schulden waar geen einde aan komt-----> nu dagvaarding!

kimberley
Topic Starter
Berichten: 8
Locatie: vlaams-brabant

schulden waar geen einde aan komt-----> nu dagvaarding!

#1 , 28 mei 2008 14:40

Hallo

wij zitten diep in de schulden en geraken er niet meer uit.
wij leefden van 1 loon (ik ben thuis met de kindjes waarvan eentje al naar school gaat) mijn vriend werd in 2006 vlak voor de geboorte van ons 2de kindje ineens ontslagen.
Hij had geen recht op stempelgeld door een schorsing van 3 maanden.
Toen kregen we leefloon en kwamen daarmee amper rond!
resultaat de schulden stapelde zich op.
Men vriend werkt terug sinds september 2007 en zo begonnen we er via afbetalingsplannen terug uit te geraken...
ook hadden we ondertussen budgetbeheer bij het OCMW.
Maar dat liep dus niet zoals verwacht....
ze betaalde sommige dingen af maar de dingen waar geen geld voor was/is laat ze gewoon liggen tot er financiële ruimte voor is (bv als de ene afbetaling eindigt,dan kon ze op een andere schuld eentje beginnen)
Maar zij belde ook naar geen ene schuldeiser waardoor we dus eigenlijk in het zelfde schuitje blijven zitten.

Ik heb nu een dagvaarding van iets van 2007 ik moet 19 juni naar daar gaan het is een groot bedrag nu met de interesten bij.
Weet iemand of je dat ook kan afbetalen?
Normaal is het de taak van die van het OCMW maar zij doet het niet als er geen geld voor is,ze vind het dan onnozel om contact op te nemen met de eiser...met alle gevolgen dat ik nu een dagvaarding heb...
Ik heb dat nog nooit meegemaakt dus aan wat kan ik mij verwachten?

Sorry voor mijn verwarde uitleg maar ben alle financiële problemen zo beu,dacht dat het met budgetbeheer beter zou gaan.

Ik ben een tijdje halftijds gaan werken maar we kwamen al snel in de problemen met geen opvang tijdens de schoolvakantie's van ons oudste kindje ,hij is gehandicapt en dan vind je ni snel naschoolse opvang.

mvg,
Kimberley

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
YoeriS
Berichten: 271

#2 , 29 mei 2008 18:13

Verschijn op de rechtbank, zeg dat u bij het OCMW aan budgetbeheer doet en vraag om een afbetalingsplan.

Stel eventueel zelf de maandelijkse afbetalingen voor, hier wordt altijd rekening mee gehouden.

witchqueen
Berichten: 183

#3 , 29 mei 2008 22:21

Je kunt ook schuldbemiddeling aanvragen, dat is nog iets anders dan budgetbeheer. Ik weet er ook het fijne niet van, maar naar het schijnt kun je daarmee zelfs bepaalde schulden worden kwijtgescheld.

Die van het ocmw lijkt me trouwens ook niet al te plichtsbewust met haar taak om te gaan. Het lijkt me niet meer dan normaal dat zij de schuldeisers verwittigt wanneer er met de afbetalingen zal worden begonnen. Kun je daar bij dat ocmw niemand anders daarover aanspreken ?

Reclame

kimberley
Topic Starter
Berichten: 8
Locatie: vlaams-brabant

#4 , 30 mei 2008 13:25

ja ze doet afbetalingen waar geld voor is en die waar geen geld voor is laat ze bij wijze van spreken " in de schuif steken" zoals wij het deden omdat we het ni konden betalen.
Maar ze neemt er ni eens contact mee op,ze zei slapende honden moet je ni wakker maken maar je ziet nu he...
ik wist ni meer waar ik nog schuld had want wij hebben wel schulden en op de duur weet je ni meer waar he.
Maar zij heeft da altijd laten liggen.

Nu had ik aan men vader gevraagt of hij ni wilde voorschieten maar das nog zoiets...ik moet 635€ betalen dus ik belde daar straks moet ik da al op 5/6 betaald hebben er t is weekend zeg!!
plus betaalbewijs doorfaxen want als ik da ni doe moet ik nog voorkomen zei ze.
en men bedrag gaat ineens van 635€ naar 816€
Kan dat allemaal zomaar?
Mvg,
Kimberley

YoeriS
Berichten: 271

#5 , 30 mei 2008 18:38

Dat zijn dan nalatigheidsintresten veronderstel ik? Dit kan uiteraard zolang deze voor u berekend zijn vanaf de ingebrekestelling en dit tegen de wettelijke interestvoet van 7%

kimberley
Topic Starter
Berichten: 8
Locatie: vlaams-brabant

#6 , 31 mei 2008 17:58

Ja het word maandag betaald dus ze zei dat ik dan ook ni hoef te komen naar de dagvaarding...

ik hoop dat ik die kosten dan achter af ni alsnog krijg?
Mvg,
Kimberley

YoeriS
Berichten: 271

#7 , 31 mei 2008 18:34

Zoals ik al eerder vermeld heb, zij hebben recht op nalatigheidsintresten te rekenen vanaf de dag van ingebrekestelling.
Het kan echter wel zijn dat zij u deze kwijtschelden wanneer u gewoon de verschuldigde som betaalt.

