Lening aan vriendin

Filip.o
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Lening aan vriendin

#1 , 16 nov 2018 00:47

Beste,
Vorig jaar na veel zagen uiteindelijk een lening genomen op mijn naam voor mijn vriendin die op de zwarte lijst staat. Er is een papier opgesteld dat ze iedere 2de van de maand moet betalen,dit gaat over een vaste som en dit voor 24 MAANDEN. Zoniet zijn alle bijkomende kosten voor haar.papier is door beiden ondertekend en het mijne veilig in kluis weggeborgen...... dacht ik want met een gekochte lock pick heeft ze namelijk die kluis open gekregen, en ja natuurlijk dat papier weggenomen. Dus geen bewijs van lening meer en pech voor mij.....
Gelukkig heb ik van dit papier nog een foto genomen waarop alles duidelijk leesbaar is incl handtekening van beiden.
We zijn nu 13 maanden ver waarvan ze 2 keer op tijd betaald heeft. Alle andere maanden moet ik zagen om aub te betalen en dit doet ze wel maar veel te laat (soms pas de 19de) zodat ik iedere maand de aanmaningen krijg. Iedere maand loopt ze ook te dreigen dat ze niets meer gaat betalen.

Hou ik dit nog 11maanden vol ?
Breng ik de schuldeiser op de hoogte ?
Is die foto geldig genoeg bij eventueel verdere stappen(Ze stort het bedrag wel op mijn rekening en is steeds hetzelfde)

2de domme stap,

Heb haar ook nogeens 1000 euro geleend, daar heb ik 200 van terug gekregen en de rest spreekt ze niet meer van. Helaas is hier geen enkel bewijs van enkel mondeling tussen ons.
Die 800 euro zou al handig zijn voor de advocaat want ze wil namelijk ons gezamelijke huis ook niet verkopen. Over haar lijk en tekenen zal ze nooit doen. Wij zijn niet getrouwd en ook niet wettelijk samenwonende.

Ik wil zo snel mogelijk weg want mijn kinderen worden de dupe van haar gedrag en verwijten. Ook loopt ze heel de dag door wiet te roken en is ze nu volgens mij bezig met verkoop ook.

Wat staat me te doen... dat is duidelijk , maar wat is beste en snelste aanpak.

Hartelijk dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 nov 2018 09:22

Gelukkig heb ik van dit papier nog een foto genomen waarop alles duidelijk leesbaar is incl handtekening van beiden.
Die foto kan een begin van bewijs zijn, maar zeker geen 100% sluitend bewijs van de overeenkomst met haar. Als zij voor de rechtbank beweert dat jij zo'n document vervalst hebt: samengesteld met photoshop bijvoorbeeld (haar handtekening ingescand en op dat document geplakt) en daar dan een foto van gemaakt hebt, kan je moeilijk bewijzen dat dit niet zo is. Met andere woorden: zonder het document, sta je juridisch héél erg zwak.
Hou ik dit nog 11maanden vol ?
Ik zou gewoon blijven aandringen op de betalingen en hopen dat ze alle betalingen doet. Of dit nu te laat is of niet, zou ik me niet te veel van aantrekken, gezien de zwakke positie waarin u staat.
Breng ik de schuldeiser op de hoogte ?
Je bedoelt de bank? Die heeft hier geen enkele rol in te spelen. JIJ hebt de lening afgesloten en jij en enkel jij moet deze terugbetalen aan de bank. Jij hebt een probleem met uw vriendin, niet de bank.
Is die foto geldig genoeg bij eventueel verdere stappen(Ze stort het bedrag wel op mijn rekening en is steeds hetzelfde).
Zoals gezegd kan dit een begin van bewijs zijn, maar sluitend is het zeker niet. Als ze plots stopt met de betalingen op uw rekening en claimt dat ze daarmee het volledige bedrag afgelost heeft en de foto die jij hebt een vervalsing is, sta je nergens.
Heb haar ook nogeens 1000 euro geleend, daar heb ik 200 van terug gekregen en de rest spreekt ze niet meer van. Helaas is hier geen enkel bewijs van enkel mondeling tussen ons.
Dan kan je daar ook naar fluiten, vrees ik. Je kan proberen haar te overbluffen door aangetekend die som op te eisen en te dreigen met verdere stappen als ze niet terugbetaalt. Maar uw kans op succes bij die verdere stappen, is nihil (maar dat hoeft ze niet te weten, natuurlijk).
Die 800 euro zou al handig zijn voor de advocaat want ze wil namelijk ons gezamelijke huis ook niet verkopen. Over haar lijk en tekenen zal ze nooit doen. Wij zijn niet getrouwd en ook niet wettelijk samenwonende.
Niemand kan gedwongen worden in onverdeeldheid te blijven. Ofwel koopt ze jou uit uit de woning, ofwel koop jij haar uit, ofwel verkopen jullie zelf de woning en verdelen de opbrengst, ofwel dwing je voor de rechtbank de verkoop van de woning af. Als ik het zo hoor, zal het uitdraaien op het laatste. Daarvoor neem je best een advocaat onder de arm die dit in gang kan steken.
Ik wil zo snel mogelijk weg want mijn kinderen worden de dupe van haar gedrag en verwijten. Ook loopt ze heel de dag door wiet te roken en is ze nu volgens mij bezig met verkoop ook.
Als dit in jullie woning gebeurt, zou je beschuldigd kunnen worden van medeplichtigheid als dit ooit voor een onderzoeksrechter komt. Zeker mee uitkijken dus!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 16 nov 2018 14:52

Ook loopt ze heel de dag door wiet te roken en is ze nu volgens mij bezig met verkoop ook.
Indien u daar redelijk zeker van bent, aangifte doen bij politie, zéker indien ze die wiet thuis ergens opslaat.

Als de politie er zelf naar komt kijken in het kader van één of ander gerechtelijk onderzoek, staat u zéér donker getrokken met minderjarige kinderen & drugs in huis ...

Reclame

Filip.o
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 nov 2018 07:06

Ja zoals ik al dacht is het een koude kop koffie die ik drink . Weinig zekerheid en in het slechtste geval nog serieuze problemen erbij.
Alvast bedankt om die grijze zones uit te lichten. Tijd om volgende stap te zetten.

Hartelijk dank

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”