Mede-kredietnemer

Domoor
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Mede-kredietnemer

#1 , 19 sep 2018 14:09

Mijn vraag is de volgende.
In 2011 ben ik zo dom geweest, om mede-kredietnemer te zijn met mijn toenmalige vriendin.
Ik heb in de akte bij de notaris laten opnemen, dat het goed (de woning waar ik mede-kredietnemer van ben) binnen aanzienbare tijd in de gemeenschap moet gebracht worden, dit is nooit gebeurt. Nu zijn we ondertussen al weer 3 jaar uit elkaar, maar kan me niet van de lening laten schrappen aangezien ze zelf niet genoeg financiele middelen heeft om de lening af te betalen, terwijl ze dit wel zelf doet. Er is dus geen betalingsachterstand, maar zou graag zelf terug iets kopen, en kan dit niet doen zolang ik nog als mede-kredietnemer op de lening sta.
Welke stappen kan ik nog ondernemen om me van deze lening te laten schrappen, en wat is de juridische waarde van de zin "het goed moet binnen afzienbare tijd in de gemeenschap gebracht worden".
Ik heb me laten wijsmaken dat dit slechts een intentieverklaring is en geen enkele rechtsgeldigheid bezit.

Kan er mij iemand wat raad geven over welke stappen ik nog kan ondernemen zonder dadelijk een rechtzaak te beginnen.
En ja, weet ondertussen al wel dat ik heel dom en naief ben geweest, dus zulke antwoorden gaan me niet verder helpen :-)

Alvast bedankt voor jullie reactie's

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#2 , 19 sep 2018 19:42

Beste

Wat de bank betreft kan u niet eisen dat u geschrapt wordt. De bank heeft een langlopend krediet toegekend tegenover een hypotheek enerzijds en medekredietnemerschap van beide partners anderzijds. Het ene (het verschaffen van een krediet op lange termijn) staat onlosmakelijk met het andere (hypotheek + medekredietnemerschap).
Er zijn twee manieren om dit op te lossen. Primo is dat iemand anders uw plaats in neemt. vb nieuwe partner die ook mede eigenaar wordt. Tweede mogelijkheid is dat de schuld wordt terugbetaald wat doorgaans enkel kan door verkoop van pand in kwestie.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”