vordering bank NA afrekeningsnota notaris

hanno1978
Topic Starter
Berichten: 7

vordering bank NA afrekeningsnota notaris

#1 , 06 apr 2008 20:41

Na de relatiebreuk met mijn ex.partner werd besloten onze ruwbouw woning te verkopen teneinde onze lening (die we met 2 aangegaan waren)te kunnen aflossen. Ondertussen moesten er natuurlijk aflossingen beaald worden, waarvoor de bank steeds alleen bij mij kwam aankloppen. Ik heb mijn verantwoordelijkheid genomen en heb alle aflossingen in mijn eentje voldaan. Toen de woning eindelijk verkocht was en de notaris de afrekening maakte, moest er nog een bedrag van €500 opgelegd worden. Ook deze betaling nam ik -noodgedwongen- voor mijn rekening. Iets meer dan een half jaar na de verkoop en dus ook na de nota van afrekening, kreeg ik een brief van de Nationale bank met de vermelding dat ik voor een achterstal van €1000 door de bank geseind was.
Hierover enkele vragen:
1. Is het echt wettelijk dat slechts 1 der partijen door een bank belast wordt met alle betalingen?
2. Kan er nog een vordering komen na zo'n afrekening van de notaris?
3. Ik probeer via een raadsman de helft va al de door mij 'voorgechoten' bedragen te recuperen. Deze procedure is al meer dan 2 jaar aan de gang, zondere enige vorm van vooruitgang. Is dit normaal?

Bedankt voor het antwoord ;)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#2 , 12 apr 2008 19:50

Hanno,

Kredieten bij een bank aangegaan door een echtpaar/samenwonend koppel zijn doorgaans "hoofdelijk en solidair ondeelbaar" aangegaan.
Dat betekent dat de bank haar gelden kan terugvorderen bij elk der partners voor het geheel der schulden. Dat gebeurt doorgaans indien één der kredietnemers insolvabel blijkt of niet vatbaar voor loonbeslag.
Zoals je zelf al weet kan je dan wel via de rechtbank van je ex de terugbetaling vorderen via de afrekening van de verkoop van het huis. Dat juridische procedures spijtig genoeg lang duren is een oud zeer.
Vermoedelijk is er geen nieuwe vordering meer, anders zou de bank die heus wel opgevraagd hebben bij de eindafrekening. De melding bij de nationale Bank is vermoedelijk nog een restant van het verleden. na aanzuivering van de schulden blijf je nog een paar jar op de "zwarte lijst" staan. Best kan je aangetekend met copie identiteitskaart een detail vragen van die melding. Je kan van de kredietgever in kwestie ook altijd een attest vragen waaruit blijkt dat alles aangezuiverd is.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”