Kennisgeving overdracht schuld

themojo
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Kennisgeving overdracht schuld

#1 , 10 nov 2018 12:33

Hallo,

Wij kregen laatst een brief thuis van Intrum, waarbij er werd beweerd dat er een onbetaalde factuur van BASE overgedragen werd naar hen. Dit blijkt een factuur te zijn van oktober 2014...! De oorspronkelijke schuld bedroeg 47,81€ en nu dat Intrum de schuld heeft overgenomen moeten wij opeens 112,21€ betalen (60€ schadebeding)!

Wij zijn al jaren geen klant meer van BASE en wij hebben nooit meer een herinnering/aanmaning/ingebrekestelling van hen gehad. Wij zijn ervan overtuigd dat er iets niet klopt.

De brief werd niet aangetekend naar ons verstuurd. Het onderwerp van de brief luid "Kennisgeving van overdracht schuldvordering". Datum overdracht: 31/07/2018.

Wij hebben hen een mail gestuurd met de vraag of zij een bewijs kunnen sturen van de schuld. Ze stuurden ons duplicata van de facturen van BASE (47,81€). Deze facturen hebben wij echter nooit ontvangen en daarnaast hebben wij ook nooit een aanmaning of iets dergelijks van hen ontvangen. Wij weigeren dus het bijkomende schadebeding van 60€ te betalen. Intrum heeft ons het volgende geantwoord:

"Wij bevestigen u goede ontvangst van uw schrijven.

Bij het uitblijven van de facturen, heeft u zelf de verantwoordelijkheid om dit te melden of na te vragen.
Om uw dossier verder te onderzoeken hebben wij een kopie van deze melding via aangetekend schrijven, per fax of per mail nodig. Enkel dit document, kunnen wij aanvaarden als een geldig bewijs.

Zoniet blijven de kosten, conform de algemene voorwaarden, te betalen.

Indien u ons niet kan voorleggen, verwachten wij uw betaling binnen de 10 dagen op ons rekeningnummer BE68...."

Wat kunnen wij hiertegen doen? Hopelijk kan iemand hiermee helpen. Alvast bedankt voor jullie advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 10 nov 2018 12:45

2 mogelijkheden:

- ofwel hebt u die factuur betaald en dan stuurt u hen het bewijs van betaling
- ofwel hebt u niet betaald en dan betaald u vooralsnog want het is nog niet verjaard ( 5 jaar)

"Wij zijn al jaren geen klant meer van BASE"
Indien geen klant op datum van factuur dan vraagt u hun bewijs van tegengestelde.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

themojo
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 nov 2018 15:34

Bedankt voor het antwoord.

Moeten wij ook het schadebeding betalen? Zelfs als ze ons nooit een aanmaning hebben verstuurd?

Bovendien loopt die factuur tot 9 nov 2014 terwijl wij al waren overgestapt naar een andere provider van 6 nov 2014.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 nov 2018 16:20

Als u die factuur, noch een aanmaning, ooit ontvangen hebt, moet u die schadevergoeding niet betalen.

themojo
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 nov 2018 17:05

Bedankt Scorpioen, dat dacht ik dus ook. Maar moeten zij het dan bewijzen dat ze mij een factuur en aanmaning opgestuurd hebben?

Ze beweren het volgende: "Bij het uitblijven van de facturen, heeft u zelf de verantwoordelijkheid om dit te melden of na te vragen.
Om uw dossier verder te onderzoeken hebben wij een kopie van deze melding via aangetekend schrijven, per fax of per mail nodig. Enkel dit document, kunnen wij aanvaarden als een geldig bewijs."

Klopt dit?

Wij zijn bovendien 6 november 2014 overgestapt naar Telenet. Hun factuur loopt blijkbaar tot 9 nov 2014.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 10 nov 2018 19:53

Mogelijks was het hun slotfactuur. Die konden ze pas opmaken nadat je was overgestapt.
9 november 20014 was een zondag? Maakten ze op die dag facturen op bij Base? Heb jij een kopie van die factuur? Kloppen de telefoonnummers die erop vermeld zijn?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 nov 2018 20:01

"Bij het uitblijven van de facturen, heeft u zelf de verantwoordelijkheid om dit te melden of na te vragen."
Staat dit in hun algemene voorwaarden?

themojo
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 nov 2018 10:43

Bedankt Mava105 en scorpioen.

Er zijn 2 facturen:
- opgesteld op 13/10, facturatieperiode 10/09 tot 9/10 (€45,82)
- opgesteld op 13/11, facturatieperiode 10/10 tot 9/11 (€1,99)

Wij zijn echter 6 nov overgestapt naar Telenet.
"Bij het uitblijven van de facturen, heeft u zelf de verantwoordelijkheid om dit te melden of na te vragen."
Staat dit in hun algemene voorwaarden?
In welke algemene voorwaarden zou dat moeten staan? Die van intrum of van base? En gaat het dan om de algemene voorwaarden die nu gelden of die toendertijd geldden?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 nov 2018 10:56

Die 60€ schadevergoeding staat duidelijk in hun voorwaarden van BASE, en dat zij zonder toestemming dit mogen overgeven aan een derde !
Base is nu ook telenet !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

themojo
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 nov 2018 22:35

Dus ik moet de schadevergoeding uiteindelijk gewoon betalen? Zij moeten mij niet bewijzen dat ze de aanmaning en factuur verstuurd hadden?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#11 , 13 nov 2018 09:23

Betaal gewoon de hoofdsom van de facturen en vraag aan Intrum waarop zij zich steunen om te zeggen dat u zelf achter de facturen moet vragen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 13 nov 2018 10:13

Dus ik moet de schadevergoeding uiteindelijk gewoon betalen? Zij moeten mij niet bewijzen dat ze de aanmaning en factuur verstuurd hadden?

Een aanmaning is niet verplicht te versturen.

De facturen worden met de gewone post verstuurt, en ja daar kan het wel eens fout gaan de laatste jaren, zij kunnen dit niet bewijzen dat dit verstuurt is, dit gebeurt automatisch dit versturen, maar zij kunnen wel bewijzen dat je niet betaald heeft voor deze periode, dan is het aan u om te bewijzen dat je wel betaald heeft.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

themojo
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#13 , 14 nov 2018 02:20

Bedankt allemaal.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”