Bovendien dit: dit soort onderzoeken (bloedonderzoeken ed.) wordt toch bepaald door de huisarts? U heeft daar nogmaal gezien geen contract gesloten met de firma die de analyses heeft uitgevoerd. Laat staan dat U getekend zou hebben dat u akkoord bent om bij niet-tijdige betaling 50 euro bij op te hoesten.
Ja, hoe zit het eigenlijk hiermee. Indien ik weiger te betalen aan het labo, maar wel aan mijn dokter, kan dit?

Reclame

bartvdv

#19 , 02 dec 2011 13:44

Volgens mij fungeert de dokter hier enkel en alleen als doorgeefluik van de stalen aan het labo en laat weten welke onderzoeken precies nodig zijn. Dit is de gebruikelijke, en algemeen aanvaarde werkwijze - en dat is ook iets waard voor de rechtbank -, het is toch aannemelijk dat de patiënt dat niet zelf kan doen. Dus m.a.w. de patiënt - en niet de doktier - zal bij niet-betalen toch door de rechter veroordeeld worden. Ook organisatorisch zou ik het niet zien zitten om aan de dokter te betalen. Kun je het niet vergelijken met de relatie architect/bouwheer/aannemer? En verder, In theorie moet je bij een verhuis 'iedereen' zelf verwittigen.

Turaki

#20 , 02 dec 2011 13:52

Volgens mij fungeert de dokter hier enkel en alleen als doorgeefluik van de stalen aan het labo en laat weten welke onderzoeken precies nodig zijn. Dit is de gebruikelijke, en algemeen aanvaarde werkwijze - en dat is ook iets waard voor de rechtbank -, het is toch aannemelijk dat de patiënt dat niet zelf kan doen. Dus m.a.w. de patiënt - en niet de doktier - zal bij niet-betalen toch door de rechter veroordeeld worden. Ook organisatorisch zou ik het niet zien zitten om aan de dokter te betalen. Kun je het niet vergelijken met de relatie architect/bouwheer/aannemer?
Indien de dokter enkel als doorgeefluik werkt, waarom is er dan vrije keuze van labo? Waarom worden de resultaten niet naar mij opgestuurd?
Hoewel ik akkoord ga met de werkwijze, is er geen enkele band met het labo: ik geef geen opdracht, ik krijg de resultaten niet toegestuurd, ik geef zelfs mijn gegevens niet aan het labo (mag een dokter trouwens mijn adres zomaar aan het labo bezorgen?).
En het betalen aan de dokter is niet zo moeilijk te regelen: bij bloedafname weet hij welke onderzoeken hij gaat vragen, en kan hij dit meteen aanrekenen, of achteraf bij bespreking van de resultaten.

Mijn vraag is ook niet echt met de bedoeling om de praktijk te veranderen, maar naar de juridische achtergrond: hoe kan een labo waar ik geen contract mee heb, mij rechtstreeks factureren?

bartvdv

#21 , 02 dec 2011 14:28

Er is vrije keuze van labo. Wat voor zin heeft het om de resultaten rechtstreeks naar de patiënt te sturen; hij kan ze waarschijnlijk toch niet interpreteren; het is nog maar recent dat een patiënt eindelijk mag weten wat de dokter over hem weet. Afrekenen bij de dokter ... terwijl de mutualiteit zelf al eens fouten maakt in de berekening van wat wel en wat niet moet worden terugbetaald; dus organisatorisch lijkt het mij wel een probleem en bovendien kostenverhogend: bv. patiëntendossier. Ik denk niet dat er één dokter zit te springen om daar aan te beginnen.

De juridische achtergrond? De gewoonten binnen een vakgebied en je hebt impliciet toestemming gegeven om de onderzoeken uit te voeren en de facturatie daarvoor te aanvaarden in jouw naam. En volgens mij mag de dokter daar alle nodige stappen voor ondernemen. Dus ook jouw adres doorgeven aan het labo.

Terug naar “Andere”