Persoonlijke rechtsvordering en hypothecaire inschrijving

Jhonnyke
Topic Starter
Berichten: 3

Persoonlijke rechtsvordering en hypothecaire inschrijving

#1 , 08 apr 2008 09:12

Hallo

ik ben op zoek naar informatie.
Het gaat om een persoonlijke rechtsvordering die ik ben aangegaan. Ik heb begrepen dat deze verjaard na verloop van 10 jaar volgens de nieuwe verjaringswet.

Het gaat over 10 jaarlijkse afbetalingen. Vanaf wanneer moet ik het begin van de verjaring beginnen te berekenen? Vanaf de laatste vervaldag voor de totale hoofdsom of moet ik kijken naar elke vervaldag, schijf per schijf?

En ik zit ook met een hypothecaire inschrijving. Deze heb ik genomen op de echtelijke woning. Wat is het lot van deze hypothecaire inschrijving indien de hoofdvordering verjaard is? Dus als de schuld verjaard is, kan het dan dat de zekerheid ook geen uitwerking meer heeft?

Kan iemand mij hier meer uitleg over geven?

bedankt
groetjes

Jhonny

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 08 apr 2008 09:21

Art. 2249. De INGEBREKESTELLING van een der hoofdelijke schuldenaars,...STUIT de verjaring..., zelfs tegen hun erfgenamen.(B.W.)

wuotan
Berichten: 18

#3 , 22 apr 2008 22:21

De verjaringstermijn begint te lopen vanaf de verbintenis. Een schulderkenning, zoals een betaling, stuit de verjaring.

De hypotheek is idd. maar geldig zolang de titel niet verjaard is.

Ik betwijfel wel of een (krediet?)instelling die een hypotheek neemt, haar invorderingen tien jaar zou laten aanslepen.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 24 apr 2008 11:36

Bij ontbreken van BIJZONDERE verjaring,wat hier het geval lijkt,geldt,onverminderd de overgangsregeling: “Art.2262bis,§1.Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaren...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.2257.De verjaring loopt niet :..Ten aanzien van een schuldvordering die op een bepaalde dag vervalt, zolang die dag niet verschenen is.”(B.W.).

‘Het gaat over 10 jaarlijkse afbetalingen’ houdt in dat er ook tien vervaldagen zijn die elk de verjaring doen lopen voor hun bedrag.

Is de volledige schuld betaald of verjaard dan kan de bezwaarde eigendom van hypotheek gezuiverd worden,krachtens art.109 e.v. Hypotheekwet 16 december 1851.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”