nalatenschap aangeven

doxy
Topic Starter
Berichten: 15

nalatenschap aangeven

#1 , 28 mei 2008 17:29

Hallo

De situatie is als volgt:
Een vader overlijdt die 3 x getrouwd is geweest en dus uit deze 3 huwelijken meerderjarige en minderjarige kinderen heeft. Zijn laatste wettige echtgenote is nog in leven.

Wie moet de aangifte van nalatenschap doen? Kan men een minderjarige verplichten om dit te doen via via misschien (vrederechter)? Kan een minderjarige ook aangesproken worden om de boete te betalen bij laattijdige indiening? Wat met de boete als een minderjarige de erfenis verwerpt?
Hoe kunnen de erfgenamen ervoor zorgen dat ALLE nodige documenten ook effectief worden opgenomen? Kan men de nodige documenten op de Registratie zelf gaan afgeven? Of ergens gaan laten registreren dat er vermoedelijk fraude wordt gepleegd wegens niet aangeven van één en ander?
Het is een complexe situatie omdat er in feite 4 partijen zijn.

Ander vraagje:
- moet de overnameprijs van een handelszaak die op naam stond van de overleden man en zijn echtgenote, ook mee in de aangifte komen? Zo ja, hoe weten de erfgenamen dan voor welk bedrag? Want de echtgenote ligt heel erg dwars en weigert elke communicatie.
- er is ook een huis dat vermoedelijk verkocht zal worden wegens veel schulden. Moeten de erfgenamen daarin erkend worden of gaat dat allemaal automatisch?

Ik veronderstel dat het de taak van de wettige echtgenote is om een notaris of ander bevoegd persoon aan te stellen, maar wat als ze dit niet doet? Want ze onderneemt dus niets...

De meerderjarige kinderen zijn 18 en 21 jaar, de anderen zijn 14, 5 en 2 jaar oud. Dus in feite allemaal veel te jong om zo'n last al op hun schouders te krijgen.

Bedankt voor uw advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 28 mei 2008 19:16

Wat betreft de aangifte nalatenschap. Er zijn minderjarige kinderen bij betrokken. Dit wil zeggen dat er een verplichte boedelbeschrijving dient opgemaakt te worden. Indien U zelf geen notaris aanduidt om dat te regelen , zal de vrederechter zijn rol spelen en een notaris aanduiden. Die notaris zal alle opzoekingen moeten doen : alle tegoeden , inboedel , bankrekeningen , eigendommen, schulden inventariseren.
U begrijpt , deze notaris zal alle mogelijke hulp kunnen gebruiken. Iedere betrokkenen doet er best aan zijn medewerking te geven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 28 mei 2008 22:00

Elke erfgenaam meot zelf indienen; zoniet krijgt hij een boete. Men kan zich niet verschuilen achter anderen die niet indienden. Desnoods dient men alleen in.
Minderjarige kinderen worden vertegenwoordigd door hun ouder(s).


"Kan een minderjarige ook aangesproken worden om de boete te betalen bij laattijdige indiening?"
Ja dus.

"Wat met de boete als een minderjarige de erfenis verwerpt?"
Wie verwerpt, moet niet meer indienen en kan dus geen boete meer krijgen.

"Kan men de nodige documenten op de Registratie zelf gaan afgeven?"
Nee, behalve in de vorm van een aangifte...

Al het actief moet in de aangifte komen.
De erfgenamen moeten de waarde bepalen of laten bepalen door een boekhouder. Desnoods via de rechter de documenten doen voorleggen; U bent al erfgenaam en dus mede-eigenaar.

De aangifte betreft de toestand op datum overlijden.
In eerste instantie moet de verkoopprijs van het huis dus niet in de aangifte; eventueel wel in een 2de aangifte.

Zoals gezegd: elke erfgenaam moet handelen, de ene niet méér of minder dan de andere.

Reclame

doxy
Topic Starter
Berichten: 15

#4 , 29 mei 2008 20:56

Bedankt voor de antwoorden.

Ikzelf ben geen erfgenaam, mijn minderjarige dochter wel.

Misschien is het toch het beste dat ik naar de vrederechter stap om de erfenis te laten verwerpen. Als ik de geruchten mag geloven zijn er meer schulden dan actief...
En als zijn wettige echtgenote het vertikt om iets te ondernemen aanzake de aangifte van de nalatenschap is mijn dochter de dupe.
Het is triestig en onvoorstelbaar dat degene die het meeste krijgt (inzake paperassen) van kromme aas gebaart.

Het is toch zinloos als mijn dochter (zogezegd) de aangifte moet doen voor hetgeen zij weet? Of kan dit ook? En leggen ze dan al die aangiftes bij mekaar? Wij hebben geen documenten of facturen, dus hoe kan mijn dochter dan een aangifte doen? Alles is berust op vermoedens, maar daar zijn ze ook niet mee content hé bij de registratie.

wolf2
Berichten: 2071

#5 , 30 mei 2008 19:15

Minderjarigen kunnen sowieso niet verwerpen noch aanvaarden;
ze moeten aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving.
De rekening zal dus gemaakt moeten worden; desnoods beveelt de rechter om de nodige documenten voor te leggen.

U w dochter is als erfgenaam evengoed eigenaar geworden van de bankuittreksels als gelijk welke andere erfgenaam (weduwe). Maar daar ben je vet mee: tussenkomst van de rechter is dus ook in praktijk nodig.

Géén aangifte indienen = 12,50 euro boete per maand (met een bepaald maximum).
Een aangifte indienen waarin brokken ontbreken = 20% boete berekend op de successierechten die er bij komen voor alle brokken die "vergeten" waren.

Het hangt er dan van af wat je denkt te weten (hoeveel je denkt te weten).

"En leggen ze dan al die aangiftes bij mekaar?"
Ja, en wat bij de een ontbreekt, zal aan de ander gevraagd worden toe te voegen.

Naar de rechter dus.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”