lening aangegaan voor exvriendin

ginovdb
Topic Starter
Berichten: 2

lening aangegaan voor exvriendin

#1 , 09 apr 2008 13:35

Een vriend heeft een lening aangegaan voor zijn vriendin toen ze nog samen waren, daar zij nog geen lening kon krijgen wegens echtscheiding en te weinig loon, Hij heeft die lening dus op zijn naam alleen staan, hij heeft toenertijd dat volledige bedrag dat hij heeft geleend op haar bankrekening gestort en zij moest toen maandelijks het krediet op zijn rekening terugstorten en zodoende kon hij het ook afbetalen.
Nu betaald de vrouw niet meer al sinds een jaar en wilt mijn vriend een zaak aanspannen tegen haar, in hoeverre kan hij het bedrag van haar terugeisen?
Het enige wat ze samen hebben is een verzekering elk apart betaald van die lening dat geld bij overlijden

Gino

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#2 , 12 apr 2008 19:54

Gino,

Weinig aan te doen vrees ik. Indien hij destijds geen overeenkomst op papier heeft gezet met haar valt er vermoedelijk weinig terug te vorderen.
De storting op haar rekening kan theoretisch immers evengoed en "gift" geweest zijn.
Een advocaat kan wel proberen één en ander bewijskrachtig te maken, maar blijft nadien nog altijd de vraag in hoeverre je van een kei het vel kan stropen.
Indien die vrouw van een bank geen geld kreeg omwille van te weinig loon, zal er vermoedelijk ook nu weinig te rapen vallen.
Of zoals mijn vriend - piloot altijd zegt "zolang mijn bankier niet vliegt, ga ik geen geld uitlenen"
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

goudenhand
Berichten: 5

#3 , 20 mei 2008 14:00

Beste Gino,

Basejumper heeft helemaal gelijk. Wanneer gaat men nu eens beseffen dat wanneer een bank je de financiering niet wilt geven daar (normaal gezien) gegronde redenen voor zijn, immers men verdient geld met het uitlenen van geld.

Liefde maakt blind zullen we maar zeggen !

Reclame

RijmenamsK
Berichten: 50
Locatie: Tienen

#4 , 20 mei 2008 20:55

Gino,

De rechter gaat oordelen dat je vriend een lening heeft aangegaan, indien er geen contract bestaat tussen beide partijen, gaat hij geen been hebben om op te staan.

De storting van het geld op haar rekening is geen bindende overeenkomst.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”