JohnD
Berichten: 3580

#8 , 01 jun 2008 12:08

Ik raad U een CSR (collectieve schuldenregeling) aan. Het komt voor de rechtbank en er word een persoon aangesteld die uw schulden beheerd. Zoals iemand hier al beweerde is het iets beter dan dat budgetbeheer. Dit voorzover U ervoor in aanmerking komt. Om dit te weten kan u naar een speciale dienst van het OCMW gaan die zullen oordelen of U ervoor in aanmerking komt.

Eddy009
Berichten: 187

#9 , 02 jun 2008 19:58

Beste Kimberly,


Mijn ervaring leert dat de meeste OCMW's wel degelijk goed werk verrichten. Helaas bestaan er wel uitzonderingen ...

Ik noteer dat je op 19 juni dient te verschijnen. Gelet op het bedrag dat je zou verschuldigd zijn, neem ik aan dat je voor de Vrederechter dient te verschijnen.

Wat betreft de bedragen : in een dagvaarding is het (meestal) zo dat betaling wordt gevraagd van hiernavolgende posten :
- hoofdsom (bvb het oorspronkelijk factuurbedrag van de aankoop)
- verhogingsbedingen bestaande uit enerzijds verwijlintresten en anderzijds een conventionele ("overeengekomen") schadevergoeding ;
- administratieve kosten (kosten van een aanmaning) : dit wordt niet zo vaak gevorderd omdat dit kosten zijn die ten laste blijven van de 'eigen verdediging', minstens dat ze geacht worden te zijn begrepen in de hogervermelde verhogingsbedingen
- gerechtskosten waaronder wordt verstaan de kosten van dagvaarding en de rechtsplegingsvergoeding (= een vergoeding die aan de "winnende" partij wordt toegekend voor zoverre deze laatste wordt bijgestaan door een raadsman, wat veelal het geval is).

Ik ga geen uiteenzetting geven over hoe je eventueel iets minder 'verhogingsbedingen' zou kunnen bekomen, dit zou mij in het kader van jouw specifieke vraag te ver brengen.

Wel heb je er alle belang bij om voor de zitting te betalen. Er zijn een aantal situaties/scenario's mogelijk :

je betaalt voor de inleidingszitting en voor de rolstelling (dit laatste gebeurt door de Gerechtsdeurwaarder die meestal een kleine week voor de inleidingszitting naar de griffie staat met het verzoek uw zaak op die bepaalde dag te laten laten behandelen) : je bent géén rechtsplegingsvergoeding en géén rolrechten verschuldigd - in jouw geval zou dat concreet betekenen dat je de hoofdsom, meer de verhogingskosten en meer de kosten van dagvaarding (dit laatste te verminderen met 25.00 EUR rolrecht) dient te betalen. De rechtsplegingsvergoeding, waarvan het basisbedrag m.i. 200.00 EUR bedraagt, is alsdan niet verschuldigd. M.a.w. in dit geval "bespaar" je 225.00 EUR.
je betaalt voor de inleidingszitting maar na rolstelling : in dat geval zijn de hoofdsom, meer het verhogingsbeding, meer de dagvaardingdkosten (+ rolrechten aan 25.00 EUR), meer 1/4 van de basisrechtsplegingsvergoeding verschuldigd. Dit is nog steeds een besparing.

Als het je nuet lukt om alles te betalen voor de inleidingszitting raad ik je aan om ter zitting afbetalingen te vragen. Doe een ernstig voorstel (dus geen 5.00 EUR per maand) en normaliter zal de Vrederechter dit toekennen. Normaal doen ze hierover niet moeilijk maar ik raad je toch aan om een aantal documenten mee te brengen die jouw situatie staven. nog een kleine tip : vraag om de rechtsplegingsvergoeding te verminderen naar het door de wet voorziene minimum van 125.00 EUR.

Voor jouw gehele situatie kan een collectieve schuldenregeling inderdaad een uitweg zijn. Ik zou je toch aanraden om de site www.centrumschuldbemiddeling.be eens heel grondig na te lezen.

Succes !

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#10 , 02 jun 2008 23:26

Deze site over schuldbemiddeling: http://mineco.fgov.be/PROTECTION_CONSUM ... ome_nl.htm is misschien wat overzichtelijker.

kimberley
Topic Starter
Berichten: 8
Locatie: vlaams-brabant

#11 , 03 jun 2008 12:41

Bedankt allemaal,
ik ga zeker dat van die collectieve schuldbemiddeling bekijken...
K heb dit ondertussen betaald (ik moest voor de 5e juni betalen anders moest ik voorkomen) dus dit is opgelost.men vader heeft het voorgeschoten waar ik hem eeuwig dankbaar voor ben...
Mvg,
Kimberley

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”