Variabele lening.

licen
Topic Starter
Berichten: 68

Variabele lening.

#1 , 08 feb 2011 15:39

Beste,

Wij hebben een variabele lening met referte index van juni 2009.
De akte van ons huis is verleend in december 2009.
Daar we het voorschot en de eerste kosten zelf betaald hadden hebben we dus de eerste keer geld van onze lening in december 2009 gebruikt.

Nu komt mijn vraag:
Welke referte index maand mag de bank elk jaar gebruiken om onze lening te herzien?
De maand juni waar toch onze referte index op gebaseerd is.
Of de maand november, de maand voor ons eerste opname van onze lening?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3543
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 feb 2011 15:45

Dit staat normaal gezien in de akte van Uw hypothecaire lening.

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 08 feb 2011 20:22

Dat zal wel gaan om de index van juni!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

licen
Topic Starter
Berichten: 68

#4 , 09 feb 2011 07:13

Beste,

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Wij, alsook onze bankdirecteur gaan ervan uit dat elk jaar de referte index van juni wordt genomen.
Maar het is dus herberekend met de referte index van november.
En daar het nergens zwart op wit staat welke er nu moet genomen worden is er dus een discussie binnen de bank zelf.

In onze voorwaarden van ons krediet wordt er ook alleen over de maand juni gesproken als referte index maand en dat we 8 maanden hadden voor de akte te ondertekenen, zoniet vervielen de onderhandelde voorwaarden.
Onze akte is binnen deze tijd getekend.

Dus nu zijn we op zoek naar een document of richtlijn wat aangeeft welke maand ze elk jaar mogen nemen als referte index maand.
Zodoende dat we onze bank in gebreke kunnen stellen want dit is maar de laatste misser van een hele rij (onder andere onrechtmatig geld van onze rekening halen)

Lightning

#5 , 09 feb 2011 10:32

De bank is hier correct.
De referte index van de van de maand voorafgaand aan de datum van de ondertekening van de kredietovereenkomst wordt als startwaarde genomen. De herziening gebeurt telkens met de index van de maand die de verjaardatum (= datum van ondertekenen van de akte bij de notaris) voorafgaat.
In uw voorbeeld hebt u als startwaarde de referte index van juni. Ik neem dus aan dat jullie de kredietovereenkomst bij de bank ondertekend hebben in de maand juli? De kredietakte is zoals u zelf zegt ondertekend in december. De jaarlijkse herziening gebeurt dus telkens in de maand december met de referte index van november.

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 09 feb 2011 12:12

heefet u bij de ondertekening van de akte nog een andere (betere) rentevoet gekregen dan bij het voorstel in juni?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Lightning

#7 , 09 feb 2011 12:32

heefet u bij de ondertekening van de akte nog een andere (betere) rentevoet gekregen dan bij het voorstel in juni?
TS kan tussen het ondertekenen van de overeenkomst in juli en het opmaken van de akte in december nog een aanpassing van de rentevoet in zijn voordeel bekomen hebben, maar dat staat los van de referte indexen gebruikt bij de herziening. Die liggen vast op respectievelijk juni (startwaarde) en november (jaarlijkse herziening).

licen
Topic Starter
Berichten: 68

#8 , 10 feb 2011 08:07

Alvast bedankt voor de vele antwoorden!

Neen er is geen betere rentevoet meer verkregen.

En over welke maand referte index er moet gebruikt worden voor de jaarlijkse herziening is er discussie.
Zelfs binnen de bank is er discussie daar het in de akte niet letterlijk staat en op ons ondertekend contract in juli er enkel over de referte index van juni gesproken wordt.

Het is trouwens niet de bank die november zegt maar stater die voor de bank instaat om de betalingen bij ons te halen.
De bank zegt ook juni ;)

Terug naar “Andere”