Onwettige lening / voorlopige bewindvoerder

hla
Topic Starter
Berichten: 2

Onwettige lening / voorlopige bewindvoerder

#1 , 18 apr 2008 21:01

Iemand die geestelijk niet meer gezond is en daardoor een voorlopige bewindvoerder heeft toegewezen gekregen, kan geen lening zelfstandig aangaan.
Daarvoor heeft hij de toestemming nodig van de bewindvoerder of van de vrederechter.

Wat als nu een dubieus persoon nu een lening aangaat en deze laat tekenen door de onder een bewindvoerder staand persoon, en dit dus zonder medezeggen van zijn bewindvoerder?
De dubieuse persoon is er natuurlijk vandoor met het geld.

Is dit een wettelijke overeenkomst?
Moet de onder bewind staande persoon deze lening terugbetalen? Hij heeft, ook al is het niet beseffende, toch getekend!

Mijn broer is in dit verhaal het slachtoffer, de onder een bewindvoerder staande partij.
Een "vreemdeling" heeft de lening geregeld in een kleine bank, en mijn broer heeft getekend.
Het geld zit bij de vreemde en de aanmaningen tot betalen komen bij mijn broer toe !

Wat nu?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wuotan
Berichten: 18

#2 , 20 apr 2008 14:51

Hallo,

Je broer wordt niet in staat geacht zijn eigen goederen te kunnen beheren. Volgens mij is de kredietovereenkomst dus nietig. De nietigheid kan worden ingeroepen door je broer of door zijn voorlopig bewindvoerder. Hiervoor kunnen ze best een aangetekende brief schrijven naar de kredietinstelling.

Vraag het voor de zekerheid nog eens aan een advocaat of desnoods aan de vrederechter.

hla
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 23 apr 2008 19:48

Aangetekende brief is al weg naar de bank.
Een klacht is ook neergelegt bij de politie. Hiervan gaat een copy naar de vrederechter.

En nu weken wachten tot de zaak voorkomt en nietig verklaard wordt.
Ondertussen krijg je wel voortduren aanmaningen tot betaling, brieven van advocaten en andere enerverende documenten in de bus.

Waarom zet men in de wet geen voorbeelden van probleemoplossingen?
Vb. wat moeten we wettelijk juist doen in dergelijk geval.
Of vb.: bij aankoop van een dure plasmaTV, terugbrengen en opgelost? Krijg je dan U geld zomaar terug? Ik twijfel eraan.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”