Mogelijk verkeerde gasrekening

Lanox
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Mogelijk verkeerde gasrekening

#1 , 25 okt 2011 20:42

Hallo,

mijn vriendin heeft recent haar appartement verkocht. Voor de verkoop heeft het appartement een 9 maanden leeggestaan, waardoor we onze toevlucht hebben gezocht bij leegstandscontracten voor gas en elektriciteit.

Gedurende die 9 maanden heeft de thermostaat afgestaan, waardoor enkel de waakvlam al die tijd heeft gebrand. Het uiteindelijke verbruik blijkt nu bijna 200m³ te zijn, wat ons wel zeer veel lijkt (als iemand daar anders over denkt mag dat ook gezegd worden).

We hebben nu de koper op de hoogte gebracht dat er mogelijk een probleem is met de meters.

Mijn vraag nu: als wij vandaag de factuur gewoon betalen zonder die te protesteren (we hebben voorlopig immers enkel vermoedens dat er "iets" niet klopt), kunnen we dan nadien nog een rechtzetting eisen als blijkt dat er een probleem is waar wij niet voor verantwoordelijk zijn. Indien niet, welke acties zouden wij dan nu best ondernemen?

Indien het van belang is, de verkoop is al volledig afgehandeld, akte is verleden.

Mvg,
Lanox

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 25 okt 2011 21:21

IK verbruikte op één jaar 3500 kubieke meter gas.
Gemiddeld omgerekend naar drie maanden (die uw appartement niet leegstond) is dat dus ongeveer 875 kubieke meter. Tweehonderd kubieke meter lijkt dus zeker niet overdreven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Saar_

#3 , 26 okt 2011 09:12

Veel hangt ervan af wanneer de laatste afrekening was. Bbv) heeft je vriendin nog 3 maanden gas verbruikt en nadien 9 maanden leegstand, dan is dit zeker een normaal verbruik. Het gemiddelde gasverbruik per huisgezin is 3500 kWh. Een m3 aardgas bevat tussen 9,5 en 12,8 kWh. Als dit echter enkel op 9 maanden leegstand berekend is, is het vrij hoog.

Is er trouwens een schatting van de meterstanden gebeurd of zijn deze effectief doorgegeven? Controleer dit eens op je factuur.

Je kan sowieso nog een rechtzetting vragen indien iets niet correct blijkt te zijn en je toch al betaald hebt.

Ik zou dus eerst nakijken (op je factuurdetail) over hoeveel maanden deze factuur daadwerkelijk gaat en of de meterstanden kloppen met degene die je hebt doorgestuurd.

Reclame

mava105

#4 , 26 okt 2011 12:09

Een waakvlam verbruikt meer dan veel mensen denken. Volgens Wikipedia gemiddeld tot 150 m3 per jaar.
In een minder goed afgesteld toestel zou de waakvlam zou dus meer kunnen gebruiken, zoals bij u.

Lanox
Topic Starter

#5 , 26 okt 2011 12:34

Bedankt voor de antwoorden.
De factuur gaat effectief alleen over de 9 maanden leegstand en meterstanden zijn bij begin en eind opgenomen en kloppen.
Een waakvlam verbruikt dus (veel) meer dan we dachten. Het zal een dure les zijn.

roharro

#6 , 26 okt 2011 14:34

Het gemiddelde gasverbruik per huisgezin is 3500 kWh.
Niet correct. Het is 23250 Kwh, dus bijna 10 keer meer.
Uiteraard gemiddelde, gaat van appartement tot villa.
Vorig jaar bijv. was mijn gasverbruik (voor verwarming en sanitair water samen) 34500 KwH, voor een middelgrote villa die geïsoleerd is maar onder de huidige nieuwbouwnorm.
Dus voor typisch appartement zal het jaarverbruik lager zijn dan 23250 Kwh.
Maar 3500 Kwh lijkt eerder voor mini studio die karig wordt verwarmd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

vtec

#7 , 26 okt 2011 15:05

Gedurende die 9 maanden heeft de thermostaat afgestaan, waardoor enkel de waakvlam al die tijd heeft gebrand. Het uiteindelijke verbruik blijkt nu bijna 200m³ te zijn, wat ons wel zeer veel lijkt (als iemand daar anders over denkt mag dat ook gezegd worden).
door het zachte weer in het voorjaar heeft mijn ketel 5 maanden (MEI-SEP) op waakvlam gebrand; gemiddeld maandverbruik : 33 m³
2 opmerkingen :
(1) caloriegehalte van het gas dat ik verbruik kan verschillen t.o.v. de regio waar U woont, dus aantal m³ zegt niet alles
(2) ik heb louter toevallig gemerkt dat mijn brander zelfs in putje zomer aanslaat en gedurende een tweetal minuten brandt, ook al wordt er geen warmte gevraagd door de thermostaten; misschien een software-instelling die dit triggert om te vermijden dat de waakvlam smoort?

En waarom zet vtec zijn ketel / gastoevoer niet gewoon af? -> 2 jaar geleden gedaan, inderdaad wat gas gespaard in de zomermaanden maar bij de eerste frisse herfstavond kreeg ik de brander niet gestart. Gevolg : 1 avond zonder warmte, 1 halve dag verlof moeten nemen, 1 prijzige snelle interventie van een technicus die 15' duurde - penny wise pound foolish was het gevoel dat me toen bekroop :wink:

mava105

#8 , 26 okt 2011 15:28

Heb een recente hoogrendementsketel ZONDER waakvlam. Deze slaat in de zomermaanden ook om de paar dagen een paar minuten aan. Blijkbaar is dit om een bezinking van vuil in de leidingen te voorkomen, en de cirkulatiepompen in goede staat van werking te houden.

Saar_

#9 , 26 okt 2011 15:58

OMG! Ik ben effe fout bezig! Idd, qua aardgasrekening is het heel anders! Dus doorsnee gezin +- 25000 kWh.

Terug naar “Andere”