achterstallige betaling aan de bank

grensgeval
Topic Starter
Berichten: 5

achterstallige betaling aan de bank

#1 , 18 dec 2018 09:28

Om even te schetsen
6 jaar geleden ben ik van België naar Nederland verhuisd. Ik had op dat moment een rekening lopen bij Kbc.
Gezien verhuis naar een ander land heb ik een rekening geopend bij een Nederlandse bank en werd vanaf dan ook mijn loon naar deze rekening gestort.
Ik heb de Belgische rekening nooit stopgezet, en was dit uiteindelijk totaal uit het oog verloren. De rekening stond gewoon netjes op 0.
Tot ik dit weekend een brief in de bus kreeg van een Nederlands incassobureau. Blijkbaar worden er zo'n 800 euro kosten naar mij aangerekend en ook evenveel aan interest. Ik heb van Kbc zelf nooit een brief ontvangen of enige verwittiging gehad.

Ik krijg van hen 8 dagen om maar eventjes 1800 euro op te hoesten...
nu vroeg ik mij af wat mijn rechten zijn op dit vlak. Tenslotte betreft het een situatie die zij meer dan 5 jaar hebben laten aanslepen waar ze nooit enig teken van leven over hebben gegeven.
Kan ik mij ergens op beroepen om deze schuld te weigeren of te laten verminderen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 dec 2018 09:54

Heb jij destijds uw adreswijziging aan de bank doorgegeven? Of uw post laten doorsturen naar Nl? indien niet ben je in de fout gegaan.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 dec 2018 09:56

Heb je ooit je nieuw adres opgegeven aan de bank ??

Zo niet ziet het er niet goed uit voor u.

En je zaak zal nog niet verjaart zijn, je kan altijd een afbetalingsplan vragen aan het incasso.

En je weet in Nederland staan de incasso zeer sterk.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

grensgeval
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 18 dec 2018 10:25

ik heb wel degelijk mijn adres door gegeven aan de bank de eerste weken rond de verhuis moesten er nog een paar praktische zaken worden afgehandeld.
Ten andere hoe lang duurt het voor zo een verhaal eigenlijk verjaard?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 dec 2018 10:36

ik heb wel degelijk mijn adres door gegeven aan de bank de eerste weken rond de verhuis moesten er nog een paar praktische zaken worden afgehandeld.
Ten andere hoe lang duurt het voor zo een verhaal eigenlijk verjaard?
10 jaar en 5 jaar voor de intresten.

Maar ik denk dat er een vonnis is waardoor dit gestuit is en terug 10 jaar na het vonnis.

Over dit bedrag kan er misschien onderhandelt worden met het incasso .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 18 dec 2018 12:03

U hebt dus uw adres (= domicilie) tijdig doorgegeven aan de Belgische bank.

Kan u dat op een of andere manier aantonen, zij het maar door correspondentie van de bank met uw nieuw adres ?

ik stel me voor dat er in die hele periode toch een paar aangetekende zendingen (of ingebrekestellingen of zo) moeten geweest zijn, en wat als die ondanks uw adreswijziging nog naar het oude adres verstuurd werden?

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”