fitnessabonnement opgezegd omwille van veiligheidsincident

siet
Topic Starter

fitnessabonnement opgezegd omwille van veiligheidsincident

#1 , 11 okt 2011 10:27

Beste,

Ik kreeg een voorstel tot minnelijke schikking van mijn vroegere fitnessclub en vraag me af of ik hier best op in ga.
De voorgeschiedenis is als volgt:
In mei word ik geconfronteerd met een mannelijke gluurder die mij besluipt tijdens het douchen in de dameskleedkamer. Enkele maanden voordien had ik al eens een dief betrapt ook in die dameskleedkamer, daar werd toen de politie bijgehaald - het was dus niet het eerste veilighidsincident.
Ik meld dit incident verschillende malen (mondeling de dag zelf, via e-mail de dag zelf, een week later via e-mail en nogmaals een maand later via e-mail). Ik vermeld hierbij duidelijk dat ik veiligheid en fysieke integriteit als een basisvoorwaarde voor hun dienstverlening beschouw (~ in gebreke stelling). Ik vraag hen expliciet hoe zij de veiligheid zullen verbeteren. Omdat reactie uitblijft zet ik mijn betaling stop, vermits ik uit angst niet meer durf gaan sporten. Op dat moment heb ik de intentie om enkel tijdelijk te stoppen met betalen, tot de fitness de veiligheidssituatie verbetert - en dat heb ik hen ook gemeld.
Wanneer ik twee maanden later nog steeds geen enkele reactie ontvangen heb zeg ik op via aangetekend schrijven - een aangetekend schrijven dat door de fitness nooit opgehaald wordt.
Heb ik hiermee voldoende argumenten om te stellen dat de fitness niet meer aan de contractuele voorwaarden voldoet (geen veilige service) en ik dus voor de periode na het incident ook niet hoef te betalen, aangezien ik uit angst niet meer durfde gebruik maken van de service?
Mijn rechtvaardigheidsgevoel zegt dat ik dit voor het vredegerecht zou moeten halen, maar het bedrag is laag (voorstel minnelijke schikking€99) en als er enkel naar het aangetekend schrijven gekeken wordt en niet naar de aanleiding en de communicatie daarover wordt het moeilijk. Anderzijds heeft het voorval (en vooral het uitblijven van enige reactie van de fitness) mij voldoende aangegrepen om er een principe kwestie van te willen maken als er een redelijke kans is dat ik het zou halen.
Wat denken jullie?

bedankt,
S

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 11 okt 2011 10:58

Uw klacht i.v.m. het incident is uiteraard terecht. Ze zijn echter niet verplicht met u te communiceren i.v.m. eventuele maatregelen die ze nemen om soortgelijke incidenten in de toekomst te vermijden. Als ze bijvoorbeeld het contract met die persoon die u begluurd heeft hebben opgezegd, hebben ze aan uw vraag voldaan. U had zich dus verder aan de contractvoorwaarden m.b.t. opzeg en de daaraan gekoppelde termijn moeten houden als u geen gebruik meer wenste te maken van hun dienstverlening.

siet
Topic Starter

#3 , 11 okt 2011 11:29

Bedankt voor uw antwoord.
Wat ik niet begrijp: ik heb hun in gebreke blijven op vlak van veiligheid expliciet gemeld als reden waarom ik de diensten niet verder kon gebruiken en dus als reden voor aanvankelijk opschorting en uiteindelijk stopzetting van betaling. Als zij niet moeten communiceren over het feit dat zij maatregelen genomen hebben die de veiligheid verbeteren, hoe kan ik dan weten vanaf wanneer de dienstverlening opnieuw aanvaardbaar is in termen van veiligheid?
Is de enige optie dan om bij een in gebreke stelling meteen het contract definitief stop te zetten?

Btw, die dader hebben ze zelfs nooit willen zoeken dus zijn contract werd sowieso niet opgezegd, veel kans dat die daar nog altijd rondloopt.

Reclame

Lightning

#4 , 11 okt 2011 11:41

Het probleem voor u is dat u niet eenzijdig kan/mag beslissen om de overeenkomst op te schorten of stop te zetten, wat u wel gedaan hebt.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 okt 2011 19:43

U had beter aangifte gedaan bij politie van de (onbekende) gluurder.
Dan had u PV nr
Wat staat er in de voorwaarden que opzegging /stopzetting abonnement.
Indien niets moet je de procedure volgen dus een 'in gebreke stelling' met een AS. Die gaan ze niet halen maar dat is uw zorg nier.
Volgende stap is ze (in verzoening) voor de vrederechter te dagen.
Hoe je dit kan doen is op deze site al dikwijls in het lang en breed uitgelegd.

siet
Topic Starter

#6 , 11 okt 2011 19:55

Die ingebrekestelling (plus opzegging) heb ik in juli aangetekend gestuurd en hebben ze idd niet opgehaald
Men zei mij dat het ondertussen te laat is om ze in verzoening voor de vrederechter te dagen aangezien het intussen bij een incassobureau/advocatenkantoor zit? en dat bovendien de kans dat ze in zo'n geval komen opdagen zeer klein is?

