Onregelmatigheden budgetbeheer OCMW

SalD
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Onregelmatigheden budgetbeheer OCMW

#1 , 28 nov 2018 22:11

Even een korte situatieschets: Mijn partner en ik vormen samen met 3 minderjarige kinderen een nieuw samengesteld gezin. Wij wonen sinds 2j feitelijk samen.
Mijn partner was gedurende 10j in budgetbeheer bij het OCMW tgv schulden.
Mijn partner en ik werken beiden. Hij heeft ook altijd aangedrongen dat hij mij niet mee wou betrekken in zijn schulden, gezien ik hier geen aandeel in heb.
Vaste kosten en afbetaling schulden werden via het ocmw betaald met zijn inkomen. Ik betaalde alle andere kosten, huishoudelijke uitgaven, extra's (kleding, schoenen, telecom, schoolfacturen, wekelijkse boodschappen, fiets Kids, lening wagen op mijn naam...). Er werd voor hem amper leefgeld of extra's gevraagd, zodat ze zijn inkomen volledig ter beschikking hadden. Wij konden ons zo behelpen en kwamen maandelijks net toe met mijn inkomen.
Een maand geleden werd hij uitgenodigd bij zijn maatschappelijk werker met de mededeling dat na een screening van de budgetbeheren, het hen aangewezen leek om zijn budgetbeheer stop te zetten.
Reden die zij aangeven: de schuldenlast zou niet meer zo hoog zijn en hij zou hier makkelijk zelf kunnen uitgeraken. Op dat moment was er nog maar van 3 of 4 schuldeisers sprake, waaronder 3 kleine en 1 grotere schuld... Dit zou volgens het ocmw moeten kunnen afbetaald worden binnen het jaar.
Gezien wij reeds een jaar geleden een overzicht vroegen van de openstaande schulden en afbetalingen, deelde hij hen mee dat hij eerst dit overzicht wou (dit hadden wij na een jaar vragen nog steeds niet ontvangen) om dit dan met mij te kunnen bespreken alvorens een beslissing te nemen.
In de afgelopen maand bleef het een heen en weer tussen hem en het ocmw met van hen de vraag wat hij ging doen en van hem de vraag naar het overzicht (dat we tot op heden nog steeds niet ontvangen hebben...). In die maand heeft zijn maatschappelijk werker 2x terloops gesproken over een collectieve schuldenregeling... Wat mij vreemd leek gezien zij hem vermeld had dat hij er zelf kon uitgeraken en ik weet dat deze niet wordt aangevraagd als er maar een paar schuldeisers zijn en een bedrag minder dan 10000€ en daar zat hij volgens haar lang niet aan. Toch was ik er niet gerust in omdat een CSR ter sprake kwam en vreesde ik voor addertjes onder het gras...
We hebben dan samen een berekening gemaakt hoe we uit die schuld (die er volgens het ocmw nog was) konden geraken en uiteindelijk mooie afspraken als partners gemaakt, waardoor we besloten akkoord te gaan met de stopzetting en eigen beheer. We zouden dan tegen november 2019 volledig schuldenvrij zijn.

Echter... Daar zijn de addertjes...
- In de afgelopen week zette het ocmw het budgetbeheer stop met als mededeling dat mijn partner hier aanvankelijk zelf om gevraagd zou hebben...
- kwamen we te weten dat het ocmw al 3 maanden onze huishuur gerateerd heeft (er stond nochtans voldoende op de rekening!) , met als gevolg 3 maanden huurachterstal en risico procedure uithuiszetting
- Er in de loop van de 3 afgelopen jaren een aantal facturen en een aantal maal vaste kosten niet betaald werden
- we nog steeds geen overzicht hebben ontvangen
-De totale schuldenlast echter meer bedraagt dan aanvankelijk vermeld (doe nog maar eens 11000€ boven het door hen vermelde bedrag, waardoor voor mij ook duidelijk waarom het woord CSR gevallen is....)

Welke stappen kunnen wij hierin verder nog ondernemen naar het ocmw toe? Dit is toch geen correcte werking... Gezien zij ons nu verder in deze situatie geduwd hebben, is mijn partner al genoodzaakt om in CSR te gaan...

Een situatie waarin we aanvankelijk nog positief konden blijven met vooruitzicht schuldenvrij te zijn volgend jaar, is nu voor ons de hel geworden... Het ocmw is er uiteindelijk toch om mee uit de schulden te helpen ipv er verder in te duwen. Om dan nog maar te zwijgen over het serieuze gebrek aan transparantie over de situatie...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 30 nov 2018 20:27

Dit zou ik wel een beroepsfout durven noemen vanwege het OCMW. Het is mi. niet één persoon die in fout is gegaan.
Probeer binnen het OCMW een gesprek te hebben met de voorzitter, eventueel samen met een raadslid (van de oppositie) . Het is niet zeker dat die de juiste toedracht kennen.
U heeft volgens mij ook argumenten die u moeten helpen bij de rechtbank ingeval de CSR wordt behandeld.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”