samen gaan wonen met iemand met schulden

kavijakx
Topic Starter
Berichten: 25

samen gaan wonen met iemand met schulden

#1 , 24 dec 2018 20:33

deze vraag is hier zo te zien al een paar keer gesteld, maar in de topics die ik terug vind, wonen de personen al samen.

we wonen nog niet samen, en als ik me niet kan veilig stellen, zullen we ook niet feitelijk gaan samenwonen.
een maat zou bij mij kunnen komen inwonen, maar hij heeft schulden. hij is ze momenteel wel aan het afbetalen, en zal dat normaal ook wel blijven doen, maar zeg nooit: nooit


laat ons zeggen dat de beschrijving dan zeker een maand op voorhand gebeurt, voor mijn maat hier komt inwonen, en zijn adres overzet. hij mag nu nog een maand of 2 blijven wonen, waar hij nu woont.


*kan ik al mijn goederen laten registreren? niet dat het allemaal veel waard is, maar het zou toch zonde zijn, mocht iemand al je goederen afnemen. er zitten een paar stukken tussen met een hoge sentimentele waarde

*en hoe moet ik dit doen?
*en hoeveel zou me dit kosten?.

eventueel laat ik dan gewoon een copie van dit beschrijf, mooi in het zicht liggen, mocht er ooit een deurwaarder langs komen, als ik niet thuis ben.
en ik heb al gehoord van de "revindicatie" maar hiervoor heb ik dan ook wel een redelijk bewijs nodig, mocht het ooit zo ver komen.

ik heb van de meeste geen factuur, of bankafschrift meer. of nooit gehad. veel 2e hands aangekocht.
dan van een paar items zoals de tv: kan ik wel een bankafschrift tonen, van 500euro betaald in de mediamarkt; maar dit kan eigenlijk toch voor gelijk wat zijn; en daarom niet specifiek deze tv.
de kasticketjes zijn ondertussen, na een paar keer te verhuizen ook spoorloos.
en de paar die ik nog had zijn gewoon blanco geworden.
blijkbaar trekt de tekst gewoon weg, doordat ze geen inkt gebruiken maar met hitte van een lazer of zo werken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 25 dec 2018 09:29



eventueel laat ik dan gewoon een copie van dit beschrijf, mooi in het zicht liggen, mocht er ooit een deurwaarder langs komen, als ik niet thuis ben.
Zal niet veel helpen. Heb diverse malen meegemaakt dat er een geregistreerd document aan de voordeur omhoog hing of was aangeplakt, en waarbij de DW toch de meubels heeft opgeschreven, zelfs opgeladen en verkocht terwijl ze een paar dagen op verlof waren.

kavijakx
Topic Starter
Berichten: 25

#3 , 29 dec 2018 11:43

dus eigenlijk kan je je helemaal niet beschermen. pff, belgie....

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 29 dec 2018 12:13

En waarom zouden in ons land schulden niet betaald moeten worden?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 dec 2018 12:26

50 jaar geleden ging dit nog, maar daar is teveel misbruik van gemaakt !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

kavijakx
Topic Starter
Berichten: 25

#6 , 30 dec 2018 09:19

En waarom zouden in ons land schulden niet betaald moeten worden?
natuurlijk moeten schulden betaald worden, je zal me dit ook niet horen tegenspreken
het gaat er mij om, om mezelf te beschermen tegen de schulden van iemand anders

want waarom moet je opdraaien voor de schulden van iemand anders?
het is toch niet omdat jou buurman zijn schulden niet kan betalen, dat ze er bij jou moeten omkomen...
dus waarom dan wel, als die persoon onder het zelfde dak woont.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 dec 2018 10:32

En waarom zouden in ons land schulden niet betaald moeten worden?
dus waarom dan wel, als die persoon onder het zelfde dak woont.
Omdat de deurwaarder onmogelijk kan weten of dit van u is of van je vriend.

Als je van alles officiële facturen heeft kan dit, anders word dit bijna nooit meer aanvaard.
Tenzij je een officieel huurcontract heeft die dus geregistreerd is, dat je een gemeubelde kamer huurt, met een geregistreerde inventaris erop .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis
Berichten: 8840

#8 , 30 dec 2018 12:01

De oplossing is in feite zeer eenvoudig. Ga niet samenwonen met iemand die reeds hoge schulden heeft. Overigens zou iemand die hoge schulden heeft ook het morele fatsoen moeten hebben om een andere persoon daarmee niet te belasten. In welke zin dan ook, de samenleving wordt zwaar belast met zo'n problematiek en dit heeft verregaande gevolgen voor alle betrokkenen die zelden opgelost raken. Doe het dus niet. Je helpt er zelfs de persoon (met schulden) niet mee.

kavijakx
Topic Starter
Berichten: 25

#9 , 30 dec 2018 20:27

bedankt, ik zal het dus ook niet durven doen, ook al betaald hij nu al een jaar mooi op tijd af. heb hem ondertussen al gebeld, en hij begrijpt het wel hoor ;-)
ik ga op zoek met hem achter een goedkoop appartementje / studio.

eylis
Berichten: 8840

#10 , 30 dec 2018 21:33

een goedkope woonst voor deze mens kan misschien via vastgoedbeheer:
https://be-nl.cameloteurope.com/kamers

kavijakx
Topic Starter
Berichten: 25

#11 , 31 dec 2018 15:42

een goedkope woonst voor deze mens kan misschien via vastgoedbeheer:
https://be-nl.cameloteurope.com/kamers
oh dank u, daar had ik nog nooit van gehoord. zo te zien niets in omgeving brugge, maar we zoeken verder :D

artemis
Berichten: 3294

#12 , 31 dec 2018 16:47

Maar met Camelot/Lancelot contracten mag je bij mijn weten nooit je domicilie zetten in je huurpand want ze moeten de huurder heel snel kunnen opzeggen wanneer het pand terug beschikbaar moet zijn. Voor veel mensen is dit dus geen oplossing en daardoor eigenlijk, feitelijk een beetje aanzetten tot domiciliefraude, toch?

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”