Franciscus

#7 , 11 okt 2011 22:39

Incassobureau hebben in België geen bevoegdheid buiten het sturen van een briefje.
http://economie.fgov.be/nl/consument/Sc ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.centrumschuldbemiddeling.be/ ... cde0c4.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruiker21

#8 , 12 okt 2011 10:30

Het probleem voor u is dat u niet eenzijdig kan/mag beslissen om de overeenkomst op te schorten of stop te zetten, wat u wel gedaan hebt.
Heu... Is het niet het fitnesscentrum dat eenzijdig hun verplichtingen niet meer nakomt, omdat het de veiligheid niet kan garanderen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

siet
Topic Starter

#9 , 12 okt 2011 14:15

Bovenstaande was inderdaad de redenering van mijn ingebrekestelling. Helaas heb ik daar nooit enige reactie op gekregen.

De laatste feedback die ik kreeg is dat ik volgende drie stappen zou moeten zien te bewijzen:
1. eerst en vooral het incident met de gluurder bewijzen - geen idee hoe dat zou kunnen, tenzij je met een amateur te maken krijgt die toeslaat wanneer er getuigen bij zijn of je hem kan overmeesteren?
2. dan op basis van het reglement bewijzen dat de fitness aansprakelijk is (wellicht dekken ze zich in het reglement - dat ik niet heb- hiertegen in)
3. dan overtuigen dat dit een basis kan zijn voor annulatie van het contract
Al die stappen samen zien er dus redelijk onoverkomelijk uit.
Het zal mijn laatste fitnessabonnement geweest zijn, gelukkig liep mijn contract nog maar 5 maanden verder, maar als je iets dergelijks meemaakt in de eerste maand van je contract moet je dus nog 2 jaar betalen aan een fitness centrum waar je niet meer binnen durft.
Mocht het om een puur contractuele kwestie gaan zou ik er niet zwaar aan tillen, maar het feit dat je op basis van zo'n beangstigend incident blijkbaar op geen enkele manier je recht kan halen vind ik toch wel stuitend.

Franciscus

#10 , 12 okt 2011 23:36

Ik dacht dat ik een aanzet heb gegeven.
U hebt trouwens een contract en u zal idd de algemene voorwaarden eens moeten lezen. Indien u vindt dat u een contract moet opzeggen zal u de procedure IN het contract of via de rechter moeten werken.
Een van de elementen is een feit een schade en het causaal verband tussen beiden.
Een ander is een strafrechtelijk element en daarvoor dient u aangifte te doen bij de politie zodat er een opsporingsonderzoek wordt opgestart en de verantwoordelijken gehoord.
Zo dien je te werken.

Evarist61

#11 , 16 okt 2011 23:46

Denkt U dat de fitness zal dagvaarden voor 99€? Je kan riskeren het niet te betalen en vast te houden aan je ingebrekestelling. Maar als er toch een proces komt is de afloop onzeker. La justice a ses raisons que la raison ne connais pas.

bartvdv

#12 , 17 okt 2011 08:42

Denkt U dat de fitness zal dagvaarden voor 99€? Je kan riskeren het niet te betalen en vast te houden aan je ingebrekestelling. Maar als er toch een proces komt is de afloop onzeker. La justice a ses raisons que la raison ne connais pas.
Je zou verbaasd zijn ! Al was het maar uit principe. Eerst volgen nog wel wat minnelijke invorderingen - met steeds extra kosten erbovenop. Maar uiteindelijk word je gewoon gedagvaard. Heel die procedure gaat de administratieve molen in.

Gebruiker21

#13 , 17 okt 2011 10:10

Je zou verbaasd zijn ! Al was het maar uit principe. Eerst volgen nog wel wat minnelijke invorderingen - met steeds extra kosten erbovenop. Maar uiteindelijk word je gewoon gedagvaard. Heel die procedure gaat de administratieve molen in.
Bij grote berdrijven wel, dus als het een fitnesscentrum van een keten a la Pa***ge is, heb je die kans, maar een klein fitnesscentrum? Ik durf het te betwijfelen. Zeker gezien de toch wel valide argumentatie van de topicstarter sdat er een serieus veiligheidsprobleem is. Een kleine uitbater van zo'n centrum zal voor 99 € geen zaak starten waarvan de kans dat uitkomst in zijn voordeel is, niet 100% vast staat.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”