Belastingaftrek of niet.

opzoeker
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Belastingaftrek of niet.

#1 , 18 jan 2019 09:09

Door onze scheiding in 2012 heb ik mijn echtgenoot een groot cashbedrag moeten geven. Daardoor ben ik een lening aangegaan met schuldsaldoverzekering.
De lening kreeg de benaming woonkrediet. De adviseur heeft me toen gezegd dat ik geen recht had op belastingaftrek. Vorige maand kwam ik bij een andere adviseur terecht om geld te beleggen. Na het overlopen van al mijn tegoeden vroeg de dame of ik bovengenoemde lening/schuldaldo toch wel aangaf aan de belastingsdienst. Toen ik vertelde dat het volgens de eerste adviseur niet mocht keek ze bedenkelijk.
Wie heeft er nu gelijk. Indien ik het recht had om dit te doen ben ik al 6 jaar tegoeden kwijtgespeeld.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 18 jan 2019 09:42

Een woonlening moet aan verschillende voorwaarden voldoen om fiscaal aftrekbaar te zijn: looptijd minstens 10 jaar en er moet een hypotheek genomen zijn op het huis (via notariële akte). Heeft die tweede adviseur dat niet gevraagd ?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 18 jan 2019 11:07

Er is belasting aftrek voor een lening met hypotheek op minstens 10 jaar als het geleende bedrag dient om een woning te verwervenof te behouden. Indien jij dus dat bedrag hebt betaald om de eigendom te verwerven over de hele woning, kan u genieten van de belastingaftrek.
Ik heb vorig jaar ongeveer dezelfde situatie voorgehad met een kennis. De bank wilde niet mee doen, maar de belastingcontroleur heeft de aftrek toch aanvaard. Wel na voorlegging van enkele documenten. Neem contact met de belastingdienst.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

opzoeker
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 jan 2019 11:17

De lening is niet gekoppeld aan een hypotheek dus blijkbaar toch geen aftrek. Waarom dan de naam woonverzekering???

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 21 jan 2019 21:55

Omdat een woonverzekering niet per definitie een hypotheek dient te hebben.
Als de bank het risico laag genoeg acht bijvoorbeeld.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 22 jan 2019 10:10

Bestaat de oorspronkelijke hypotheek niet meer? Een hypotheek wordt op een onroerend goed gelegd, niet op personen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”