Incassobureau schend privacy?

Droedelzak
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

Incassobureau schend privacy?

#1 , 28 nov 2018 21:49

Vandaag ontving ik een brief in mijn bus gericht tot mijn vader maar met mijn adres (ik woon op een ander adres als mijn vader ter verduidelijking). Het bevatte een rekening van "Intrum", een incassobureau, voor een vermeende schuld bij Telenet.
Ik ben nooit klant bij Telenet geweest. Mijn vader wel, een aantal jaren terug, voor hun "kabel". Dus ik sluit zeker niet uit dat deze schuld-eis naar mijn vader terecht is. De brief was dan ook gericht naar hem en hij gaat zich dan ook verder informeren bij Telenet en Intrum. Maar dat is niet waarom ik dit topic maak.

Mijn bezwaar is het volgende:

Hoe geraken deze mensen van Intrum aan mijn adres? In het telefoontje met Intrum vroeg ik dit, en reageerde men zeer ontwijkend en werd er mij verteld dat ze deze gegevens van Telenet hadden. Een bedrijf waar ik nooit klant bij geweest ben zou mijn adres hebben...? Moeilijk te geloven. Dit adres is nota bene zeer recent, ik woon hier nog maar 2 maanden.

Naar mijn weten mogen enkel gerechtsdeurwaarders opzoekingen doen naar domicilies van schuldenaars? Dus ik vermoed dat Intrum op een niet zo kosjere manier aan deze informatie geraakt. Bijvoorbeeld mensen die voor een federale overheid werken en die voor hen opzoeken.

De reden dat mijn adres gelinkt is aan die van mijn vader kan ik alleen maar wijten aan een vergissing tijdens hun onkosjer opzoekingswerk.


Als dit illegaal is, is er een mogelijkheid voor mij om ergens klacht in te dienen?
Enige hulp of verduidelijking is heel hard geapprecieerd!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 28 nov 2018 23:29

U kunt geen klacht indienen op basis van vermoedens, u hebt bewijs nodig als u dit niet per direct geseponeerd wil zien.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 28 nov 2018 23:45

U kan conform de AVG Telenet vragen om de persoonsgegevens die zij van u verwerken in te zien en zo nodig het incassobureau confronteren met dit resultaat.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 nov 2018 04:40

Intrum werkt ook met gerechtsdeurwaarders, en dit in opdracht van telenet
Ieder schuld eiser mag via een deurwaarder werken, die op zijn beurt toegang heeft tot de rijksregisters..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 29 nov 2018 09:01

Op basis van bovenstaand verhaal is er sowieso iemand in de fout gegaan, de vraag is alleen wie en hoe.
"sowieso" schrijf je zo.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 29 nov 2018 09:08

Woonde uw vader mogelijks vroeger op uw adres?

Droedelzak
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 nov 2018 18:17

Woonde uw vader mogelijks vroeger op uw adres?
Mijn vader woont al 23 jaar met mijn moeder in hun eigen aangekocht huis, afbetaald etc... Ikzelf ben 2 maanden geleden bij mijn vriendin gaan wonen. Dus de enige plek waar men mijn huidig adres zou kunnen uitgevist hebben, is het rijksregister. De vraag is alleen maar hoe en of dit al dan niet legaal is gebeurd.

De mixup met mijn adres en zijn naam kan dan weer te wijten zijn aan een mogelijke fout bij de opzoeking zelf vermoed ik.
Intrum werkt ook met gerechtsdeurwaarders, en dit in opdracht van telenet
Ieder schuld eiser mag via een deurwaarder werken, die op zijn beurt toegang heeft tot de rijksregisters..
Ik heb telefonisch contact gehad met Intrum, en ik heb hen ook gevraagd waar ze mijn adres vandaan haalden, ze deden hier aanvankelijk ontwijkend over om daarna te beweren dat ze de gegevens van Telenet hadden. Maar Telenet kan onmogelijk gegevens van mij hebben aangezien ik nooit klant van hen ben geweest. Dus indien ze dit via een gerechtsdeurwaarder gedaan hebben, vind ik het wel bizar dat ze hierover liegen. Ofwel is de customer-service dame gewoon niet goed op de hoogte.

Droedelzak
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 nov 2018 18:22

U kunt geen klacht indienen op basis van vermoedens, u hebt bewijs nodig als u dit niet per direct geseponeerd wil zien.
Akkoord, daarom wil ik te weten komen of er al dan niet iets gebeurd is dat niet kosjer is. Zou u zelf ook niet met de wenkbrauwen fronsen als je in mijn situatie zou zijn? En jezelf vragen stellen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 nov 2018 19:23

Akkoord, daa
rom wil ik te weten komen of er al dan niet iets gebeurd is dat niet kosjer is. Zou u zelf ook niet met de wenkbrauwen fronsen als je in mijn situatie zou zijn? En jezelf vragen stellen?
Om geen foute antwoorden te geven, kijk eens wie allemaal in je rijksregiste kan, hier op de website van de rijksregister zelf !

http://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/faq/rijks ... -personen/
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

WP002
Berichten: 1479

#10 , 30 nov 2018 16:29

Daarbij komt nog de vraag waarom Intrum uw vaders schuld op u tracht te verhalen.

Droedelzak
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#11 , 30 nov 2018 23:53

Daarbij komt nog de vraag waarom Intrum uw vaders schuld op u tracht te verhalen.
Het is inderdaad heel bizar allemaal. Voor de duidelijkheid, de brief was gericht naar mijn vader. Maar kwam op mijn adres toe.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”