CSR afronden

CinB
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

CSR afronden

#1 , 14 jan 2019 11:37

Ik ben in schuldbemiddeling sinds september 2012 en deze duurt tot september 2020, 8j dus.
Mag ik het resterende bedrag in 1x afronden als er een kwijtschelding is geweest? Er is een vrij groot bedrag kwijtgescholden destijds.
Schuld momenteel zonder eventuele extra kosten zou een 4000 euro zijn als ik de 200 euro per maand x de nog te betalen maanden reken.

Begin schuldbemiddeling was ik vrijgezel en nu ben ik getrouwd. Afronding bemiddeling zou een gift zijn van mijn man.
Kan ik morgen bij mijn advocaat geld brengen en zeggen, aub betaal wat nog open staat af?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 jan 2019 11:49

Ik zou daar zeer mee opletten daar je een groot bedrag bent kwijt gescholden.

Stel u zelf eens in de plaats van schuldeisers die een deel van hun centen niet krijgen, hoe zou je zelf reageren !

Men kan in de mening zijn, ze heeft nu toch geld waarom dan het kwijtgescholden bedrag dan niet laten betalen !!
Maak nooit slapende honden wakker.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

CinB
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jan 2019 12:16

Ja inderdaad, vandaar dus mijn vraag. Ikzelf heb ook niets. Het is niet dat ik geld heb ineens en mijn man die heeft ook maar een beetje dat hij kan missen. Reden dat hij dit wou doen is omdat zijn mooie krediet bij de NB door ons huwelijk ook naar de knoppen is. Scheiding van goederen wil hij niet door de kinderen die er nog zijn.

Vandaar de vraag is kwijtschelding definitief of kan dat terug aangepast worden? Ik voel me er ook niet prettig bij. zou het niet zijn geweest door een ex relatie, had ik sowieso de helft maar moeten betalen en had ik nooit in schuldbemiddeling gezeten. Nooit lenen voor partners of borg staan!

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 jan 2019 13:15


Vandaar de vraag is kwijtschelding definitief of kan dat terug aangepast worden?
En dit is het juist.

Na de sluiting is de kwijtschelding gedurende 5 jaar herroepbaar !

§ 2. Elke schuldeiser kan vanaf het einde van de minnelijke of gerechtelijke aanzuiveringsregeling die een kwijtschelding van schulden in hoofdsom inhoudt, gedurende een periode van vijf jaar aan de rechter een herroeping van de regeling vragen omwille van een bedrieglijke handeling in zijn nadeel gesteld door de schuldenaar.

En die bedrieglijke handeling is soms zeer rekbaar!

Ik zou toch zeer voorzichtig zijn .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

CinB
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 jan 2019 09:50

Ja dat begrijp ik en ik zou dus nooit iets doen dat bedrieglijk is. Ik zou gewoon graag alles dat is overeengekomen betalen op een termijn van 7jaar ipv 8jaar. Voor mezelf wil dit dan bedoelen dat ik letterlijk volledig ten laste (ter goeder trouw) ben van mijn partner want dan zou ik al mijn leefgeld laten vallen. Dit zou ook voor ons geen simpele beslissing zijn en zelfs moeilijk. Mijn vraag was dus eerder, kan ik in het verkort betalen zonder dat het kwijtgescholden bedrag terug kan komen? Kan ik een procedure van 8jaar laten verkorten naar 7 door afstand te doen van mijn leefgeld, dit zonder gevolg van het kwijtgescholden bedrag?

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”