Ik ben schuldeiser van ex

Soraya_Solange
Topic Starter
Berichten: 18

Ik ben schuldeiser van ex

#1 , 24 okt 2018 15:36

Mijn ex zit bijna 2 jaar in collectieve, waarvan ik deel uitmaak als schuldeiser van achterstallige alimentatie.
De voorbije 2 jaar is er geen enkele aflossing gebeurd, mijn advocaat heeft een maand geleden zijn bemiddelaar aangeschreven met de vraag van stand van zaken, of er ondertussen al een MAR(wat dit ook wil zeggen??) is opgemaakt. Geen antwoord.

Lopende alimentatie wordt betaald, buitengewone kosten dien ik in bij de schuldbemiddelaar maar worden slechts zelden betaald (2x een betaling ontvangen dit jaar) waardoor hier ook een achterstand wordt opgebouwd.
Ik stuur telkens mails ivm financiele zaken kind en vraag een akkoord, ik krijg nooit een akkoord of eender welk antwoord terug, ik ga na verstrijken van 15 dagen dan maar uit van een stilzwijgend akkoord.

Mijn vragen:
- Hoe lang "mag" het duren dat mijn schuld niet wordt aangezuiverd of ik minstens een plan te zien krijg? In januari 2019 is het 2 jaar geleden dat een advocaat mij geholpen heeft met mijn aangifte.
- Hebben buitengewone kosten net zoals alimentatie een bevoorrecht karakter? Zoja, wat doe ik eraan om ze toch te verkrijgen via de bemiddelaar?
- Aangezien de schuldbemiddelaar alle communicatie mijdt met mij, wie kan een aanspreekpunt zijn om een zicht te krijgen in deze situatie (arbeidsrechtbank? welke rechtbank is bevoegd?), kan ik via daar mijn achterstallen van het verleden en heden opeisen ondanks de collectieve?
=== Hij heeft momenteel een vast inkomen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 24 okt 2018 16:47

Wat een MAR is, heb ik wel gevonden :http://www.eerstehulpbijschulden.be/sch ... gsregeling
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Soraya_Solange
Topic Starter
Berichten: 18

#3 , 24 okt 2018 19:38

Bedankt voor deze info.
Wel heel straf dat ik na bijna 2jaar niks weet van een MAR of een voorstel heb gehad van aflossing, het artikel schrijft dat hiervoor max 1 jaar tijd voor is.
Ik snap dat een schuldenaar met zijn rug tegen tegen de muur staat maar een schuldeiser anderzijds ook.
In het geval van mijn ex is het het zijn eigen schuld en verantwoordelijkheid en vallen zijn schulden niet onder de noemer 'pech' maar door zijn kwistig gedrag, gat in de hand. Heel erg dat mijn dochter hiervoor moet boeten (hij wilt ze zelfs niet meer zien om zo weg te komen met zijn financieel wangedrag en slachtoffer uithangen).
Iemand nog raad welke instantie ik kan raadplegen voor stand van zaken van zijn collectieve regeling, kan ik de arbeidsrechtbank (van zijn woonplaats dan?) aanschrijven en hopen op antwoord?

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”