Bank geeft geen akkoord voor overname lening na scheiding

florreke
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Bank geeft geen akkoord voor overname lening na scheiding

#1 , 16 feb 2019 12:21

Beste allen,

Na aankoop woning en hypothecaire lening op 2 namen besloten uit elkaar te gaan.. De waarde van de woning ligt een stuk hoger dan het lopende krediet.(eigen inbreng)
De partner die woning over wenst te nemen krijgt echter weigering van de bank omdat inkomsten "onvoldoende" zouden zijn.
Een andere bank advies gevraagd en deze zien het probleem niet en zouden wel toestemmen.
Weet iemand wat met de kosten indien overgestapt wordt naar de andere bank ? Ik weet dat een "herfinanciering" geld kost maar in dit geval moeten we wel….

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 16 feb 2019 13:49

Je hebt pas 2 maanden geleden een krediet genomen, dus dan kan je dit doen:
Bekijk de afrekening van de notaris (enkel het gedeelte van krediet, niet van aankoop), en verhoog dit met de kosten voor de schrapping van de hypotheek (dit kan je niet weten op voorhand, maar hangt af van de kostprijs van de woonst en van de notaris. Een 1000 euro is hiervoor een gemiddelde schatting).

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 17 feb 2019 12:06

Er is niet alleen de handlichting voor de bestaande lening (schrappen van de hypotheek), er komt meestal nog een wederbeleggingsvergoeding ter waarde van 3 maand intrest bij, de dossierskosten voor het afsluiten (dikwijls :evil: ), dossierskosten + eventuele schatting voor het nieuwe krediet, inschrijven nieuwe hypotheek...

Reclame

florreke
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 feb 2019 12:08

Bedankt voor de reacties. De lening loopt ondertussen meer dan 2 jaar ( dus geen 2 maanden ).
Het is toch echt wel zeer onfair dat er nog kosten moeten betaald worden indien je niet uit vrije wil veranderd…..

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 18 feb 2019 18:25

Laat ik een voorbeeld geven: ik heb mijn hypotheeklening verplaatst van bank in september.
Het heeft mij zo'n 8500 euro gekost (iets dat ik van het te ontlenen kapitaal genomen heb, netto heb ik niets moeten betalen behalve tijd).
Dit om je een richtprijs te geven, maar iedere situatie is anders.

Ik was inderdaad de wederbeleggingsvergoeding vergeten, mijn excuus.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”