#1 , 11 okt 2011 10:27
Beste,
Ik kreeg een voorstel tot minnelijke schikking van mijn vroegere fitnessclub en vraag me af of ik hier best op in ga.
De voorgeschiedenis is als volgt:
In mei word ik geconfronteerd met een mannelijke gluurder die mij besluipt tijdens het douchen in de dameskleedkamer. Enkele maanden voordien had ik al eens een dief betrapt ook in die dameskleedkamer, daar werd toen de politie bijgehaald - het was dus niet het eerste veilighidsincident.
Ik meld dit incident verschillende malen (mondeling de dag zelf, via e-mail de dag zelf, een week later via e-mail en nogmaals een maand later via e-mail). Ik vermeld hierbij duidelijk dat ik veiligheid en fysieke integriteit als een basisvoorwaarde voor hun dienstverlening beschouw (~ in gebreke stelling). Ik vraag hen expliciet hoe zij de veiligheid zullen verbeteren. Omdat reactie uitblijft zet ik mijn betaling stop, vermits ik uit angst niet meer durf gaan sporten. Op dat moment heb ik de intentie om enkel tijdelijk te stoppen met betalen, tot de fitness de veiligheidssituatie verbetert - en dat heb ik hen ook gemeld.
Wanneer ik twee maanden later nog steeds geen enkele reactie ontvangen heb zeg ik op via aangetekend schrijven - een aangetekend schrijven dat door de fitness nooit opgehaald wordt.
Heb ik hiermee voldoende argumenten om te stellen dat de fitness niet meer aan de contractuele voorwaarden voldoet (geen veilige service) en ik dus voor de periode na het incident ook niet hoef te betalen, aangezien ik uit angst niet meer durfde gebruik maken van de service?
Mijn rechtvaardigheidsgevoel zegt dat ik dit voor het vredegerecht zou moeten halen, maar het bedrag is laag (voorstel minnelijke schikking€99) en als er enkel naar het aangetekend schrijven gekeken wordt en niet naar de aanleiding en de communicatie daarover wordt het moeilijk. Anderzijds heeft het voorval (en vooral het uitblijven van enige reactie van de fitness) mij voldoende aangegrepen om er een principe kwestie van te willen maken als er een redelijke kans is dat ik het zou halen.
Wat denken jullie?
bedankt,
S