Melding wanbetaling

CasperV
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Kredietverzekeraar/incasso belastingen

#1 , 04 okt 2018 13:14

Beste,

Vorig jaar had ik het tijdelijk wat moeilijker en had ik een achterstand van 2 maanden op een lening.
Ik dacht steeds dat dit pas na 3 maanden achterstand overgedragen kon worden aan firma X, maar dit gebeurde dus reeds na 2 maanden.
Maar goed, het zij nu zo, met firma X trof ik een regeling tot het afbetalen van €500 per maand en dit wordt ook netjes tijdig betaald.

Nu trek ik best een som geld terug van de belastingen en zag ik op myminfin dat er een 'Overdracht van schuldvordering' (dus geen beslag) door firma X loopt om dat geld op te eisen.
Voor zover ik overal terugvind moeten zij dit eerst aan mij melden dat ze de intentie hebben die overdracht door te voeren en moet ik dit tevens erkennen.
Ik ben hier nooit door hen van op de hoogte gesteld (geven ze ook zelf toe) en ook in het afbetalingsplan (contract) dat door hen werd goedgekeurd is hieromtrent geen sprake.

Kunnen zij zomaar die overdracht van schuldvordering laten uitvoeren zonder mijn medeweten en erkenning?


Mvg,

Casper

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CasperV
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 okt 2018 10:02

Goedemorgen,

Om op mijn vorige topic in te pikken...

Er staat een wettelijke termijn van 3 maanden achterstand op het mogen melden van personen als wanbetaler bij de Nationale bank en het overdragen van het dossier aan een kredietverzekeraar of incasso.
Kan/mag een firma deze termijn inkorten naar 2 maanden als hij dit in zijn contract toevoegt (en ik getekend heb) of blijft alsnog die wettelijke termijn gelden en is een dergelijke clausule alsnog nietig omdat de wet anders voorschrijft?

Vriendelijke groet,
Casper

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”