Garantie voor onze veranda

dojo
Topic Starter
Berichten: 1

Garantie voor onze veranda

#1 , 13 sep 2010 10:19

3 jaar geleden is onze Veranda gezet door de Firma A bvba. [Naam aangepast, gelieve reglement te lezen?: Vandebos]
Op 14 juli dit jaar hadden wij door een onweer met hevige regen een ernstige waterschade in deze Veranda. Het water liep langs de wanden naar beneden en kwam door de lichtspotjes naar binnen gelopen alsof de kraan vol openstond. Binnen 15 minuten waren 10 l emmers vol gelopen. Uit bijna alle spotjes stroomde het water naar beneden. Wij hebben nadat de regen ophield op het dak gekeken hoe het water naar binnen kon lopen. Wat wij toen zagen verbaasde ons zeer. Die afwerking van het dak laat toe dat aan alle hoeken door de openingen het water vrij binnen kan instromen. Op die dag was een heel grote hoeveelheid water naar beneden gekomen die zo snel door het regengot niet kon weglopen en zich op het dak verzamelde tot het door de hoekopeningen naar binnen is gekomen. De hele lichtstraat is tot boven dichtgekit maar deze hoeken vormen gaten die veel lager zitten. We kunnen door deze openingen ook vrij op de houtconstructie kijken. Wij kunnen ons nauwelijks voorstellen dat deze contructie zo bedoeld is!
Wij denken dat deze afwerking niet aan de garantie belofte van waterdichtheid kan voldoen en gaan ervan uit dat dit asap wordt gerepareerd en onze veranda niet bij een volgend onweer weer helemaal blank staat. Wij namen de zelfde dag nog contact met de veranda firma op. Sindsdien houdt deze firma ons de hele tijd aan het lijntje en gaat sowieso niet zelf initiatief nemen om met ons contact op te nemen. Iedere contact opname ( telefonisch en per e-mail) gaat van ons uit. Wij hebben tot nu toe niets kunnen bereiken en vragen ons wat zijn te volgende stappen in dit soort geval? Vorige week hadden wij de zakenvoerder van de firma een laatste deadline gezet, maar ook deze is verstreken, zonder een reactie van zijn kant.

Ik wijs nog even op de 10 jaar garantie van waterdichtheid die op het verkoopcontract dik gedrukt en omlijnd staat weergegeven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3540
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 sep 2010 10:51

Vorige week hadden wij de zakenvoerder van de firma een laatste deadline gezet.
Hoe? In gebreke gesteld met een aangetekend schrijven?

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#3 , 07 okt 2010 14:22

Geachte

Schrijnwerk onder welke vorm ook of het nu ramen en deuren zijn of een veranda en of dat nu er ééntje is in hout of alu (ze bestaan ook in pvc maar komen zeer weinigvoor) dient maar tot een bepaald niveau wind en waterdicht te zijn. De systemen voor veranda's zijn er zo op voorzien dat zij overtollig vocht onder normale omstandigheden afvoeren. In schrijnwerk is het ook zou dat er hier en daar openingen zijn voorzien onder het princiepe van beluchting om dat vocht te kunnen afvoeren. Ik bedoelen daarmee het princiepe van een fles water die je leeg giet. Die zal in den beginne "kolken" prik je in de bodem een gat dan zal het water vloeiend uit de fles komen. Men heeft het zelfde probleem bij schriijnwerk.
Onder uitzonderlijke omstandigheden kan niet worden verwacht dat veranda's absoluut waterdicht zijn. Exact kan ik het niet beoordelen maar ik vermoed dat dit eerder een geval van overmacht is of had u voorheen daar ook klachten over waterinsijpeling. Spreek u aub niet direct uit over de deugelijkheid van de constructie. U bent er vermoed ik al 3 jaar tevreden van en eerlijk gezegd verandaconstructies zijn technisch niet éénvoudig. Moest er echt een zwaar gebrek zijn in de constructie dan had u dat van de eerste regenval al gemerkt
Mijn ervaring is dat vochtinfiltratie en dan zeker bij veranda's in sommige gevallen een zeer moeilijk te ontdekken probleem is.
God's wegen zijn doorgrondelijker zegt men soms
Ik heb bvb weet van een infiltratie van een glasgevel onderaan rechts. Het probleem zelf zat 8 meter hoger en 12 meter naar links.
U zal in deze zaak er het beste aan doen om een expert via de Verzoeningscommissie voor de bouw te raadplegen. De kosten voor zo'n procedure zijn beperkt (rond de 200 € voor elk van de partijen) zonder dat daar voorlopig advocaten moeten bijzijn. Het is uiteraard niet echt correct van het betrokken bedrijf om u aan het lijntje te houden maar vergeet ook niet dat men met azijn geen vliegen vangt. U moet iemand/meerderen tot bij u krijgen om een eventueel probleem te ontdekken en/of op
te lossen en dat doet u misschien best met eerst wat stroop te smeren.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

Terug naar “Andere”