Schuld onderhandelen bij Fiducre

Alex17
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Schuld onderhandelen bij Fiducre

#1 , 03 feb 2019 16:09

Dag allemaal

Na mijn relatiebreuk kreeg ik een heleboel problemen waardoor ik niet meer in staat was om mijn hypotheeklening te betalen. Hierdoor werd mijn huis door de bank verkocht, maar tegen een veel te lage prijs. Uiteindelijk moest ik de bank nog € 60.000 betalen voor een huis dat ik niet meer had. Mijn schuld werd door de bank aan Fiducre overgedragen en de intresten (bijna 7%!) blijven lopen. Inmiddels is de schuld zelfs in waarde gestegen (meer dan €90.000).
Hieromtrent heb ik een paar vragen:
1. Aangezien het een schuld is op mijn naam en mijn ex-partner en mijn ex-partner haar deel niet betaalt, is het mogelijk om de schuld in twee te delen? Indien dit mogelijk is, wanneer ik mijn deel betaal, ben ik dan nog verantwoordelijk voor het deel van mijn ex-partner? Of blijven we altijd beide verantwoordelijk voor de schuld totdat die volledig terugbetaald is?
2. Een familielid is bereid om mij (en dus ook mijn ex-partner) te helpen en die schuld te betalen, maar niet het gehele bedrag. Hij kan maximum € 50.000 betalen (in 1 keer). Is het mogelijk om met Fiducre te onderhandelen over de schuld (bijvoorbeeld als we die €45.000 ineens betalen dat ze de rest van de schuld laten vallen)? Weet iemand als dat in het verleden al is gebeurd?
3. Ik ben verloofd en wil gaan samenwonen. Door mijn schuld hebben we nog geen trouwplannen, want ik ben bang dat mijn verloofde benadeeld wordt door mijn schuld. Indien we met 'scheiding van goederen' zouden trouwen, zou dit haar "beschermen"? Ik heb geen loonbeslag of dergelijke. Maar stel dat dit in de toekomst wel gebeurt, kan men ook aan de loon van mijn verloofde als we feitelijk samenwonen? En kan dit als we al getrouwd zijn via het stelsel 'scheiding van goederen'?

Alvast bedankt voor jullie hulp/advies!

Groeten

Alex

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 feb 2019 16:36

Zonder vonnis van een rechtbank zal dat niet lukken

Alex17
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 feb 2019 17:22

Beste Mava 105,

Bedoelt u dat Fiducre zonder een vonnis van de rechtbank de schuld niet onderhandelt of dat zonder een vonnis van de rechtbank Fiducre de schuld niet in 2 zal delen?
Alvast bedankt!

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 03 feb 2019 17:32

Hebt u al eens overwogen om een advocaat te laten bemiddelen? Tegen betaling uiteraard?

Op een schuld van 60.000 €, wat niet min is, + intussen nog eens bijkomend 30.000 €, + permanent verder lopende intresten van 7% op het totaal... is dit een straatje zonder einde.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 feb 2019 17:35

Het bedrag dat je hier noemt is niet niks !
Je weet fiducre kan ook maar loon beslag leggen op het beslagbaren deel !

Heb je al eens na gedacht om in schuldbemiddeling te gaan ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Alex17
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 feb 2019 17:55

Ik heb een advocaat om advies gevraagd, maar eerlijk gezegd ben ik daar niet veel wijzer van geworden.
Hij spraak over schuldbemiddeling op 7 jaar of collectieve schuldenregeling op 5 jaar.
Ik zou het liefst die schuld onderhandelen zodat ik eigenlijk alleen die €60.000 moet betalen, maar ik heb het gevoel dat onderhandelen niet echt toegepast wordt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 feb 2019 18:09

Ik heb een advocaat om advies gevraagd, maar eerlijk gezegd ben ik daar niet veel wijzer van geworden.
Hij spraak over schuldbemiddeling op 7 jaar of collectieve schuldenregeling op 5 jaar.
Ik zou het liefst die schuld onderhandelen zodat ik eigenlijk alleen die €60.000 moet betalen, maar ik heb het gevoel dat onderhandelen niet echt toegepast wordt.
Het voordeel van een schuldregeling of schuld bemiddeling is dat alle intresten en alle deurwaarders kosten kwijt gescholden worden !!

En dat na 5 jaar je alles kwijtgescholden word !

Weliswaar is het geen pretje die 5 jaar !

Deze som is te groot om dit alleen te doen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Alex17
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 feb 2019 18:24

Indien ik ondertussen feitelijk ga samenwonen. Kan men ook aan de loon van mijn verloofde?

Collectieve schuldenregeling, dat houdt toch in dat een soort advocaat mijn loon zou beheren en dat ik dan eigenlijk alleen geld zou krijgen voor mijn vaste kosten en eten?
Mag je dan nog bijvoorbeeld een eigen auto hebben of internet thuis? Ik heb gehoord dat dat luxe is...

bosprocureur
Berichten: 6858

#9 , 03 feb 2019 18:30

Uzelf sluit u voor een goed deel af van de wereld, het wordt meten en passen voor uw levenspartner om niets fout te doen; zijn eigen loon is veilig, maar uw eigen auto, ik dacht het niet, en internet thuis op uw naam, ik zou het niet weten.

Alex17
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 feb 2019 18:41

Uzelf sluit u voor een goed deel af van de wereld, het wordt meten en passen voor uw levenspartner om niets fout te doen; zijn eigen loon is veilig, maar uw eigen auto, ik dacht het niet, en internet thuis op uw naam, ik zou het niet weten.
Wat zijn de gevolgen voor mijn verloofde?
Zou het helpen indien wij trouwen onder het stelsel 'scheiding van goederen'?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 03 feb 2019 18:51

Alles hangt af van je inkomsten, heb er gekend die zelfs een tweedehands wagen mocht kopen, en internet mag je ook hebben, alles hangt af hoeveel je netto per maand verdiend.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Alex17
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#12 , 03 feb 2019 18:53

Alles hangt af van je inkomsten, heb er gekend die zelfs een tweedehands wagen mocht kopen, en internet mag je ook hebben, alles hangt af hoeveel je netto per maand verdiend.
Weet u misschien hoeveel geld men krijgt om eten te kopen? Is er misschien een bepaald bedrag per dag?
Ik heb een minderjarig kind ten laste. Heeft dit ook een invloed?

bosprocureur
Berichten: 6858

#13 , 03 feb 2019 18:57

Uw kind zal zeker een invloed hebben; het feit dat uw toekomstige een inkomen heeft laat anderzijds meer ruimte aan uw schuldbemiddelaar, die daar maar al te graag gebruik zal van maken om een groter deel van uw inkomsten te claimen... :x

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 03 feb 2019 18:57

Natuurlijk houd men rekenig met kinderen

En alles hangt af van je netto inkomen.

Natuurlijk als het anders kan is het beter anders.
Want CRS is enkel als het werkelijk niets anders kan.
Informeer je goed !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”